Visa fullständig version : Föredrar ni o köpa en färdig byggd bil eller...
Mikael 21st May 2004, 19:09 Vad tycker ni är Bäst/roligast?
Antingen köpa en färdigbyggd bil som är stylad o klar med ALLT o glida omkring med den o va nöjd ? eller....
Köpa ett "objekt" o bygga upp den precis som ni vill ha en bil o glida omkring o va HELnöjd :) ??
Mvh
hmm....skulle nog föredra att bygga en bil själv...mycket roligare att "uppgradera" bilen själv än att nån annan gör de :)
Mikael 21st May 2004, 19:23 När ni röstar så är det OBLIATORISKT o skriva en anledning till varför ni tycker som ni har röstat på :)
Mvh
Det är ju roligare att se bilen "växa" fram än att få den färdigstylad direkt när man köper den!
Maximilian 21st May 2004, 19:35 Även om plånboken kanske inte håller med så ser jag nog hellre att jag gjort allt själv, än att köpa en färdig.
Bygga en egen bil! Då får man den som man vill och dessutom är det roligare. Tyvärr mycket dyrare :( men man får i alla fall en bil som har egen prägel.
Jonnybcool 21st May 2004, 19:51 Ja som sagt så är det väl roligare o bygga en bil som man själv vill ha den även fast det blir mycket dyrare....
Fast jag kan tänka mig att köpa en bil som det gjorts lite på i trimmväg och sen trimma vidare. Om det sitter sportavgas, dump och öppet filter så skadar det ju inte precis.
sir_ingolf 21st May 2004, 20:36 skulle velat ha ett allternativ mitt imellan, ett påbörjat objekt/lite stylad för att sedan gå vidare därifrån. jag skulle ha svårt att få motivationen ifall bilen var helt stndard från början.
Mad Fred 21st May 2004, 20:44 Tycker om att bygga bilen själv... är en helt anna skänsla.. sen så tycker jag att det är kul o skruva :)
mvh
fredde
FormulaRed 21st May 2004, 21:24 Visst är det kul att bygga själv, men man kan ju tjäna en hel del stash på att köpa en färdigbyggd bil.
O köper man en färdig bil slipper man kanske fastna i "hamsterhjulet" - bygga mer, mer och mer hela tiden, för klar blir man ju aldrig när man väl börjat.
Om man nu skulle kunna hålla sig från att börja pilla... he he he... :hyper:
bygger man bilen själv så får man den ju exackt som man vill... och det är en jäligt kul syselsättning..
Viggen-Finspång 21st May 2004, 21:54 Har ej röstat.
Det spelar ingen roll skulle jag fastna för en bil och den är färdig eller inte så tar jag den vilket som..
Auner 21st May 2004, 23:09 Jag hade ju en Accord 2.0 i vintras, helt original.. Sen köpte jag en Accord 2.3, som var sänkt, hade sportavgas, filter, 17", vinge, osv osv. Så det talar väl för sig själv. Antagligen är det roligare att göra allt själv, men jag tyckte att det var enklare att göra såhär och sen bygga vidare på det sen.
Kolven 22nd May 2004, 00:32 jag skulle bygga själv för då vet man att det håller
NIzmO 22nd May 2004, 02:47 Klart man måste bygga bilen själv.
Inge kul o glida i en bil o nån frågar vad du gjort med den man säger : vet inte den var så när jag köpte den...
Braxen 22nd May 2004, 05:46 Jag tycker som dem flesta i detta fall, alltså föredrar jag att bygga ihop en själv!
Då får man göra sina egna lösningar och har bara sig själv att gnälla på om något blir fel eller ser konstigt ut, och då slipper man dessutom bli förbannad över att något tidigare "pryo" varit där och löst något på något korkat sätt!
Mr Lightning 22nd May 2004, 07:57 Bygga den från grunden själv !
:)
petri 22nd May 2004, 07:59 Klart man måste bygga bilen själv.
Inge kul o glida i en bil o nån frågar vad du gjort med den man säger : vet inte den var så när jag köpte den...
kanske ta reda på det innan man köper? 0_0
razer 22nd May 2004, 11:32 Jag vill bygga själv, så man vet vad man har och hur det är gjort.
g_son 22nd May 2004, 11:48 alltså det är mycket roligare o köpa en färdig stylad bil som inte är trimmad.. det är ju trimmet som är kul.. stylingen är ju bara jobbig.. betala pengar för en massa plast.. usch.
Maximilian 22nd May 2004, 12:28 och då slipper man dessutom bli förbannad över att något tidigare "pryo" varit där och löst något på något korkat sätt!
Haha jag vet vad du menar, du skulle se hur tidigare ägare misshandlat bettan innan jag köpte henne..
Zliten 22nd May 2004, 14:57 måste va roligare att bygga själv men det kan väll också va lika frustrerande att vänta flera veckor på att man har råd osv, som nån annan sa vill jag ha en redan stylad bil som man kan trimma..
Mvh // Niclas
Micke 22nd May 2004, 19:21 eget är bäst!
940-Finspång 22nd May 2004, 19:43 Jag tycker köpa en standard bil och sen bygga på den med tiden...
Mikael 22nd May 2004, 20:30 det skulle va kul o höra varför man köper en färdig byggd bil....... det är ju ett par (6 st) som har valt det..
Mvh
g_son 22nd May 2004, 20:34 jag tycker det är bättre o köpa en färdig stylad bil för det är onödigt o slänga ut så jäkla mycket pengar på en massa plast.. alltså om man inte stylar bilen själv hemma i garaget o fixar pass form o allt själv så kan det ju kosta hur mycket som helst..
jag tänker köpa en RS front till min audi av den anledningen att jag inte får plats med en fet IC annars.. o den ska inte vara för svår eller dyr o passa in själv..
det är bara min tanke gång men men..
g_son 22nd May 2004, 20:38 o förresten.. ett finns ju vissa företag i linköping (inga namn nämda) som gör jobb som det ser ut som jävla pryon har gjort.. jag har sett kompisens bilar som kommit därifrån med spräckta framkjolar o massor gliper, dålig pass form, stor färg skillnad osv. då har man suttit där o lagt ut kanske 30 - 40000 kanske på ett fett styling kit o får hem den efter 1,5 månad kanske o bilen ser ut som skit..
nej jag kan lika gärna lägga 30-40000 på att köpa ny front spoiler, IC, o kanske till o med lustgas till bilen?
Mikael 22nd May 2004, 20:49 o förresten.. ett finns ju vissa företag i linköping (inga namn nämda) som gör jobb som det ser ut som jävla pryon har gjort.. jag har sett kompisens bilar som kommit därifrån med spräckta framkjolar o massor gliper, dålig pass form, stor färg skillnad osv. då har man suttit där o lagt ut kanske 30 - 40000 kanske på ett fett styling kit o får hem den efter 1,5 månad kanske o bilen ser ut som skit..
nej jag kan lika gärna lägga 30-40000 på att köpa ny front spoiler, IC, o kanske till o med lustgas till bilen?
hehe.... :lol: du menar han SONen som PLASTar :) som brukar LJUD o STYLa bilar :)
g_son 22nd May 2004, 20:50 hehe njae inte riktigt men dt var en bra gissning HAHA *ler*
Mikael 22nd May 2004, 20:52 hehe njae inte riktigt men dt var en bra gissning HAHA *ler*
la till en fortsättning på meningen :)
petri 22nd May 2004, 20:52 det skulle va kul o höra varför man köper en färdig byggd bil....... det är ju ett par (6 st) som har valt det..
Mvh
billigare framförallt... har varken tid ork eller lust att ligga o pilla
med plasticpadding efter jobbet.. motorn är väl det man fixar själv isåfall.
mvh
Golf Erik 23rd May 2004, 19:26 visst, det är enkelt att köpa bilen färdig.. men d blir inte samma känsla då. det är roligare o bygga en själv.
_Hanqvist 23rd May 2004, 19:31 att bygga själv så klart annars så e man ju glad över en annans verk...
Zliten 23rd May 2004, 19:45 jag vet inte vart alla håller till när dem grejar med bilen, men jag har icke värme garage å det är ju på vintern dem största förändringarna görs..
har heller inte direkt ork eller kunskap till att göra större ingrepp..
P.S dem som säger att dem ska bygga själv och kommer med en 740 med tonade rutor, svart rollad motorhuv och ett taskit 4"utblås tänker inte på samma nivå som mig '12'
Mvh // Niclas
Lopez 23rd May 2004, 20:12 billigare o köpa en bil som lite redan gjort på sen bygga vidare
g_son 23rd May 2004, 23:49 jag vet inte vart alla håller till när dem grejar med bilen, men jag har icke värme garage å det är ju på vintern dem största förändringarna görs..
P.S dem som säger att dem ska bygga själv och kommer med en 740 med tonade rutor, svart rollad motorhuv och ett taskit 4"utblås tänker inte på samma nivå som mig '12'
Mvh // Niclas
jag håller helt med vad du säger..
jag blir så trött på alla volvos som finns på blocket o var det nu finns som det står.. FET STYLAD 740 på eller något liknande. det ända som då är gjort är en rollad huv o lite tonade rutor?? o om man har tur så kan killen skicka med ett par kromade tallrikar till hans 15tums plåt fälgar med extra rost på??
Tommy^_ 24th May 2004, 12:33 klart det är roligare att bygga eget! då har man ju lite mer o va stolt över än bara en stor plånbok att glida i :P
med andra ord.. kunskap är makt
LoKeN 24th May 2004, 13:15 Jag skulle gärna bygga en egen bil om jag hade cash till det. Sen är det ju bra om man kan sånna saker med :P
Thaleman 24th May 2004, 15:28 jag vet inte vart alla håller till när dem grejar med bilen, men jag har icke värme garage å det är ju på vintern dem största förändringarna görs..
Mvh // Niclas
Håller med på det du säger..
Jag har inte heller nån kunskap, o har inte äns garage.. men jag skulle kunna tänka mej att köpa en bil o sen "fixa" den.. typ laga rost o dyl. Sen så kommer kanske styling längre fram i tiden.. Men det skulle helt klart vara skönt o köpa en stylad bil o bara putsa på '12'
// Fredrik
GrooveSalle 25th May 2004, 13:55 Köpa en hyffsat hottad bil för en skaplig penning o justera lite vartefter
g_son 25th May 2004, 15:25 exakt min tanke.. bilen jag har nu är ju allt ifrån det just nu men men.. det kommer..
ante240 31st May 2004, 14:55 Bygga själv. åkte första turen med volvon i lördags natt. går inte beskriva vilken känsla det var..
hondapower 1st June 2004, 19:39 utan tvekan att bygga upp en bil själv.men visst d kostar ju typ 100ggr mer att göra på d sättet men man VET då vad,hur,varför som är gjort med den + att man får då se sin egna bil växa fram,man kan utforma den precis som man själv vill...
Bruden 13th June 2004, 00:21 Jaha va visst tvungen o skriva.. ja rösta på o bygga en men hmpf.. fel ju ja kan ju fan inte bygga en bil sååå duktig e ja ju inte... :P
g_son 13th June 2004, 03:22 man behöver inte kunna så mycket om bilar för att kunna bygga en bil..
man lär sig det eftersom o det är de jag tycker är kul.. jag kunde inte en sak om bilar innan min toyta mr2 jag hade men nu har jga ju gjort det mesta själv med min audi.. så det finns nog hopp för dig med GolfBruden.. hej hopp.
Zliten 13th June 2004, 11:58 Nu har jag köpt en Nissan 200sx s13 och utseendet räcker på långa vägar för mig eftersom den har 18'tums fälgar å är sänkt med lite annat, så nu kan jag jobba ihop lite pengar å lägga det på motorn...
Rullar ut nästa sommar :hyper: :hyper: :hyper:
Mvh // Niclas
Moffegrev 19th June 2004, 20:40 måste hålla med Mikael man blir nog mer nöjd när man gjort det själv.
och dessutom så vet man ju vad som är gjort vid eventuell kabeldragning för det är inte kul om mán inte gjort det själv..
det kan ju bli som ett olöst puzzel som man inte klarar av.
Kolven 23rd June 2004, 12:28 jag såg den guldiga 850n från bilsport tidningen som eleverna hade byggt man tror att den är snygg fast den såg inte så snygg ut på riktigt
zector 3rd July 2004, 12:22 Bygger en bil av 2st Nissan 180ZX.
Utgår från en _förstörd_ bil (Förra ägaren "modifierade" bilen så att den skulle gå bra.. resulterade i en bil som inte går alls.)
Och en 100% orginalare, "dam" körd sedan ny -88.
Mål: Fin bruksbil som tillåter säkra omkörningar '29'
Jonasson 6th July 2004, 12:50 Köpa färdigt *viska*(snål på "gamla" da´r) sen modda om lite det man tycker, jag tycker inte att "bygga egen bil" är det samma som att byta fälgar och tona rutor.. Bygga då ska svetsen, kapen å spacklet fram, kanske en å annan färg gnutta oxå... 0_0
Speedey 23rd July 2004, 17:40 solklart bygga en själv, så att man får sina årliga nervsammanbrott.. :)
Sigge 23rd July 2004, 22:20 Bygga själv är nog roligast men samtidigt kan det kännas mycket lockande att bara sätta sig i en färdig bil och vrida om nyckeln och köra ... varje dag man vill istället för att ligga i garaget hela somrarna ... ;)
Men vad menar man med att bygga själv igentligen ?
Är det att ta en befintlig bil, riva ut det mesta, räkna och fixa och sen stoppa i nya till stor del egentillverkade prylar eller är det att byta lite grejor ur en katalog ?
Nästa projekt blir nog på allvar från grunden. Svetsa ram, lägga kaross, osv. nå om man nu skulle orka vill säga ;)
Lunkn 23rd July 2004, 23:10 Bygga själv räknar jag som Ronnie Hilmersons manta ;) , det kallar ja bygge :)
Sigge 23rd July 2004, 23:22 Bygga själv räknar jag som Ronnie Hilmersons manta ;) , det kallar ja bygge :)
Sant, det är ett fint gör det själv bygge.
Ghost 25th July 2004, 20:43 Bygga själv förstås !
Race_man 30th July 2004, 00:05 Bygga en egen bil självklart. De är väl inget kul o ha en bil som nån annan byggt
Smurfen 30th July 2004, 18:57 Allt beror väl på vad man ska med bilen till..
Fin bilen som man har i tanke att ställa ut bygger jag själv...
Kul att komma med en bil som alla vet att det är någon annan som byggt... Nej..
Bilen som man tänkt åka dag ut o dag in till jobbet och affären..
Det spelar väl ingen roll.. Det dyger ju med en gamal rostig fiat så visst kan man köpa t.ex Mr Funs Rosa TT.. (bara ett exempel eftersom dom flesta vet vilken det är) Även att alla vet vems det är men den skall ju bara brukas...
Min tanke o det är vad jag följt.. Nästan.. Byggt bruksbilen själv den oxå..
http://m1.155.telia.com/~u15508896/renovering2.html
som den ser ut nu
http://nos.dynalias.org/bgolf5.jpg
Kolven 30th July 2004, 19:07 Allt beror väl på vad man ska med bilen till..
Fin bilen som man har i tanke att ställa ut bygger jag själv...
Kul att komma med en bil som alla vet att det är någon annan som byggt... Nej..
Bilen som man tänkt åka dag ut o dag in till jobbet och affären..
Det spelar väl ingen roll.. Det dyger ju med en gamal rostig fiat så visst kan man köpa t.ex Mr Funs Rosa TT.. (bara ett exempel eftersom dom flesta vet vilken det är) Även att alla vet vems det är men den skall ju bara brukas...
Min tanke o det är vad jag följt.. Nästan.. Byggt bruksbilen själv den oxå..
http://m1.155.telia.com/~u15508896/renovering2.html
som den ser ut nu
http://nos.dynalias.org/bgolf5.jpg blev ju lite skillnad
RuLle_2 31st July 2004, 13:18 Låta någon man känner bygga bilen åt en..... *skrattar*
Polar_Bear 19th August 2004, 00:24 Givet att man vill bygga bilen själv , men har man inte plats så kan man ju köpa en stylad , som man senare får BYGGA OM för att sätta sin egen prägel på den.
pucknick 5th October 2004, 10:52 när man bygger en bil själv så känner man/jag mig 25ggr så nöjd än om man skulle köpa en färdigstylad å trimmad bil..... skulle inte ens kunna göra det!
C5-Finspång 14th October 2005, 08:01 det skulle va kul o höra varför man köper en färdig byggd bil....... det är ju ett par (6 st) som har valt det..
Mvh
Bygga å bygga, har man inte råd å köpa en riktig bil kan man väl börja pilla på någon Svenne bil...
Mikael 14th October 2005, 10:46 Bygga å bygga, har man inte råd å köpa en riktig bil kan man väl börja pilla på någon Svenne bil...
Va duktig du är som har råd med en Corvette..
Tommy^_ 14th October 2005, 11:25 Va duktig du är som har råd med en Corvette..
hehe, jag kan oxå ta lån och köpa en Korv1 men jag vill inte slänga ut alla pengar på en sådan bil.. då köper jag hällre en trimmad volvo 740 tic som man vågar KÖRA med ;)
TratteN 14th October 2005, 13:55 Jag skulle nog köpa em färdigbyggd bil eftersom jag e helt värdelös på att mickla själv...jag har ingen kunskap...det e lite trist...skulle iofs vara roligare att bygga själv egentligen...men som sagt, det e väl inget vidare kul utan kunskaper ? :P
Adder 14th October 2005, 14:14 En färdigbyggd, för har ingen möjlighet just nu iaf att göra det själv... Och lämna in för att ett företag ska göra "allt" nee...
Maximilian 14th October 2005, 14:20 Frågan var väl inte hurvida man har möjlighet eller kan göra det, utan vad man tyckte var roligast.. "om du kunde, skulle du?"
Sen har väl inte bilmodell eller pengar med saken att göra heller, finns de som modifierar sina Ferrari Enzo's och diverse Lamborghinis också.
Själv så skulle jag modda den för egen hand oavsett bilmodell! Mycket vill väl alltid ha mer, eller? ;)
TwingoRS 14th October 2005, 15:04 Jag skulle nog köpa en färdig bil, när det kommer till bilar har jag tummen mitt i handen.
mustang 15th October 2005, 15:27 är ju betydligt roligare att bygga bilen själv, och då kan man ju få den som man vill, men är ju betydligt billigare att köpa en klar, men hur roligt är det då?? det kan ju alla göra
Claw 15th October 2005, 17:01 skulle Givetvis göra så mycket jag bara kan på bilen själv...
Rockstar Audio 14th April 2009, 15:39 Vilken dåre som helst kan ju köpa en färdig bil. Man uppskattar sitt eget bygge på ett helt annat sätt.
Psyko 14th April 2009, 15:45 Vilken dåre som helst kan ju köpa en färdig bil. Man uppskattar sitt eget bygge på ett helt annat sätt.
säger killen som aldrig läser regler:duh: LÄS
Michaela 14th April 2009, 15:46 helt klart bygga själv,för då är det mycket lättare att få den precis som man vill.. =) visst det blir dyrare,men samtidigt så kan det va värt att betala mer för att få ta åt sig äran över bygget
Jimmie 14th April 2009, 15:56 bygga själv är klart mycke roligare, även om det tar tid så vet man att det är rätt gjort :)
Pelle_Swift 14th April 2009, 16:32 Måste vara roligare att bygga själv, men o andra sidan blir en bil någonsin riktigt klar? Även om man köper en färdig "stylad/trimmad" bil så finns det alltid nått man skulle vilja ha anorlunda.
Reyland 14th April 2009, 17:29 Bygga och bygga... Bygga för mig är när man har en tom kaross och sedan montera dit det man vill ha på den.
Jag föredrar att köpa en bil som redan är lite småpillad och där mycket småsaker som är dyra att köpa redan är gjorda. Sen kan man sätta sin egen prägel på den
Jonny_H 14th April 2009, 17:44 Roligare att bygga själv, då vet man vad som är gjort och att det inte är massa fusk å skit och det känns lite roligare att åka i enligt mig ;)
Kim 14th April 2009, 18:27 Joo jag föredrog nog att bygga själv.. Men nu har jag upptäckt hur enkelt saker o ting kan spåra ur, så ja tror nog inte att jag någonsin kommer dra igång ett lika omfattande bygge igen... Då köper jag nog hellre en relativt klar bil o småpillar med...
XRoozZ 15th April 2009, 11:59 klart de är roligast att bygga själv, är helt klart värt att lägga ner alla timmar för o få en bil att se ut och gå precis som man själv vill ha den!
KIMBO 15th April 2009, 12:18 de e ju roligare att bygga sj än o glida i nåt som nån annan byggt.
NKPGbrud 15th April 2009, 20:38 det är roligare att köpa en bil och göra den precis som man vill ha den själv... MEN.. , det hade varit ännu roligare att ha så mkt pengar och tid så att man kan göra iordning den åxå! :die:
ante240 16th April 2009, 00:24 Helt klart bygga själv, tex motorn vill man ju göra själv, vet ju aldrig vad som är gjort, det går ju hävda att den är nyrenoverad men igentligen gått 30000mil.
J3lv4n 16th April 2009, 09:36 Bygga själv...... Då vet man vad som är gjort och hur det är gjort...
Claw 16th April 2009, 14:57 köpa påbörjad och göra om göra rätt ;)
thullen 18th April 2009, 09:09 bygga själv helt klart, byggandet är ju 70% av glädjen.
plus att man får det som man vill ha det!
|