Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Olagligt streetrace i Umeå, 1 anhållen.

Rodney
15th September 2009, 15:05
Såg lite bilder i gårdagens Aftonbladet som var tagna i Umeå där det tydligen hade arrangerats olagligheter.

Läs artikeln här Länk till någon tidning från landet Umeå --> http://vk.se/Article.jsp?article=301432
Hittade den inte på aftonbladet.se men i papperstidningen så var det flera bilder.

Jag har en liten fråga gällande det hela. Är det inte lite dumt att köra in mot den mötande trafiken på motorvägen ( strippen ) på en liten mc när det kommer 2 st så extrema bilar i full fart mot polisen? Borde dom inte försökt att stoppa förarna på något annat sätt?

Lite lustigt att dom tar till så extrema metoder som en självmordspatrull för att få stopp på ett par bilar som kör ikapp på motorvägen?

Rodney
15th September 2009, 15:11
Som den blonda bloggaren skrev så är det nog tur att det finns filmat --> http://vk.se/media/?clipid=3878

( Bloggarna har börjat gå på streetrace http://catharinamodell.blogg.se/2009/september/umea-open-streetrace-2009.html :) )

Smurfen
15th September 2009, 16:25
Inte skulle jag åka mot trafiken vare sig det var ett race eller det var fredageftermiddag och rusningstrafik. Lika mycket fara för mig själv och andra.

FredrikLindh
15th September 2009, 17:06
finns idioter till allt å den där polisen är ett bra exempel på det

Jonasson
15th September 2009, 17:15
Fan detta var ju rätt sjukt.. KOLLA BURNSPÅREN! Skapligt breda.. :) ;) Eller vadå missa jag poängen? :O

Braxen
18th September 2009, 20:41
finns idioter till allt å den där polisen är ett bra exempel på det
Men föraren gjorde bara rätt va? Att medvetet köra rakt fram mot en mc med blålysen är ju skittufft! :duh:

Knotan
18th September 2009, 21:18
Men föraren gjorde bara rätt va? Att medvetet köra rakt fram mot en mc med blålysen är ju skittufft! :duh:

inte lika tuff som braxen såklart 0_0

Rodney
19th September 2009, 12:28
Snuten har ju garanterat stått med släckta lysen tills dom startade för att sen dra rakt mot dom när dom startar, jag har sett det förr och kommer säkert se det igen. Läskigt.

Kolven
19th September 2009, 12:43

Att köra mot enkelriktat när man vet att race håller på, anser ju jag rätt korkat. :hyper:

Braxen
19th September 2009, 15:36
inte lika tuff som braxen såklart 0_0
Inte många som är det! '12'

Braxen
19th September 2009, 15:42
Snuten har ju garanterat stått med släckta lysen tills dom startade för att sen dra rakt mot dom när dom startar, jag har sett det förr och kommer säkert se det igen. Läskigt.
OM nu polisen gjort detta läskiga moment, så är det ändå riktigt läskigt att det finns folk som inte ens kollar ett par hundra meter framför sig innan dom kliver av kopplingen!

Vet inte om det är fel på min datorskärm eller inte, men jag ser inte när/att föraren bromsar.

Mopar
19th September 2009, 16:28
När polisen gör fel....hur ifan får endel av er att det är chaufförn i racerbilen som har gjort fel ?

Om nu polisen visste om att det var race så inte fasen tänker man så att ...*jag måste åka ut å köra ivägen för dem för det är ju race,så kanske jag får stop på dem*.

Braxen
19th September 2009, 16:50
När polisen gör fel....hur ifan får endel av er att det är chaufförn i racerbilen som har gjort fel ?

Om nu polisen visste om att det var race så inte fasen tänker man så att ...*jag måste åka ut å köra ivägen för dem för det är ju race,så kanske jag får stop på dem*.
Vilka RÄTT gjorde föraren då?

slask
19th September 2009, 17:20
HAha... ja ni... båda har ju helt klart glömt kvar hjärnan hemma när dom åkte...

g_son
19th September 2009, 18:07
det är väl inget fel att försöka accelerera upp till 110 på e4an så fort som möjligt om man råkat få motorstopp?

det spelar ingen roll vad "race föraren" har gjort för fel eller rätt.. polisen har ingen rätt i världen att köra mot trafiken på enkelriktat i alla fall.

o som sagt.. som jag såg det så försökte han ju faktiskt bara komma upp i korrekt hastighet så fort som möjligt efter ett mindre bekymmer med bilen.
när han råkade bränna lite däck fick han ju bara gashäng.. typiskt sånt där.

Braxen
19th September 2009, 18:42
det spelar ingen roll vad "race föraren" har gjort för fel eller rätt.. polisen har ingen rätt i världen att köra mot trafiken på enkelriktat i alla fall.
Det spelar en mycket stor roll vad föraren har gjort för fel, både för denna debatt och för trafikanter i allmänhet.
Eftersom du påstår att polisen inte har någon rätt att köra mot färdriktningen, så får du gärna redovisa vilka källor du stödjer dig på.
Själv så vet jag vad det står i lagboken, och det är att de får köra mot färdriktningen om det behövs för att lösa en uppgift!

bluebeast_32
19th September 2009, 19:00
Det spelar en mycket stor roll vad föraren har gjort för fel, både för denna debatt och för trafikanter i allmänhet.
Eftersom du påstår att polisen inte har någon rätt att köra mot färdriktningen, så får du gärna redovisa vilka källor du stödjer dig på.
Själv så vet jag vad det står i lagboken, och det är att de får köra mot färdriktningen om det behövs för att lösa en uppgift!

är du snut lr vafan e problemet? rejsar man på gatan får man ju räkna med att sånt kan hända och förarna är nog dom som är mest medvetna om riskerna.

FredrikLindh
19th September 2009, 19:04

lösa en uppgift? tycker du att han lyckades med de då? dom körde ju fast han kom, ja tycker att man är bra korkad om man åker mitt emot 2 bilar som tänkt racea.. för att få stopp på de så så hade de ju vart smartare att antingen stoppat dom innan dom startat eller låtit dom köra och plockat båda två när dom va klara, men som sagt åka mot färdriktningen är ju inte de smartaste man kan göra även om man är farbror blå

Tommy^_
19th September 2009, 19:15
Föraren kanske såg lyktan men tyckte att det va självklart att han stog still utmed vägrenen? Vem skulle vara dum nog att åka mot någon på e4an mitt på vägen. Framförallt när polisen vet vad som pågår.

Skulle jag nog anta att han stog still om jag fick mötande ljus på e4an.

Braxen
19th September 2009, 19:18
lösa en uppgift? tycker du att han lyckades med de då? dom körde ju fast han kom, ja tycker att man är bra korkad om man åker mitt emot 2 bilar som tänkt racea.. för att få stopp på de så så hade de ju vart smartare att antingen stoppat dom innan dom startat eller låtit dom köra och plockat båda två när dom va klara, men som sagt åka mot färdriktningen är ju inte de smartaste man kan göra även om man är farbror blå
För att lösa en uppgift så måste man väl iallafall försöka att hindra dom, eller hur?
Det lyckades ganska bra efter omständigheterna, han blev ju tagen på bar gärning.
Hur stoppar man några från att starta om man inte ens får närma sig?
Är det så mycket smartare att kliva av kopplingen trots att det finns hinder framför en då?!

Braxen
19th September 2009, 19:21
är du snut lr vafan e problemet? rejsar man på gatan får man ju räkna med att sånt kan hända och förarna är nog dom som är mest medvetna om riskerna.
Det största problemet är som jag skrivit tidigare, att racet ens startade trots att det fanns hinder i vägen.
Jag vill inte ha såna personer i trafiken, vill du?

bluebeast_32
19th September 2009, 19:22
Det största problemet är som jag skrivit tidigare, att racet ens startade trots att det fanns hinder i vägen.
Jag vill inte ha såna personer i trafiken, vill du?

jag vill inte ha snutar som kör i motsatt körriktning i trafiken, helst inga alls då dom oftast skapar mer problem än vad dom löser :)

FredrikLindh
19th September 2009, 19:25
För att lösa en uppgift så måste man väl iallafall försöka att hindra dom, eller hur?
Det lyckades ganska bra efter omständigheterna, han blev ju tagen på bar gärning.
Hur stoppar man några från att starta om man inte ens får närma sig?
Är det så mycket smartare att kliva av kopplingen trots att det finns hinder framför en då?!

klart man får närma sig men man får väl välja den smartaste vägen..
om man nu ser att de står 2 bilar uppställda så om man är lite normalsmart så kan man ju lista ut vad dom tänkt och då kanske de inte är så smart att åka rakt mot dom, som ja tycker hade de ju vart bättre att gömma sig i nån buske längre bort å tagit dom sen.

hade säkert funnits flera smarta lösningar på de hela och P****en valde som vanligt den sämsta..

FredrikLindh
19th September 2009, 19:26
jag vill inte ha snutar som kör i motsatt körriktning i trafiken, helst inga alls då dom oftast skapar mer problem än vad dom löser :)

håller med'31'

Braxen
19th September 2009, 19:30
klart man får närma sig men man får väl välja den smartaste vägen..
om man nu ser att de står 2 bilar uppställda så om man är lite normalsmart så kan man ju lista ut vad dom tänkt och då kanske de inte är så smart att åka rakt mot dom, som ja tycker hade de ju vart bättre att gömma sig i nån buske längre bort å tagit dom sen

FredrikLindh
19th September 2009, 19:37

nej det är ju inte heller smart men de är ju fortfarande jävligt korkat att köra mot färdriktningen vid ett race eller hur?

Braxen
19th September 2009, 19:38

Skulle du inte kunna svara på frågan istället? Eller ska man tolka ditt svammel som att du faktiskt vill ha dessa blinda förare i trafiken?

940-Finspång
19th September 2009, 19:39
Håller med Braxen i det här faktist. Och klart som fan polisen får åka i motsatt riktning dom får göra mer grejer än ni tror.

Föraren verka ha mer koll på hastighetsmätaren än vägen i detta fall.

TurboTias
19th September 2009, 19:44
Jag skulle nog tro att förarna är så jäkla taggade på att köra och vinna, framförallt om det är final så dom inte märker att det kommer en polis i motsatt riktning.
Jag menar.. har man dom bilarna och den effekten måste man ha full kontroll på hur bilen beter sig och så man håller den rakt. speciellt om man vet att det är kallt i backen och svårt att få fäste.

Man kanske vet att snuten är på hugget och att man har kort om tid på sig att dra igenom repan och gömma sig, men att en polismotorcyklist, som är så jävla oskyddad i vanliga fall, ska börja köra mot dom på rakan för att stoppa dom är inget man räknar med då det är allt annat än logiskt gjort.

Polisen pratar alltid om att dom inte ska ta överdrivna risker i allt dom gör men att köra mot två bilar dom vet kommer dra upp mot 200 knyck på väldigt kort tid är bara dumt och riskabelt, det kan INGEN säga emot.
Polisen hade lika gärna kunnat ställa sig vid sidan av vägen, se repan och ta dom för det, men att försöka avbryta på det sättet dom gjorde är som sagt bara korkat och riskabelt.

Jag tror polisen vunnit vare sig mc:n åkt mot dom eller dom hade väntat på dom vid mål, då polisen själva borde veta att en mc-polis nog kan haka på en dragracebil på motorväg. Tanken är ju inte överdrivet stor alla gånger och kurvtagningsförmågan är väl inte på topp heller..

Att åka mot racet var inte nödvändigt. 1 poäng till polisen.

Mvh Mattias.

Braxen
19th September 2009, 19:56
nej det är ju inte heller smart men de är ju fortfarande jävligt korkat att köra mot färdriktningen vid ett race eller hur?
I de flesta fallen så funkar denna strategi, denna gång hade dom med streetracers med synproblem (eller uppfattningsförmågan) att göra så då funkade det uppenbarligen inte som det var tänkt.

Om man nu inte har full kontroll av sträckan framför sig, så ska man inte heller starta! Detta trodde jag var regel nr1 vid streetrace, men tydligen inte!

Braxen
19th September 2009, 20:12
Att åka mot racet var inte nödvändigt. 1 poäng till polisen.
Beror på hur man ser det!
Polisen har väl som uppgift att försöka stoppa brott från att begås, eller hur?
Och hur gör man det om man nu bara ska stå och titta på när desssa begås?
Vilka fler trafikbrott ska polisen bara snällt titta på och låta ske?

Och bara för att...
Om nu en olycka skulle hända vid ett race där polisen bara tittar på, så skulle säkerligen merparten av er gnälla om vilka jävla fittor dom är som inte avbröt innan det hände något.

TurboTias
19th September 2009, 20:17

Och bara för att...
Om nu en olycka skulle hända vid ett race där polisen bara tittar på, så skulle säkerligen merparten av er gnälla om vilka jävla fittor dom är som inte avbröt innan det hände något.

Det finns bra mycket säkrare metoder än att riskera både sitt eget och brottslingarnas liv.
tex. kan dom komma bakifrån, springandes genom folkmassa. vilket dom gjorde på ett race i sthlm jag var på inatt. Dom fick tag på en av dom som blockade längst fram. 1200 i böter eller liknande..

sen kan dom lika gärna stanna på motsatt sida och hoppa över räcket. det funkar ju för så många åskådare så då borde ju polsen kunna det med?

Att riksera liv är så fruktansvärt onödigt när det finns säkrare metoder att lyckas med samma sak!

bluebeast_32
19th September 2009, 20:28
Skulle du inte kunna svara på frågan istället? Eller ska man tolka ditt svammel som att du faktiskt vill ha dessa blinda förare i trafiken?

han kanske såg att det var en snut o tänkte att de e lika bra o köra så idioten fattar vad som kan hända om man åker i fel färdriktning, :)

MadMange
19th September 2009, 20:36
Heja braxen friskt humör det är du som ...... not! :D

Är polisen på riktigt eller? vilket generalpucko, han är visst sugen på att förtidspensionera sig. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att man INTE kör mot två bilar som racar????!! Att haffa dem efter är ju en självklarhet, så skulle jag göra.

Tror att du kan sluta försvara dina kompanjoner i blått nu Braxen (Fisken?) även du måste inse det dumma i det hela, eller också så gör du inte det och skriver något korkat tillbaka som jag ska läsa med glädje, men något svar kommer du inte att få, orkar inte att sitta och tjafsa om självklarheter.

Tommy^_
19th September 2009, 20:54
Polisen måste väl arbeta på ett så säkert sätt som möjligt också? I det här fallet hade det varit säkrare att bara vänta tills dom kört, både för polisen själv och dom som körde.
Men adrenalin poliser verkar det finnas gott om.

Braxen
19th September 2009, 21:10

Är polisen på riktigt eller? vilket generalpucko, han är visst sugen på att förtidspensionera sig. Man behöver ju inte vara Einstein för att förstå att man INTE kör mot två bilar som racar????!! Att haffa dem efter är ju en självklarhet, så skulle jag göra.

Tror att du kan sluta försvara dina kompanjoner i blått nu Braxen (Fisken?) även du måste inse det dumma i det hela, eller också så gör du inte det och skriver något korkat tillbaka som jag ska läsa med glädje, men något svar kommer du inte att få, orkar inte att sitta och tjafsa om självklarheter.
Istället för att se till det hela så koncentrerar du också på att bara gaffla skit på polisen, när det finns flera andra som felat grovt!
Att du med fler inte verkar bry er om att en person kollat mer på varvräknare än vägen framför sig är märkligt, eftersom det är just liknande händelser som gör att folk blir mer och mer intoleranta mot "bilintresserade".

Braxen
19th September 2009, 21:23
Polisen måste väl arbeta på ett så säkert sätt som möjligt också? I det här fallet hade det varit säkrare att bara vänta tills dom kört, både för polisen själv och dom som körde.
Men adrenalin poliser verkar det finnas gott om.
Visst ska dom arbeta så säkert som möjligt, precis som att streetrace ska utföras så säkert som möjligt!
I både fallen blev det inte som det var tänkt, men hur kommer det sig att det bara är polisen som får skit för denna händelse?

mettis
20th September 2009, 00:15
Om jag mötte en MC (polis) emot mig i färdriktningen när jag åkte till jobbet en morgon (som exempel på oväntad händelse?), skulle jag inte veta hur jag "skall" bete mig? Polismans uppmaning och tecken...men vad menar en MC-polis som kör rakt emot en i motorvägsfart att man skall göra?
Nä, den där är killen dömd på förhand ?

Rodney
20th September 2009, 01:41
Ute vid rakan vi var och körde på så slog snuten på lyset när bilarna var på väg mot dom i full fart, totalt livsfarligt.
(rätt länge sen nu men ändå)

J3lv4n
20th September 2009, 03:36
Tycker polisen gjorde fel, brottet tycker inte jag är så pass allvarligt att han ska riskera sitt, dom som körde och annat folk i närhetens liv! Sen att folk kör race får man ju räkna med, men för att stoppa det kan man ju komma bakifrån eller som någon skrev ställa bilarna på andra sidan för att hoppa över mitträcket

Braxen
20th September 2009, 11:21
Ute vid rakan vi var och körde på så slog snuten på lyset när bilarna var på väg mot dom i full fart, totalt livsfarligt.
Detta inlägg skvallrar lika mycket om bristerna hos er som hos polisen.

BennY
20th September 2009, 11:37
När ska den här tråden stängas?

Checker Performance
20th September 2009, 15:45
När ska den här tråden stängas?

Varför då?

BennY
20th September 2009, 17:31
Känns inte som den leder nånstans?

Varför då?

FredrikLindh
20th September 2009, 18:02

wow håller du med om nu att polisen gjort fel :O

Braxen
20th September 2009, 18:41
wow håller du med om nu att polisen gjort fel :O
Om nu detta kommer som en överaskning för dig, så kanske du borde läsa inläggen bättre i fortsättningen så slipper du stå där som en fågelholk. '12'

ErikR
20th September 2009, 18:56

Aj fan Mange. Skrattade så jag fick ont i magen!

FredrikLindh
20th September 2009, 20:24
Om nu detta kommer som en överaskning för dig, så kanske du borde läsa inläggen bättre i fortsättningen så slipper du stå där som en fågelholk. '12'

ja gillar att va fågelholk vet du;)'12'

Rodney
20th September 2009, 20:55

Nej då, är det olagligt race så är det ofta lite mörkt då räcker det med att man står utan lampor för att inte synnas 200 meter bort...

Men det känns lite offtopic fast ändå inte, nu håller vi oss till Umeå racet tack.

FredrikLindh
20th September 2009, 21:07
nån som vet hur det går för föraren? tycker de är dåligt om han fälls för mordförsök.. lite väl att ta i faktiskt