Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Volvo 855 T5 -95

Knotan
11th August 2006, 00:31
vart till slut slag av saken å bytte bort kombin,
TYVÄR tog förnuftet mej till fånga så blev en ny "familjebil" :duh:

är en 855 t5 -95 med all utrustning utom taklucka å farthållare,
gött med klimatanläggning!!! :D

oplanerna är väll inte stora ÄN :hyper:
nytt agg behövs vartefter så blir väll nått 16t lr liknande.
ska prata med david mattson ang om-mappning för e85 såklart '12'
sen får framtiden utse vad som händer.
Planen är ju än så länge att nu när jag har en bra bruksbil å göra iordning saaben å sälja av med den för en slant mer än jag gav för den sen köpa nått kul projekt för dem pengarna :evil:

http://www.projekteffekt.se/upload/855t5.jpg

Jimmie
11th August 2006, 00:36
coolt...hoppas på en räser igen :)

Geiborg
11th August 2006, 09:29
väldigt snygg, usa blinkers är väldigt fräsht mot orginal blinkersa :)

Grattis till köpet :D

Reyland
11th August 2006, 10:11
De där va inge skit =) Köpt dig en vettig bil nu, men den är ju dessvärre felhjulsdriven =/

Evo TME
11th August 2006, 10:12
HUr ska det gå i kurverna då?

ante240
11th August 2006, 13:04
Ja den ser ju fin ut! släng i T3/T4 turbon i den istället!! hehe

Jensa_H
11th August 2006, 13:26
Härligt Knotan....:D Nu har du köpt en riktig bil'12'

Tommy^_
11th August 2006, 13:37
Snygg bil men hur ska du kunna leka av dig i den där? :) Slita kryckan är ju tråkigt.

Knotan
11th August 2006, 13:55
ANTE:
jo funderar på t34an men då vet ju alla hur det slutar. lika bra med 3" RF rör då å kanske ett extraktor när man ändå är i farten å då när en riktig mappning behövs är det ju lik abra med större spridare för säkerhets skul å då när man ändå håller på så.,.......

hmm. HAHAH

ante240
11th August 2006, 16:59
Det lär ju bli skaplig skjuts med den turbon och en bra mappning!! sen är det väl stakarna som säger upp sig. men du kanske skulle ha den som en riktig familjebil.

Lunkn
11th August 2006, 23:30
Hoppas den blir lika fet som den andra!, gillade dock den förra skarpt.
Hur långt har denna gått?

Knotan
11th August 2006, 23:43
jaha.
va ute på karstorp å skulle spana efter lite delar.
hittade varken 16/18 eller 19t inne tyvär så det lutar ju nästan åt t3/4an om jag inte hittar nått agg privat till rätt pris.
inhandlade v70 bakljus blev å byta alla 4 delar så nu ser den ut som en helt annan bil bakifrån.

stog å funderade över vad det va som var annorlunda i fram på bilen, å kom på att det ju är usa fronten som sitter :O

tur man vet vad det är man köper iallafall :lol:

sen upptäckte jag att det ju bara sitter en ljuddämpare efter katten på dessa bilar så blir nog å riva ner systemet å byta till en lagom simonsdämpare, såg när jag öppna huven attt förra ägaren redan instalerat öppet filter '12'

pratade även med mattson om etanolchipp, men va osäker på hur det ska funka i vinter, han sa att det bästa antagligen va å sätta i sockel till chippet å byta till orginalchipp under vintern när det börjar frysa på >=(

skulle även koppla in stereon ordentligt.. fy FAAAAAn för klåpare som kapar orginalkabelstam när dem sätter i ny cd. borde va döddastraff,
när jag kopplade in den så den funkade utan tändning på så la högtalarna av när manslog av tändingen helt även fast cd:n rullade, antar att det sitter nått form av slutsteg i bilen som normalt styrs av orginal cdn, lyckades lura ut vilken kabel som va till det å kopplade förbi det,
helnöjd!
sen när jag skulle åka en sväng nu på kvällen hade halvjusrelät lagt av, kopplade tebax stereon som den va innan, då funka halövjljset men då funka plötsligt inte ljudet när man startar motorn :die:
nån som vet vart man kan hitta elschema över hur stereon är kopplad orginal på dessa as??
annars får man be nån med lite mer elvana å titta över skiten :duh:

Knotan
11th August 2006, 23:46
Hoppas den blir lika fet som den andra!, gillade dock den förra skarpt.
Hur långt har denna gått?
hehe, jadu, 15k enligt mätaren men man vet ju hur pålitliga dem är :die:
inte för att den är onormalt sliten eller så men jag är alltid skeptisk till bilar som inte är svenskålda från början

Lunkn
11th August 2006, 23:51
hehe, jadu, 15k enligt mätaren men man vet ju hur pålitliga dem är :die:
inte för att den är onormalt sliten eller så men jag är alltid skeptisk till bilar som inte är svenskålda från början
Jo sant man vet aldrig, men samtidigt så behöver det ju inte va något fel på dom för att dom gått långt vad jag fattat med volvo iaf :),

Knotan
12th August 2006, 00:02
nej drivkuntar/ låda å koppling känns karatestabilt, samma med dämpare å bussningar.
motorn går knäpptyst även när den är kall, å det är ju ett riktgit gott tecken. lyftarna brukar rassla satan redan vid nånstans efter 20k om man slarvat med oljebyten

ante240
12th August 2006, 13:13
Fattar inte varför klippa kablarna till stereon när det finns adaptrar!!

räven
12th August 2006, 13:21
Undrar vad det blir för färg på denna familjebil? '108'

Knotan
12th August 2006, 16:15
Undrar vad det blir för färg på denna familjebil? '108'
den kommer får va den färg som är. ska bara fixxa till ett par mindre lackskador å sen lacka lister å allt sånna detaljer som är duktigt solblekta

chris
12th August 2006, 16:18
Är det italien-import?
Fin bil för övrigt...'135'

Knotan
12th August 2006, 17:58
Är det italien-import?
Fin bil för övrigt...'135'

jajjemän.
fint å slippa rosten men lite trist med "lilla" motorn.
iofs klarar vevstakarna lite mer hästar med mindre borr '12'

beställde just 60-40mm väghållningsats, så pengarna börjar rulla snabbt redan :(

Franka
12th August 2006, 19:56
jajjemän.
fint å slippa rosten men lite trist med "lilla" motorn.
iofs klarar vevstakarna lite mer hästar med mindre borr '12'

beställde just 60-40mm väghållningsats, så pengarna börjar rulla snabbt redan :(

Beställde du det från ett företag i Kalmar?Jag gjorde det när jag hade en 855:a men jag blev inte nöjd den såg så ner lastad ner i bak.

Knotan
12th August 2006, 20:38
Beställde du det från ett företag i Kalmar?Jag gjorde det när jag hade en 855:a men jag blev inte nöjd den såg så ner lastad ner i bak.
nja, vet inte vart det svenska försäljaren fanns, tillverkade i holland stog det iallafall..

räven
12th August 2006, 21:11
den kommer får va den färg som är. ska bara fixxa till ett par mindre lackskador å sen lacka lister å allt sånna detaljer som är duktigt solblekta

Jojo.......:lol:

chris
12th August 2006, 22:22
fint å slippa rosten

Det är det bästa med o köpa "ny" bil '26'

frulla_aero
15th August 2006, 23:33
ja vet en kille som har en nyrenoverad T04/t3 med 360 lager rör sig dock runt 5000:-

Mvh

Knotan
16th August 2006, 17:44
har kvar min gamlöa steg3 snurra så den får nog ta plats.
har börjat snickra lite flänsar å skit i skolan idag så ser ut som jag börjar byta turbo i helgen.
blir en del å göra med nytt avgas, nya oljeledningar, å måste bygga nytt nedre motorfäste då den här snurran är "lite" större :hyper:

940-Finspång
16th August 2006, 18:01
Nice såg bra ut Knotan.. bra att du inte bytte till en saab iallafall :)

Knotan
16th August 2006, 23:58
Nice såg bra ut Knotan.. bra att du inte bytte till en saab iallafall :)
saaben har jag kvar med.
billigt med två turbobilar å försäkra å tanka nu :(

fixade vevhusventilation idag, rök satana förut så trode det va snurran som va slut men den kändes inte så glapp så tänkte det va värt ett försök!

gissa om skiten va igenkoxxat, båda reutslangarna va 100% igentäppta av kokks å resten va till 90% tilltäppta.

nu ryker den nästintill inget längre :D

Jensa_H
17th August 2006, 00:06
saaben har jag kvar med.

fixade vevhusventilation idag, rök satana förut så trode det va snurran som va slut men den kändes inte så glapp så tänkte det va värt ett försök!

gissa om skiten va igenkoxxat, båda reutslangarna va 100% igentäppta av kokks å resten va till 90% tilltäppta.

nu ryker den nästintill inget längre :D ska nog göra en en sån operation på min oxå.....:evil:

940-Finspång
17th August 2006, 07:21
saaben har jag kvar med.

nu ryker den nästintill inget längre :D

Ja va fan nu är jag ute och cyklar :D... Du hade ju köpt den med ja så va det hehe trodde du skulle köpa den.. fan vad vbilar du handlar då :D

Knotan
17th August 2006, 17:55
hehe, jo tog ju bara typ 2 timmar å fixxa så det va det defenetivt värt.

Jamo
17th August 2006, 19:00
Har nu kommit hem efter en och en halv vecka i Finland med min 855 R italienimport . Det blev 1750 km med snittförbrukning på 10,3 L med en stor takbox och mycket packning (ÖL givetvis) 2 vuxna och 4 barn och lagom högt snitthastighet . Så jag lovar du har köpt dej en trevlig bil Knotan .

Ps det är samma borr på 2,3 och 2,0 det som skiljer är vevaxeln och kolvarna för kortare slag.

Knotan
17th August 2006, 21:20
ok. tyckte den känns rätt kortslagig, varvar ju riktigt friskt för å va en helt orginal motor.
blir nog glt kammar under vintern sen med så ska det bli ännu kuligare...
lite trist å bygga en potent 450hästars maskin å sen låta den ligga kvar på 300-320 häst baar för att det sitter klena stakar :(

kanske får sälja saaben så jag har råd med delar HEHE:)

940-Finspång
17th August 2006, 21:31
ok. tyckte den känns rätt kortslagig, varvar ju riktigt friskt för å va en helt orginal motor.
lite trist å bygga en potent 450hästars maskin å sen låta den ligga kvar på 300-320 häst baar för att det sitter klena stakar :(

kanske får sälja saaben så jag har råd med delar HEHE:)

Det bästa du har sagt på Länge knotan :D

Jonny_H
17th August 2006, 21:46

kanske får sälja saaben så jag har råd med delar HEHE:) Ja sälj s**ben du '148'
(Har du kommit på vad som hände i lördags? Det har inte jag!)

Knotan
17th August 2006, 22:05
nej ingen aning va som hände,
såg en rodhårig fet kille på macken häromdan, fick ett dejavu(stavning) att det va en stor rödhårig skäggig snut som tvinga in mej i fylletaxin :lol: :duh:

får se, funderar på å sälja saaben å köpa nån billigare bil till tjejen så jag får lös lite pengar å blir lite billigare försäkring

zebastian_berg
17th August 2006, 22:38
Grattis till köpet av den bra bil... ;)

Men du, ge fan o lacka listerna, det blir bara fult... :) Kör Turtle Black Chrome, så får du nästan svarta lister, om du kör typ 3 omgångar...

O sen, tog det dig bara 2 timmar att göra rent vevhusventen? O ta bort o montera insug o allt sånt på samma tid? Shit! Vill du hjälpa mig o visa hur det går till? ;)

Knotan
17th August 2006, 22:49
Grattis till köpet av den bra bil... ;)

Men du, ge fan o lacka listerna, det blir bara fult... :) Kör Turtle Black Chrome, så får du nästan svarta lister, om du kör typ 3 omgångar...

O sen, tog det dig bara 2 timmar att göra rent vevhusventen? O ta bort o montera insug o allt sånt på samma tid? Shit! Vill du hjälpa mig o visa hur det går till? ;)

har redan lackat listerna å tyckte det vart redigt bra,
black chrome är ju rena skiten :duh:

ska tvätta bilen i helgen så lägger jag upp bilder sen. '12'

man får ju inte ha tummen mitt i hand för då får man säkert hålla på i flera dagar men jag tykcte det va hur smidigt som helst.

zebastian_berg
17th August 2006, 22:55
Haha, ok... jo, du får slänga upp lide bilder sen, så man får se skönheten! ;)

Men hur mkt plockade du bort då? För runt termostathuset är det jävligt trångt o komma åt skruvarne till insuget ju....

Knotan
18th August 2006, 00:47
tog dän fuelrail å lät spridarna sitta kvar i insuget.
dän med laddtrycksrören
dän med tändstiftskåpan, sän med insuget,
bort med vevhusburken/slangarna å lägg i disel vänta 15min
pilla ur skit ur returören. blås ur vevhusburken å knacka på den så kokkset släpper
plocka ihop i omvänd ordning
klart

zebastian_berg
18th August 2006, 01:16
Jaha, inget mer? Hmm... har ju packning o burk, så man kanske ska ge sig på det där imorn då! :D

Tyckte det såg lite tajt ut med vissa bultar, men det ska väl gå då... hur kom du åt bultarna undertill på insuget, lednyckel eller fast?

Knotan
18th August 2006, 13:54
minsta spärrsatsen å ett par tre förlängare, nån av bulten fiock jag ta med förlängare.
nån meter vakumslang (6mm inv) å sen nån lite grövre gumminslang, (inv typ 10 eller 12mm) kan va bra å ha om man inte lyxxar till det å köper volvo orginal slangsats för 360kr, för min del tyckte jag det gick lika bra med vanlig slang.
jag bytte inte insugspackningen iom att det inte fanns hemma på vare sej åby biltillbehör, mekonomen å rejmes va stängt,

Knotan
18th August 2006, 14:20
hmm. fick just mail av mattson,
har trim/etanolchipp klart, måste baraluska fram lite flis sen har man etanolbil igen :)

Knotan
18th August 2006, 21:10
tvättade bilen å tog ett par bilder.
med nylackade lister å kofångare '12'

http://www.freeimagelibrary.com/images/knotannrkpg/t5180806.jpg

http://www.freeimagelibrary.com/images/knotannrkpg/t52180806.jpg

Knotan
18th August 2006, 21:39
jaha nu blev man ju lite sur såhär på kvällskvisten då!
såg att jag fåt paprena på bilen å när jag öppna kuvertet så finns ett meddelande att det är körförbud på bilen för att skrtoningsavgift å nån mer skatt inte blitt betalt på bilen,
blir såklart förbannad på förra ägaren som försäkrade om att han just skattat bilen å besiktat den.
ringde upp honom å han blev lika förvånad som jag iom att han bara haft bilen nån månad å ägaren innan honom (en äldre kivnna ifrån linköping) hade sagt att hon hade betalt avgifterna just innan han köpte bilen. han sa iallafall att han skulle ringa upp henne under morgondagen å höra hur det ligger till.
vet inte vad jag ska tro riktigt men antar att ifall ingen av tidigare ägare tar på sej ansvaret å betala så är det jag som får ta smällen om jag vil ha bilen körduglig???
har iofs bådas adress så det är ju bara ringa upp å höra om dem verkligen tycker det är värt att göra sej osams med mej för "ynka" 2700 när jag har personuppgifter å adress :die:

fyfan så förbannad man blir på ruttet folk asså! >=(

chris
18th August 2006, 22:26
Irriterad skulle jag bli iaf =(
Blev fint med lackningen!!

zebastian_berg
19th August 2006, 03:35
Klart att du ska lacka! Säger man att den säljes skattad så ska den göra banne mig göra det också... det är ju skitsamma om han trodde att den var skattad när han köpte den, han lär ju knappast ha kört med den i 1 månad utan att veta om att det var körförbud på den?!

Mikael
19th August 2006, 11:23
vet inte vad jag ska tro riktigt men antar att ifall ingen av tidigare ägare tar på sej ansvaret å betala så är det jag som får ta smällen om jag vil ha bilen körduglig???

Men skatten står väl inte skriven på dig, att det är du som måste betala?
Om den inte betalas så går den ju vidare till inkasso --> Kronofogden..

Braxen
19th August 2006, 11:47
Dock så är det brukandeförbud på bilen tills skatten och de övriga avgifterna är insatt på deras konto!

hondapower
19th August 2006, 11:48
Iom att du har tidigare "skulder" i form av skatter och annat som inte betalts av tidigare ägare så är det tyvär så att dessa skulder står på tidigare ägare.

du kan begära att få ett PG nr av bilregistret där du själv sen betalar in dessa pengar på för att få köra med bilen.
innan dess så har bilen körförbud.
(om ja nu förstod det du skrev på rätt sätt).
tidigare obetalda skatter och så är inget som följer bilen,utan denne ägare under den ägo perioden..dock så blir du som ny ägare drabbad av det iom att bilen har "skulder" och iom det då får körförbud.

eftersom bilen ser ut att vara en ny import så kan det ligga nått i att allt inte gått rätt till efter regbesiktningen med skrotnings premie,skatt m,m.
(bara en gissning nu).

Knotan
19th August 2006, 13:23
såhär står det om jag gör en fordonskontroll på VV

Skatteuppgifter
Skattepliktigt: Ja Användningsförbud: Ja
Årsskatt, kr: 2001
Debitering vid påställning, kr: 0
Debiterad fordonsskatt, kr: 0
Kreditering vid avställning, kr: 333
Debiterad avgift, kr: 0
Huvuduppbördsmånad: oktober
Förfallen skatt/avgift, kr: 1500
Skrotningspremie, kr: 1200

Jamo
19th August 2006, 15:03
Varför har du mindre skatt än jag ?
Skrotpremien ska betalas när bilen tas i bruk första gången alltså den 10 Juli på din bil .
Och skatten är inte betalt . Det verkar som den du köpte av och som påstod att han betalat skatten ej har gjort det .

Knotan
19th August 2006, 15:44
hmm, nått lurigt är det iallafall!!
har pratat med killen jag köpte av å han skulle ta kontakt med förra ägaren under dagen sen återkomma senare.
om ingen tar på sej att betala så är det med andra ord jag som blir lidande.
bara ringa upp å säga att jag säljer skulden till mina motorcyckelkompisar å att vederbörande får ta deras ränta å det sen om det ska behöva gå så längt :evil:

SaabJohan
20th August 2006, 17:54
Man kan "alltid" få förra ägaren att gå med på att betal tex skatten om det var sagt att den skulle säljas besiktad & skattad utan att man kan få det till ett hot... Oftats känner man ju någon halvgalen kompis som kan hälsa på lite annars......... Lycka till !!! :die:

hmm, nått lurigt är det iallafall!!
har pratat med killen jag köpte av å han skulle ta kontakt med förra ägaren under dagen sen återkomma senare.
om ingen tar på sej att betala så är det med andra ord jag som blir lidande.
bara ringa upp å säga att jag säljer skulden till mina motorcyckelkompisar å att vederbörande får ta deras ränta å det sen om det ska behöva gå så längt :evil:

Knotan
20th August 2006, 21:40
killen som hade bilen innan ringde nu å hade pratat med kärringen som hade bilen innan honom.
hon lovade å betala in avgifterna i början på veckan, bäst för henne att hon gör det med :duh:

ErikR
20th August 2006, 23:19
Är ju inte första gången folk strular med skatt på bilen.. Men som tidigare skrivit så ska ju inte skulden följa bilen, dock trist när man inte får bruka bilen.
Men vem vill hamna hos inkasso för en sketen bilskatteskuld?

Mikael
21st August 2006, 09:53
Knotilainen: Ska du ha den här tråden som en projekttråd istället?

Knotan
21st August 2006, 17:29
Knotilainen: Ska du ha den här tråden som en projekttråd istället?
hehe, ja kanske lika bra :hyper:

zebastian_berg
12th October 2006, 14:45
Hur går det med turbo-montaget?

Knotan
12th October 2006, 17:31
rasade ett vevlager för nån månad sen så ska plocka ur motorn å hela skiten nån dag, vill bara ha råd med sisat grejjorna tillåbörja med,
har köpt h-profilstakar, lager kolvringar å lite annat skit från stenparner för nästan 10.000 förra månaden, så är koppling å lite annat kvar å handla så räknar med minst 10k till innan jag har det mesta :(
sen blir det ju uppgradering med störere turbon, glt kammat, spridare/lmm soppapumpar, antagligen portning av topp, mappning å allt annat som tillkommer så blev en dyr historia det här :(

ante240
12th October 2006, 17:50
rasade ett vevlager för nån månad sen så ska plocka ur motorn å hela skiten nån dag, vill bara ha råd med sisat grejjorna tillåbörja med,
har köpt h-profilstakar, lager kolvringar å lite annat skit från stenparner för nästan 10.000 förra månaden, så är koppling å lite annat kvar å handla så räknar med minst 10k till innan jag har det mesta :(
sen blir det ju uppgradering med störere turbon, glt kammat, spridare/lmm soppapumpar, antagligen portning av topp, mappning å allt annat som tillkommer så blev en dyr historia det här :(

Men den kommer att gå som tusan sen!'12'

zebastian_berg
12th October 2006, 18:13
Då har du ju ungefär samma planer som jag har... vad ska du köra med för koppling? 707:an?

Passar du på o byter så du får 2,3 liter när du ändå har brallorna nere? Hur fixar du mått o vägning av stakar o sånt? För det är ngt som jag undrar över, om det kanske finns någon i stan som grejar det...

Knotan
12th October 2006, 22:25
nej, vill behålla 2 liters,
har jag 2 liter så räcker det med å plocka 400 så är jag nöjjd, ska jag ha 2.3 liters så måste man ju ta 460. å en v70 med 2.5 så måste man ju ha minst 500, du hajjar vad jag menar '12'

jag skiter i vägning å det, jag litar på parner, annars kan nog lindells motor göra det.
bara man känner att kolvbultarna känns bra så är det lungt!

Knotan
17th October 2006, 22:20
började riva ner motorn idag, har plockat dän en del runtikring, typ avgas, kylarslangar osv.

frågan är vilket som är enklast sen, lyfta ner skiten en bit, plocka dän drivaxlar å acgrejjor å dyl sen ta motiorn neråt.
eller träla borta så mycket som möjligt uppifrån å ta den ut uppåt??

zebastian_berg
17th October 2006, 22:28
Har hört att det ska va lättare att ta den uppåt... men har även hört en del som har tagit den nerifrån, och det har tydligen gått också... :)

Tommy^_
17th October 2006, 22:31
Har aldrig synat en 850 under huven ordentligt men jag tror det är enklast att ta den underifrån. Det blir mer jobb att ta bort den ifrån lådan för att man inte kunde få bort motorn tillräckligt långt för att få bort den ifrån kopplingen. Men det kanske går med lite lutning på det hela beroende på hur trångt det är.

Vi lyste en motor ur en mi16 och där gick det få hela paketet med en ordentlig lutning men det vart ett par klämda fingrar och en hel del bändande för att den fastnade i alla småsaker. Men då kapade vi drivaxlarna också (det gick snabbast, och resten skulle till skrot ändå).

Det är väll lite av en smaksak kanske

Kolven
17th October 2006, 22:32
Hihi, de vart en redig familjebil :P

Knotan
17th October 2006, 22:39
jag har starka misstankar att det är lättast underifrån.
dels är det nog nästan omöjligt å få den uppåt utan att först demonetra växelådan, sen så är det nog ett helvete att få dän acpump å servopump mm uppifrån med tanke på att det är typ bara några cm å jobba med där.
men jag har ingen aning om hur man får dän drivaxlarna i innre änden från låddan, sitter bara med splines i den änden med eller??

Mikael
17th October 2006, 22:40
det beror på hur högt upp du kan hissa upp karossen... det är enklare o låta motor o låda sitta svar på subframe om allt ska ur..

Mikael
17th October 2006, 22:40
men jag har ingen aning om hur man får dän drivaxlarna i innre änden från låddan, sitter bara med splines i den änden med eller??

det är bara o dra ur drivaxlarna.. dom sitter med handkraft..

Knotan
17th October 2006, 22:55
kan hissa bilen 4m om det är så, men det lär väll räcka med ett par höga pallbockar, blir ju iallafall 60cm eller så...
jaja vi får se, får förhoppningvis nya komponenter till MS:et i fiddyn imorrn så den går nog före tyvär HEHE, vill ju ha nått att leka med oxå!!

zebastian_berg
17th October 2006, 23:16
AC o servo är jättelätt o få bort... tar bara 20-30 min ungefär... ;)

zebastian_berg
17th October 2006, 23:29
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=18989&highlight=lyfta++motor

VOLVO V8
17th October 2006, 23:39
850,v70,v70n med disel brukar jag lyfta ur uppåt, med växellådan kvar på motorn! '12' neråt går nog men låter krångligare0_0 ,med alla bromsrör,acrör och styrningen som sitter på subbframen! jag brukar låta ac pumpen sitta kvar i bilen utan att öppna slangarna, likaså servopumpen! man måste luta motorn kraftigt bara, med lådan neråt'12' lycka till! (har ett lyftok att luta motorn med om du vill låna!):D

Tommy^_
17th October 2006, 23:50
http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=18989&highlight=lyfta++motor
Det va rolig läsning :D Undrar hur många upp och ner det står i tråden. Man fick inte så mycket ut av tråden däremot.

Sunt förnuft brukar räcka när man lyfter en motor. O enligt mig är det att kolla noga hur allt sitter och förutse ett händelseförlopp och sen bedömma där ifrån vad som är smartast att göra.
Och i vissa fall kanske man ska kolla plånboken innan för när man börjar riva, det dyker alltid upp grejer som måste bytas. Fast de tror jag de flesta vet redan :)

ante240
20th October 2006, 00:19
Fick du ur motorn då? Lite bilder kanske?

Knotan
20th October 2006, 00:49
nej, blev tvungen å sticka hem innan jag han bli klar. men motorn SKA va helt lös nu, alla fästen släppta å alla kablar/slangar mm är väck,
får se om jag hinner ui morrn, grejjen är att det krävs ett par stycken iom att våra "motornlyftsttällning" är en anning skranlig så man vågar inte lita hel på att den gör sitt jobb, senaste gången jag bytte motor i 745an välte hela paketet över manges 940 :O å det ska helst inte upprepas :duh:

MadMange
20th October 2006, 01:15
Nej så roligt vill vi inte ha igen.. =)

ante240
20th October 2006, 01:24
aj fan, det var ju inte bra!! bra att den är lös och klar för att lyftas!

Knotan
22nd October 2006, 21:59
nu är motorn ur, helt isärriven å alla delar är högtryckstvättade.
va 3ans å fyrans vevlager som va slut.

MadMange
22nd October 2006, 22:01
nu är motorn ur, helt isärriven å alla delar är högtryckstvättade.
va 3ans å fyrans vevlager som va slut.

aha :)
Stakarna var raka o fina då, bara att sälja =)

Knotan
23rd October 2006, 00:02
aha :)
Stakarna var raka o fina då, bara att sälja =)
jo, men det enda va ju att det va lite skador på vevtappen för 3ans :(
vet inte om det går å rädda med lite fin smärgelduk, eller om det blir en bättre beggad vev

Knotan
23rd October 2006, 23:15
fick fix på vevtappen iallafall. gick lös med fint slippaper å olja så belv den finer igen...

MEN två av stakarna va för trånga :*(

så bara å handla verktyg å sätta igång å hena bussningarna >=(

zebastian_berg
23rd October 2006, 23:20
Tog dom i blocket menar du?

Knotan
23rd October 2006, 23:56
nej lilländan va för tight.. kolvbultarna gick inte in som dem ska

Jamo
23rd October 2006, 23:58
Paner stakar eller ?

ante240
24th October 2006, 00:01
Ja spm stakar!

Jamo
24th October 2006, 00:24
Ja spm stakar!

:nasty:

Bra stakar men jävla ojäm kvalitet .

Knotan :
Du kör väl med andra kolv bultar än SPM eller kör du med org. kolvar

MadMange
24th October 2006, 00:42
:nasty:

Bra stakar men jävla ojäm kvalitet .

Knotan :
Du kör väl med andra kolv bultar än SPM eller kör du med org. kolvar

Syftar du på Pelles problem med Amazonen så är nog Knotan uppdaterad på den fronten ;)

Knotan
24th October 2006, 00:50
HAHA, ja dem kolvbultarna höll väll ungefär halva materialtjockleken mot orginal :lol:

är nog inte många hundringar som ska bort så blir å testa hona ur dem till å börja med, annars blir det väll till å hena dem på redigt

Jamo
24th October 2006, 00:50
Syftar du på Pelles problem med Amazonen så är nog Knotan uppdaterad på den fronten ;)

Tyvärr jag önskar att jag bara läst om det har själv krökt en kolvbult som tur var märkte jag det innan det rasa .

Knotan
24th October 2006, 00:53
Tyvärr jag önskar att jag bara läst om det har själv krökt en kolvbult som tur var märkte jag det innan det rasa .
ja nej det är inge kul! >=(
dåligt måste jag säga, men tycker fortfarande att det är bra att parner finns, pröjjsar hellre 1250 spänn för en stake som jag kans fixxa lite själv, än å pröjjsa det dubbla för å slippa några timmars jobb....

Jamo
24th October 2006, 01:01
ja nej det är inge kul! >=(
dåligt måste jag säga, men tycker fortfarande att det är bra att parner finns, pröjjsar hellre 1250 spänn för en stake som jag kans fixxa lite själv, än å pröjjsa det dubbla för å slippa några timmars jobb....

MS Hi-Performance connecting rods
[VMS 850_conrod] $799.00
VMS Hi-Performance connecting rods
Click to enlarge

Volvo Replacement H-Beam Connecting rods $160.00 Each Now In Stock. Come with custom ARP Bolts VMS Hi Performance custom connecting rods are made from Certified SAE 4340 steel, vacuum to remove impurities. All surfaces are 100% machined. Shot peened to stress relieve the metal.Multi Stage Heat Treated.Packaged in weight matched sets end to end +/- 1 gram.

Kommer nog beställa från VMS i USA till motorn om det blir motorlyft i vinter .
Ungefär samma pris som Parner + frakt och moms .

zebastian_berg
24th October 2006, 01:19
Plus frakt o moms? Då är du väl nästan uppe i samma pris som verdi?

Knotan
24th October 2006, 18:13
ja min bredbandslambda som "BARA" kosta 199Dollar, kostade mej drygt 3700 innan den va framme :( å då va den plötsligt dyrare än här i sverige,

Jamo
24th October 2006, 23:05
Blir jätte dyrt om man inte lyckas få det skickat som present '12'
men då måste man nästan känna någon i Staterna men om jag ska bygga får polaren ta dom som handbagage . Nåt ska jag få till jul av honom

Knotan
24th October 2006, 23:28
ja nu fick jag i kolvbultarna iallafall, köpte en sån honare som man använder till å hona upp bromscylindrar å dyl. funka kanoners...

Knotan
17th November 2006, 00:10
då va äntligen motorn i igen. '12'
tre veckor senare å 20k fattigare :lol:

motorrecept då!

b2054t block.
2 liter med 77mm slag(kortslagig vev)
SPM-hprofil
orginal topp
glt-kammaxlar
bearbetat orginalgrenrör
garret steg3 t3/04
orginal ic.
audi RS 600nm koppling
volvo orginal sinter(r-lamell)
plant svänghjul

kommande:
vita r-spridarna (eventuellt större om de inte räcker till)
040 soppapump
megasquirt för soppa å tändning
bygga nytt dp å första biten i 2.5" rostfritt, byter ljudämparen mot lagom siemons, eller eventuellt rör å sen dubbla minidämpare längs bak, får se,

effektmål dryga 400 häst med varvstopp på 8000+ '12' har länge velat bygga en kortslagig varvvillig helvetesmaskin.

tänk på att förljande gäller inom trimsammanhang av motorer,
2liters sug=200kus
5liters sug=500kus
2liters överladd=400kus
5liters överladd=1000kus

håller man inte dem siffrorna är man ingen redig "tuner" än '12'
därför jag valde å INTE gå på 2.3liters...

blev lite småtight med nya turbon vill jag lova, fick lov å kapa dän halva nedre motorfästet, svarvade nya övvre bussningar i nylon för å minska belastningen på nedre :blabla:

http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knotan/_855/motornklar1.jpg

ronny står å larvare sej istället för å jobba, ropade nått i stil med FRAM

MED KNIVEN NU DÅ :O :duh:
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knotan/_855/ilyftning.jpg

härligt, gick relativt smärtfritt, tog ca en 45minuter från att vi spännde lyften tills den satt i motorfästena!!
http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knotan/_855/motori1.jpg

Pelle_Swift
17th November 2006, 00:45
Fy satan, verkar bli riktigt giftig. Härligt

Jonny_H
17th November 2006, 06:46
'12' Nice

Jonnybcool
17th November 2006, 17:07
Nice knotan =) Bara du ger dig på min V70 sen då ;)

Reyland
17th November 2006, 17:42
Det där kallar jag kärlek =) Hoppas det finns tillräcklingt med krut sen då så man kan få den börja spinna i 150 sen ;D

ante240
18th November 2006, 18:03
Ser bra ut. blir nog kul att varva upp till 8000+ hehe lär ju låta härligt iaf

Knotan
18th November 2006, 20:48
mm. härligt är bara förnamnet.
tyvär kommer man väll tappa lite vridmoment pga av lilla motorvolymen, men får ta igen det med å varva mer, är ju snällare mot växelådor å drivaxlar iställett..
få se om det går å få upp den i nå fart sen då. bör väll toppa runt 280 sen (på bana dvs hehe..)

SaabJohan
21st November 2006, 20:15
Kalas Knotan, kul att se att du får ordning på motorn...

Knotan
6th December 2006, 17:45
fick igång maskin maskin idag,
strulade först med att en slang från motorn in till värmepaketet läckte i anslutningen , kopplade ur värmen tillfälligt för å kunna starta , orkar ju inte vänta flera dagar på å få delar från rejmes ju.
motorn hoppa igång å gick perfa på tomgång direkt så det va ju skönt.
blir å provåka en sväng imorrn

_Hanqvist
6th December 2006, 18:10
Kul att du fått igång den, blir det provtur nu i "vinter" eftersom det inte är snö eller väntas det till våren så du får i nya spridarna och allt de va ja läste?

Jonny_H
6th December 2006, 18:39
fick igång maskin maskin idag,
strulade först med att en slang från motorn in till värmepaketet läckte i anslutningen , kopplade ur värmen tillfälligt för å kunna starta , orkar ju inte vänta flera dagar på å få delar från rejmes ju.
motorn hoppa igång å gick perfa på tomgång direkt så det va ju skönt.
blir å provåka en sväng imorrn '12' Du kan ju! Hoppas det inte rasar direkt bara! Du har väl haft otur så det räcker>=( Jag kommer ner och lyssnar nån dag!

Knotan
6th December 2006, 18:42
blir å åka med den "orginal" tills i vår. ställer på den innan dess å ¨ker med orginal sprut osv. eventuellt en steg1 chippning om det inte funkar med orginal proggvara å de vassare kammarna å större turbon osv.
har ju bredbandslambda å avgastempmätare osv så jag har bra översikt vad som händer i motorn även fast orginalsprut sitter.

ante240
6th December 2006, 18:46
Kul att den funkar!!

Knotan
7th December 2006, 18:36
funka visst inte så smärtfritt som det först verkade, vid provåkning så byggde den inget laddtryck.
är osäker på om det är i prggvaran eller vad faan som spökar, fick lite felkoder å motorn går jättemagert (mellan 1.6-2) direkt när man trycker plattan.

är iofs inte helt omöjligt att progvaran inte hänger med med vassare kammar å kraftigt reducerat mottryck.
har mycket svårt att tro att det skulle kunna va turbon iom att den är fin i lager å gick bra på förra motorn men man ska ju aldrig säga aldrig :(

ante240
7th December 2006, 19:55
det är nog programvaran i bilen som säger stopp! hur mycket är snurran skruvad då? 1,5 eller?

Knotan
7th December 2006, 21:47
har bara spännt upp den lite lagom, ska ju stå på 0.5 eller vad det är i grunladd sen ska ju laddventilen sköta resten, men nu få jag inte ens upp grunladd.
skulle testa med en annan Lmm iom att jag har fått felkoder på den :(
ni har ingen ligger på jobbet ante??

om nån annan har en som ni kan tänka er låna ut en snabbis så hör gärna av er här eller via pm eller dyl.
känner ju ingen som kör 850 själv :(

ante240
7th December 2006, 22:45
Har tyvärr ingen lmm liggandes! men syns det att den är paj då?

Knotan
7th December 2006, 23:27
nej har inte haft dän den å kollat än men dem på tpc trode det kunde va det..
jag är emr sugen å sättta igång med saxxen annars HAHA

Knotan
9th December 2006, 21:39
jahopp. fick lösninge på problemet, va den större turbon som va kass. bytte till orginalturbon å då va det lungt!!
bara kammarna å portningen gjorde rätt stor skillnad, ska beställa ett nytt agg nu i veckan.
MEN eventuellt ska jag byta bort mot en nyare bil :) den som lever får se!!

Vart redigt sugen å fixxa klart den här nu när man fick lite provåka.
spann ju iallafall upp till över 100km/h med miniturbon å 0.6 i ladd.
med nya turbon å lite mappning så vågar jag inte ens tänka på hur den blir å köra med mer än dubbla motoreffekten när det är blött ute 0_0

Jonnybcool
10th December 2006, 00:45
Vart redigt sugen å fixxa klart den här nu när man fick lite provåka.
spann ju iallafall upp till över 100km/h med miniturbon å 0.6 i ladd.
med nya turbon å lite mappning så vågar jag inte ens tänka på hur den blir å köra med mer än dubbla motoreffekten när det är blött ute 0_0

Skapligt :hyper: Du får gärna greja lite i motorn på min också sen '12'

Knotan
10th December 2006, 12:01
funderar om man skulle ta ut ett förskott på lön å åka ner en sväng till parner å köpa en turbo :)
ska skicka iväg ett MS för uppgradering till 400kpa MAP-sensor i veckan tänkte jag,. så kan jag ju ladda på 2.2-2.3 bar med värstingturbo sen :)

zebastian_berg
10th December 2006, 13:33
Vad ska du ha för turbo då? Har du bytt spridarna?

Knotan
10th December 2006, 21:08
en idenstisk som jag hade innan fast med 360lager, spridarna byts sammtidigt som det blir MS å mappning, funderar på 1000ccare så det räcker till för e85 oxå!!

ante240
11th December 2006, 02:11
Jaså! här händer det grejer! hade lagerna pajjat på turbon?
ska skicka mitt Ms också imorgon! är ju lite seg av mig vetu!!

Knotan
15th December 2006, 20:06
ställer nog på bilen imorrn. blir å åka tills vidare med orginal turbon å sprut, har kopplat in lite givare å skit så jag kan läsa motorn i realtid när jag kör så vet jag att inget går fel. testa hur mycket den klarar med orginalgrejjor. trimfimorna anger ju en jävla massa häst men är väll rätt skeptisk själv till att dem skulle klara så pass mycket.

zebastian_berg
15th December 2006, 23:32
Ja, BSR säger väl att man får ut typ 320 hästar ur 15G snurran med ny BTR o 3"... o det lär ju knappast stämma....

Knotan
16th December 2006, 15:51
desutom har ju jag bara 13g :)
den är iallafall på ställd å körklar nu.
ska eventuellt byta bort den men i annat fall blir det ny turbo å sprut om ett par månader.

Reyland
16th December 2006, 18:34
desutom har ju jag bara 13g :)
den är iallafall på ställd å körklar nu.
ska eventuellt byta bort den men i annat fall blir det ny turbo å sprut om ett par månader.

haha redan byta bort den? Antar att det bli volvo igen? Eller blir det en toyota previa med 850 T5 motor =)? Dom är ju faktiskt bakhjulsdrivna ;D

940-Finspång
16th December 2006, 22:37
OT...

är det din gammla Knotan ???

http://www.blocket.se/vi/10343619.htm?ca=14_s

Jimmie
16th December 2006, 22:49
OT...

http://www.blocket.se/vi/10343619.htm?ca=14_s
ser onekligen ut som det?!?!

Jonny_H
16th December 2006, 23:45
OT...

http://www.blocket.se/vi/10343619.htm?ca=14_sJa det är hans gamla, det går inte att ta miste på!

Knotan
17th December 2006, 13:21
japp det är min gammla, dock inte mycket att ha längre sitter klenaste blocket i nu å nån gammal sunkig orginalväxelåda, å inte tror jag dem fixxat bakaxeln heller.
skulle väll hålla sisådär 10min i min ägo HAHA

ingen som har ett chipp till 850in föresten?? spelar ingen roll va det är för nått direkt

940-Finspång
17th December 2006, 13:34
japp det är min gammla, dock inte mycket att ha längre sitter klenaste blocket i nu å nån gammal sunkig orginalväxelåda, å inte tror jag dem fixxat bakaxeln heller.
skulle väll hålla sisådär 10min i min ägo HAHA

ingen som har ett chipp till 850in föresten?? spelar ingen roll va det är för nått direkt

Kollat Blocket ???

http://www.blocket.se/li?q=volvo+850+chip&ca=14_s&th=1&c=5&w=3

/ Pontus

Knotan
17th December 2006, 15:40
jag skicka ett mail till han som tog 700 så får vi se om han har nått.
har ju både bredbandslambda å EGTmätare så ser ju direkt ifall nått skulle va galet, sen misstänker jag att det är kopierat från atech eller liknande oxå så!!
försökte få tag på zebastian berg men hitta inget nummer till han å han svarar inte på mail/pm?? nån som har nummer till han så kan ni ju dra iväg ett pm till mej..

940-Finspång
17th December 2006, 16:02
jag skicka ett mail till han som tog 700 så får vi se om han har nått.
har ju både bredbandslambda å EGTmätare så ser ju direkt ifall nått skulle va galet, sen misstänker jag att det är kopierat från atech eller liknande oxå så!!
försökte få tag på zebastian berg men hitta inget nummer till han å han svarar inte på mail/pm?? nån som har nummer till han så kan ni ju dra iväg ett pm till mej..

Du har Pm :)

Knotan
23rd December 2006, 12:11
fick i ett chipp, eller rättare sagt zebastioan satte i ett atch chipp åt mej, tyvär gick ju bilen knappt bättre,
gick bättre i mellanregistret, men fetar på så inåt helvete i fullastmappen :(
gick på 0.55 med orginal chippet (maxxeffekt ska ligga runt 0.8) så gic ju rätt fett orginal. med atechchippet hamna jag på runt 0.5 0_0

tyvär är det ju lite krånligt å byta tillbaka till orginalchippet så atechchippet får sitta kvar.
blir nog å fixxa dit en ställbar BTR så jag kan justera ner trycket lite för å kompensera. alt. å gradera upp till en större lmm, rimligen så lär lambdat justeras under låg å mellanlast till lambda 1 sen på fullastmappen så tar den nästan ingen info från lambda utan mestadels MAF/RPM signal så det kan funka. vill helst låta hårdvaran i bilen va så orginal som möjligt för å testa hur mycket det går att bromsa ur en sån här motor orginal...

Knotan
10th March 2007, 22:12
har fått i ny turbo i 850in nu.
bel ev specialbyggd historia garret t3

det ligger en hel del teoretiska beräkningar bakom så nu hoppas jag att det funkar som jag vill.

turbinaxel är en ny t3 steg3 dvs 56/65mm, å 12 läppars turbin.
avgashus ar.63 matcportat mot grenrör, å sen 28mm wg, (i minsta laget men tror det är rätt snälla pulser på 20vn så det bör funka.)

kompressor t04b 48/69mm med ar.50 snäcka.

lagerdel från en gammal trim60 giksnurra, dvs skruvat 360 lager..

lämnade iväg lagerhus/wastegatehus/avgashus till pucknick för kemisk förnickling å sen kompressorhus för coating.
ger exakt inga hästkrafter, men snyggt är det ju iallafall :)

turbon börjar ladda vid typ strax innan 4000 som det är nu å har nästan fullt ladd vid strax innan 4500. varvstopp ligger för tillfället på 7000.

bara jag får tummen ur röven å dra klart elen till MSet så blir det mappning så ska det bli lite snabbare spool på skiten.
som det är nu så börjar det axxa som bäst efter 160-170 när motorn får bäst belastning å jobba med. sliter ju inte så mye på drivlinan iallafall.

har beställt svetsmuffar så det blir dubbla spridarrader. 040 pump monterad sen ett tag tebax.

ante240
10th March 2007, 22:31
Nice!!

Jimmie
10th March 2007, 22:45
Det går framåt iallafall :D

Knotan
1st April 2007, 17:55
hmm efter lite för gaskåt varvning så blev det veklagerras i motoren :(

har börjat lite smått men tid är bristvara för tillfället, för hoppningen är att få den klart under påskhelgen.

blir å sätta dit nya sänksasten samtidigt, va å köpte nya 17"are å nya däck idag så nu är man rätt fattig.

blev volvos tethys 17*8"
sänksatsen 60/40mm.
däcken marshal 17/225/45

bytte även till mej en sploitans 18t Mhi snurra, igentligen tycker jag inte om dem snurrorna men nu kanske jag kan hålla mej ifrån å varva motorn så förbannat. ?!

Kolven
1st April 2007, 17:56
Hehe. hur många Hk har du nu då? Mappat den än?

Jonnybcool
1st April 2007, 18:46
Bytte du inte lager sist du hade isär den? Hur mycket kunde du varva innan stoppet tog i nu då? Rätt mycket måste det ju varit :P

Knotan
2nd April 2007, 16:53
nej den va inte mer än chipppad än så länge, kammarna börjar dra vid 3500,turbon började ladda vid 4000, hjulspinn sen ligger man på varvstopp å tuggar på typ 1-2-3 4an börjar man få liite bättre fäste,

vevhusventilation är ganska underdimensionderad för å kunna hålla ett stabilt vevhustryck vid full belastning under längre stunder på dem varvtalen.
den har tryckt ur sej olja från mer eller mindre varje packbox å ett par packningar från undre halvan av mtoron så det måste blitt ganska högt tryck när jag låg på för länge, å den oljan som fanns kvar i blocket låg antalgligen utmed väggarna så den sög luftbubblor,=taskig oljefilm.

det är riktigt kassa vevlager om ni frågar mej, alldeles för smala för å kunna varvas utan risk för sånna här havverier.

ska kolla om jag kan få tag på nå grövre(det är endast ca 75% av tillgänlig yta som anänds iom att det är en sk. lågfriktionsmotor :duh: )

sen blir det å ta ur extra vevhusventilation i både block å topp när den ändå är isär igen,

sen med en lite mindre turbo så blir det användbara registret sänkt med ettt par tusen varv med, på både gott och ont, en 5a som lugger å tuggar en bit över 7000 varv låter rätt görr :D

Kolven
2nd April 2007, 16:59
Låter jue bra :) När får man se den IRL då ? hööhöh

Knotan
19th April 2007, 18:01
nu är nya motorn klar '12'

blev ny vev, nya ram/vevlager, nya packboxar i bottendelen, nytt flowpreppat 18t turbo agg.
ny oljepump och sen lita ennat smått

uppdaterade vevhusventilation med 3st feta ventilationslang från både botten och topp till ny oljefälla sen 25mm öppen vevhusventilation, draget rakt ner under bilen :hyper: ajabajja säger nog bilprovningen, men vafan hehe...

nya sänkningsatsen monterad och 17"are (tethys) och sploitans däck.

märkligt, blev en dyr månad igen :lol:

tur man kan sätta igång med bmwn på allvar nu så man har nåt mer å lägga pengarna på, kommer uppdatera bmwns projektsida under helgen nu när jag har garageplatsen ledig igen '12'

Knotan
20th April 2007, 23:14
vafan, har vart ute å åkt nu, orginalsrpidrna pallar inte redigt,
skulle behöva nån som fixxar chip alla speciale'
alt en annan btr typ prog 1-1.4 eller liknande...

nån som har en BTR liggandes ??
eller ett rejält fett chip ??

vill helst inte bygga om Lmm å sätta i spridare iom att färdadtorn fuckar ur då.

har 5st vita r-spridare jag kan lämna i inbyte isåfall...

annars går den bra, spinner mest hela tiden. trist när det inte finns nån ketchupeffekt bara, :(

Knotan
30th April 2007, 00:56
har fått i spridarna nu och den spinner fint som attans med ca 1.7 bars ladd. :p

slipat fälgarna med så får se om jag får på lacken på dem imorrn, ligger ju nya däck å väntar på att få värmas upp med ju '12'

träligt med framhjulspinn bara så ska nog sälja pengen å har eventuellt ett nytt projekt på g, så är ni sugna är det bara att handla '12'

Knotan
6th May 2007, 19:56
allt klart utom vatteninsprutningen. :hyper:

http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knotan/_855/t51070506.jpg

http://www.projekteffekt.se/_dok/_Knotan/_855/t52070506.jpg

Knotan
27th May 2007, 16:00
jahopp.

hade ju täntk sälja bilen, men iom svagt intresse så tänker jag behålla den ett tag till.

MEN iom att det är så jäkla tråkig bil (går ju liksom inte att drifta med) så finns bara en sak att göra

MORE POWER

lyfta dän toppen idag så ska den få en slick i fråsen och sen en rejäl portning så blir det iallafall lite bättre ryt i den.
får se om jag plockar bort katten med,
känns som den börjar tugga emot duktigt när laddet går uppemot 1.6 och över så lite bättre andningsvägar är nog en bra ide

Jonny_H
27th May 2007, 17:34
Varför bygger du inte bakhjulsdrift som Martin har gjort??? Du verkar ju iaf ha energi till det :D

Knotan
27th May 2007, 20:56
riktigt så mycket tålamod har jag nog INTE

zebastian_berg
28th May 2007, 12:17
hur långt kan du köra på orig. IC? Och, kör du inte med orig. DP, där har du väl lite flaskhals med din effekt, eller?

MadMange
28th May 2007, 12:51
kör du inte med orig. DP, där har du väl lite flaskhals med din effekt, eller?
Han kör inte med org dp.

Knotan
28th May 2007, 17:52
nej, det är inte orginal DP. men därmot fortfarande 2.5".

orginal IC hänger med hyffsat tack vare vatteninsprutningen.

MEn inte med 95oktan såklart ;) utan antingen V-power eller inblandning av e85 för å få upp oktanet lite, samt kyleffekten.

bäst går den med 95oktan (finns ju inte 98oktan i åby längre) och sen ca 20% e85...

blir att plocka bort katten helt nu så får jag se hur den går, med en rejäl portning och bort med katten bör jag få lite bättre botten och kan sänka laddet lite, lägre ladd = lägre temperatur= högre toppeffekt...

Knotan
4th June 2007, 15:58
ok. nu är toppen portad, passade på att blästra av toppen och insuget och drog på ett varv lack så det blir lättare att hålla snyggt :)
min kamera är kass så får slänga upp ett par bilder från mobilen.
tur man är ledig så man hinner få ihop den innan helgen förhoppningvis...

Knotan
12th June 2007, 16:01
fick ihop bilen i fredags kväll och tig den ner till karlskrona när jag hämta supran i lördags. Rejsade med en m3a på motorvägen. när min mätare gled förbi 260 så försvann m3an snabbt bakåt '12'

zebastian_berg
12th June 2007, 20:01
Hehe! ägd! :D

Effektuppskattning?

Knotan
12th June 2007, 20:41
tvivlar på att snurran och spridarna klarar mer än strax under 350 ärliga hästar, så det är väll på gränsen under där.
inte mycket, men ur en 2 liters är det inte så illa pinkat

Knotan
20th June 2007, 18:48
vill inte ha kvar bilen för tillfället. :(
men verkar ju svårsålt så funderar på att trimma skiten ur den på allvar....

Claw
21st June 2007, 15:55
det tycker jag apsolut du ska göra! :)