Pontus81
16th December 2003, 14:46
Blir d något isrejsande i vinter? Runt lkpg och så tänkte jag väl mest på.
MVH
MVH
|
Visa fullständig version : Isrejs! Pontus81 16th December 2003, 14:46 Blir d något isrejsande i vinter? Runt lkpg och så tänkte jag väl mest på. MVH sir_ingolf 16th December 2003, 16:51 första frågan är väl, blir det nån is i år? kanske nåt för smhi. blir sjöarna frysta så kommer det iaf. bli vinterlek Thaleman 16th December 2003, 20:57 hörde nyss att det ska bli svinkallt i vinter... // Fredrik Maximilian 16th December 2003, 22:20 -3C ute nu, håll tummarna :D Auner 16th December 2003, 23:04 Jag körde halkbanan (riskutbildning) idag, skitskoj :D yrrej 17th December 2003, 00:30 jo det ska ju bli kallt nu o fram te helgen..så får hoppas att det fryser på riktigt duktigt så man får ha kul utan större risk...// YrreJ Pontus81 19th December 2003, 11:27 Vi brukar ha lite sånt om vintrarna härnere i småland..Fast d e aldrig så mycke rejs av d för folk vågar/har inte råd me d..Tråkit som faen... trampbil 3rd January 2004, 18:21 lyfter lite, nån som vart ute på nån sjö runt om i norrköping? har ju varit rätt kallt ett par dagar nu.. nån som vet om det blivit tillräckligt tjockt nånstans? Smuger 3rd January 2004, 19:02 Vi har varit på Lövsjön ut i kolmården o borrat lite Det är mellan 10-20 cm tjock is..... lite för tunt för bilåka men hojåkning funkar...... Blir nog en tur dit imorrn (Söndag) Mikael 3rd January 2004, 20:44 Vi har varit på Lövsjön ut i kolmården o borrat lite Det är mellan 10-20 cm tjock is..... lite för tunt för bilåka men hojåkning funkar...... Blir nog en tur dit imorrn (Söndag) kommer med moppen :) :) trampbil 4th January 2004, 15:25 Vi har varit på Lövsjön ut i kolmården o borrat lite Det är mellan 10-20 cm tjock is..... lite för tunt för bilåka men hojåkning funkar...... Blir nog en tur dit imorrn (Söndag) okej.. det låter det, då får de frysa på ett tag till, vågar inte dra ut crossen utan spikdäck händer nog inte så mycket då 0_0 Smuger 4th January 2004, 18:04 okej.. det låter det, då får de frysa på ett tag till, vågar inte dra ut crossen utan spikdäck händer nog inte så mycket då 0_0 Vi var ut o körde idag..... gick utmärkt.... Har du inga dubbdäck på hojen är det ingen idé att åka dit... Tämligen omöjligt att köra utan på isen..... C5-Finspång 4th January 2004, 20:56 Någon som har några 17" spikdäck att låna ut så man skulle kunna ta en svängom på isen me pärlan...:) trampbil 4th January 2004, 21:31 Vi var ut o körde idag..... gick utmärkt.... Har du inga dubbdäck på hojen är det ingen idé att åka dit... Tämligen omöjligt att köra utan på isen..... nae menar det, en sak om det skulle sladda o släppa bak men det gör det väll precis överallt! o tappa greppet med fram däcket är ju ingen höjdare 0_0 Smuger 4th January 2004, 21:37 nae menar det, en sak om det skulle sladda o släppa bak men det gör det väll precis överallt! o tappa greppet med fram däcket är ju ingen höjdare 0_0 Det räcker inte med bara dubbdäck fram.... måste ha både och..... Lär bli många marksyningar annars och du kommer inte kunna ta dig fram så bra... outlaw 4th January 2004, 21:43 Någon som har några 17" spikdäck att låna ut så man skulle kunna ta en svängom på isen me pärlan...:) fixa 16 eller 18" till mig då så kan vi ha de fränasre "isbilarna" ;) trampbil 4th January 2004, 23:16 Det räcker inte med bara dubbdäck fram.... måste ha både och..... Lär bli många marksyningar annars och du kommer inte kunna ta dig fram så bra... ne givetvis det släpper nog endå men jag menade att man kan ha rätt bra kontroll när det sladdar o bakdelen slänger o har sig men framhjulet är en annan sak men det skulle nog inte kännas så stabilt med dubb fram o utan i bak :) Checker Performance 5th January 2004, 00:51 ne givetvis det släpper nog endå men jag menade att man kan ha rätt bra kontroll när det sladdar o bakdelen slänger o har sig men framhjulet är en annan sak men det skulle nog inte kännas så stabilt med dubb fram o utan i bak :) Inse en sak.. Det går INTE att köra på isen utan dubb. De drar inte alls o skulle du komma att få lite fart på en snöfläck, ja då ramlar du omkull så fort de blir is och du försöker svänga. Så är det! ;) trampbil 5th January 2004, 01:06 Inse en sak.. Det går INTE att köra på isen utan dubb. De drar inte alls o skulle du komma att få lite fart på en snöfläck, ja då ramlar du omkull så fort de blir is och du försöker svänga. Så är det! ;) min käre vän nu är det såhär.. ALLTING GÅR! annars skulle inte många kommit långt här i världen. =)men jag säger inte emot dig tror inte det går speciellt bra utan dubb och absolut inte när det börjar varva lite! :) o jag tänker inte ge mig ut på isen med crossen endå om det inte blir sjö på bakgården! mr.J 5th January 2004, 03:56 var ute på sörsjön förut o sladda lite..isen höll=) sir_ingolf 5th January 2004, 07:46 förra året körde jag med 13år gamla dubbdäck med samtliga dubb nernötta o nästan blankslitet mönster, det gick att köra men sen så satt jag i varenda snövall så fort det svängde BlackFang 5th January 2004, 11:41 Nu ska man snart åka hem från Skåne och fixa sig en isbil med isdäck:):) volvo740 6th January 2004, 12:17 Är det någon som ska ut på isen idag???? Insane 6th January 2004, 13:13 vi var ute igår uppe på älgsjön. De ska upp idag kl 3 och köra där. Isen var 2.5 dm tjock så det är på egen risk. För att komma till älgsjön tar du av krokeksinfarten och vänder så du åke ner på e4 åt norrköping mitt på nerfarten finns en väg in till höger ta vänster direkt sen höger efter 1-1.5 km det står en skylt "drömgruvan" sen är det bara följa den vägen tills ni ser var det är. Det går inte att missa. :hyper: Checker Performance 6th January 2004, 13:59 vi var ute igår uppe på älgsjön. De ska upp idag kl 3 och köra där. Isen var 2.5 dm tjock så det är på egen risk. Egen risk är det väl alltid? ;) Men är de 25cm tjockt är de inget att oroa sig för om ni inte åker ORTOLIGT tunga bilar eller parkerar i grupp på samma kvadratmeter. Isens hållbarhet Totalvikt Istjocklek 150 kg 5 cm (ex en man) 500 kg 10 cm (ex skoter, bandvagn) 1,5 ton 20 cm (ex en stor bil) 6,5 ton 30 cm (ex traktor) sir_ingolf 7th January 2004, 08:03 men dessa vikter, hur stor är belastningsytan då? är det ex. 1 ton /dm2 eller ett ton/m2 dessutom så delas juh bilens vikt med 4 olika belastningspunkter. jag kommer visserligen inte köra förns isen är ca 30cm eller tjockare då jag vill vara säker på att slippa bada badboy kink 12th January 2004, 01:41 var ute og borrade på en sjø i akershus 1meter och 60 cm håller nog att åka på grettings from norway Rickard 12th January 2004, 02:11 Några som ska ut i helgen? Får dubbdäcken till crossen i veckan och är det bra is ska jag ut och köra! Finns det mer folk här inne som vill ut med motorcyklar o dylikt på isen? outlaw 12th January 2004, 02:33 hörde rykten om att en kille dog idag ute i igelfors när de var ute och körde på isen, vet inte om det stämmer, vet inte vad som hände och vet inte vem det är. har någon hört nåt, man är juh rädd att det är någon man känner.... volvo740 23rd January 2004, 22:27 tja i jönköping har vi is!!!!!! plogad bana med.. kul som faan!!!sist vi mätte var det 32 cm.... BlackFang 25th January 2004, 17:52 Dom kör på Vikbolandet nu. Om man åker vägen mot Rönö så finns det en sjö på höger sida där kör dom som FAN såg himmla kul ut skulle kört själv om jag haft tid men den var det ont om men Isdäcken fans:) visse00 17th October 2004, 16:32 Lyfter en gammal tråd lite :D Blir det något isåka den här vintern?? Har aldrig åkt på nån sjö innan så det skulle vara kul o prova! Någon som har några planer och framförallt lite erfarenhet?? =) Vart brukar "ni" som kör hålla till? Sörsjön?? Viggen-Finspång 17th October 2004, 16:45 Jag är riktigt sugen oxå!! Går det bra att åka med vanliga vintersulor? petri 17th October 2004, 17:10 Vi var uppe vid Kolmårdens Djurpark förra säsongen, vet inte vad sjön heter. Får hoppas nån tar tag i plogandet det här året. Jag kör med isdubb, men det går o köra med vanliga dubb också. Får anpassa farten efter antal dubb ;) Provade tillomed dubbfria.. Skapligt halt. För Finspångsfolket finns ju ute mot Ljusfallshammar, vet inte vad den sjön heter heller. Har varit plogad senaste 3 åren iallafall. Mvh Kim 17th October 2004, 17:26 Lyfter en gammal tråd lite :D Blir det något isåka den här vintern?? Har aldrig åkt på nån sjö innan så det skulle vara kul o prova! Någon som har några planer och framförallt lite erfarenhet?? =) Vart brukar "ni" som kör hålla till? Sörsjön?? det körs ju mest på Lövsjön och Älgsjön. :) klart det blir iskörning i vinter, men vi får se om swespy kommer att arrangera nåt. Tommy^_ 17th October 2004, 17:33 jag o far min va upp i sörsjön o körde för många år sen.. då va det plogat o fint. Är det någon som vet om det fortfarande plogas och om man får åka där ? Viggen-Finspång 17th October 2004, 17:39 Vi var uppe vid Kolmårdens Djurpark förra säsongen, vet inte vad sjön heter. Får hoppas nån tar tag i plogandet det här året. Jag kör med isdubb, men det går o köra med vanliga dubb också. Får anpassa farten efter antal dubb ;) Provade tillomed dubbfria.. Skapligt halt. För Finspångsfolket finns ju ute mot Ljusfallshammar, vet inte vad den sjön heter heller. Har varit plogad senaste 3 åren iallafall. Mvh Det låter kanon!! Då är det bara att vänta på isen =) visse00 17th October 2004, 17:53 Jag e på! Men jag har inte mycket dubb i däcken =) sir_ingolf 17th October 2004, 21:38 jag körde på lövsjön, funkade fint när smuger o hans kompisar fixat en plogad bana. tyvärr så kördes den sönder av andra ibland. Jag har kört på vanliga dubbdäck, oftast ganska dåliga sådana vilket resulterade i att jag körde av mest o satt fast bäst. Höll även på att rulla med bubblan, tror jag bröt revben när jag slog i dörrsidan efter att ha åkt bredsida in i en snövall i runt 90kmh. Men det var kul som faan... http://www.shell.linux.se/bugster/VWgalleriet/index.php?loggad=1&sort=2&id=87&bild=2 940-Finspång 19th October 2004, 13:42 Vi var uppe vid Kolmårdens Djurpark förra säsongen, vet inte vad sjön heter. Får hoppas nån tar tag i plogandet det här året. Jag kör med isdubb, men det går o köra med vanliga dubb också. Får anpassa farten efter antal dubb ;) Provade tillomed dubbfria.. Skapligt halt. För Finspångsfolket finns ju ute mot Ljusfallshammar, vet inte vad den sjön heter heller. Har varit plogad senaste 3 åren iallafall. Mvh Jag körde där så jävla kul.. gick jävligt bra att köra med turbo och dåliga vinterdäck men det va jävligt lätt att snurra men å andra sidan har man spikdäck så går det ju bra mycket fortare men kör man i då så går ju hela bilen åt helvete... petri 19th October 2004, 16:09 Jag körde där så jävla kul.. gick jävligt bra att köra med turbo och dåliga vinterdäck men det va jävligt lätt att snurra men å andra sidan har man spikdäck så går det ju bra mycket fortare men kör man i då så går ju hela bilen åt helvete... får ju ha en bil det inte gör något om det går åt helvete ;) hur jag än gjorde o körde av, kom jag aldrig över vallarna. kör man med isdubb, är det oftast bara pilla i backen o gasa till så är man loss. Pontus81 19th October 2004, 17:26 Har ju fyrhjulsdrift i år så ja håller på å letar dubbdäck för fullt :) Ska bli intressant att kolla hur d beter sej ;) Volvo_Raggare 25th February 2005, 15:44 Blir det något isåkande i år? petri 27th February 2005, 00:32 Någon som varit ute och kört? Miffot 1st March 2005, 00:22 jag körde i helgen på en sjö i rejmyre.. var ingen bra is var typ 2 lager is med vatten i mellan så det hände att man skönk igenom det första lagret.. |