Visa fullständig version : Problemlösare? (Data)
Viggen-Finspång 29th November 2005, 19:35 Söker nån som kan ge mig lite tips...
Har precis införskaffat en DVD-brännare och har nu stött på lite problem.
Installerade DVD decrypter på datorn och sen blev det aldrig som det skulle igen. Problemet jag har nu är att jag ej kan bränna vanliga Cd-skivor längre. 2 st vanliga skivor gick att bränna av någon konstig anledning när jag provade första gången. När den 3:e skulle brännas så gick det inte längre utan han säger att jag ska stoppa i en tom skiva (Har kasserat 20st skivor som säkert har varit tomma). DVD-devrypter funkar och går att bränna utan problem med men NERO vägrar att bränna?
Har avinstallerat båda programmen och bara installerat Nero men det går inte ändå?
Har försökt bränna i Media player men samma sak där...
Behöver lite råd kom igen nu hjälp mig!
Mvh
Moffegrev 29th November 2005, 20:41 har samma problem...du tror inte att du kan ha tappat filer till DVD spelaren då...testa att installera om den jäveln...kan vara så simpelt...Nero fukade för mig med när jag hade det problemet.
NoXx 29th November 2005, 21:39 Det kan vara värmen med... hälst ska brännaren vila en stund om man ska massproducera.. räcker med korta 20sec pauser o det.. kanske en längre pause ger bättre resultat och snabbare brännings tid.. Men om det inte är det problemet prova att installera Nero och ominstallera DvD-brännaren
sen kan jag säja detta...
Data = Information alltså 11101101010101001101
Dator = Allt som är chassit moderkortet m.m
Viggen-Finspång 29th November 2005, 21:48 har samma problem...du tror inte att du kan ha tappat filer till DVD spelaren då...testa att installera om den jäveln...kan vara så simpelt...Nero fukade för mig med när jag hade det problemet.
Ok så jag ska ska installera om DVD-brännaren? Hur gör man detta?
Men den bränner ju DVD skivor utan problem..?
Det kan vara värmen med... hälst ska brännaren vila en stund om man ska massproducera.. räcker med korta 20sec pauser o det.. kanske en längre pause ger bättre resultat och snabbare brännings tid.. Men om det inte är det problemet prova att installera Nero och ominstallera DvD-brännaren
sen kan jag säja detta...
Data = Information alltså 11101101010101001101
Dator = Allt som är chassit moderkortet m.m
Jag mass producerar inget utan den får kyla i dagar. Nero är ju det ända program som inte funkar just nu men ska prova att installera om det igen. Men hur installerar jag om brännaren?
Det där sista med data och dator det är same same för mig... ;)
NoXx 29th November 2005, 22:00 Testa att avinstallera den genom enhetshanteraren... Där hittar du brännaren säkert.. Avinstallera den sen sök efter ny maskinvara..
Kan vara med ett simpel fel att du måste gå in till neros hemsida och tanka hem en fil för att göra din brännare att bränna vanliga CDroms.. Eller ett problem som jag har sett är att folk använder sej av typ Nero 4.0.. tycker nero 6.0 express fungerar utmärkt att bränna med..
razer 29th November 2005, 22:24 Testa med att avinstallera alla brännarprogram(dvddecryptor, Nero osv), sen startar du om. Sen lägger du in Nero och efter det dvd decryptor.
Att avinstallera brännaren ger inget, den använder enbart drivrutiner för anslutningen (ide) och det är en std. drivrutin.
Funkar inte det testa att ladda hem senaste firmware och uppgradera brännaren. Innan du uppgraderar firmwaren så kolla att alla anslutningar är som dom ska.
Sen att en brännare har värmeproblem, det beror nog i så fall på att den sitter i en dålig datorlåda. Jag har aldrig haft problem med någon av mina brännare och att bränna flera skivor på raken är inga problem. (plextor(cd-scsi), philips(cd-scsi) och nu nec dvdr (ide)
Viggen-Finspång 30th November 2005, 16:56 Testa med att avinstallera alla brännarprogram(dvddecryptor, Nero osv), sen startar du om. Sen lägger du in Nero och efter det dvd decryptor.
Att avinstallera brännaren ger inget, den använder enbart drivrutiner för anslutningen (ide) och det är en std. drivrutin.
Funkar inte det testa att ladda hem senaste firmware och uppgradera brännaren. Innan du uppgraderar firmwaren så kolla att alla anslutningar är som dom ska.
Sen att en brännare har värmeproblem, det beror nog i så fall på att den sitter i en dålig datorlåda. Jag har aldrig haft problem med någon av mina brännare och att bränna flera skivor på raken är inga problem. (plextor(cd-scsi), philips(cd-scsi) och nu nec dvdr (ide)
Har nu avinstallerat allt och installerat om det men samma sak..
Ska se om jag kan få "låna" ett annat brännar program av någon och prova med det.
Tack för hjälpen iallafall!
razer 30th November 2005, 17:17 kom på en grej till, kolla i enhetshanteraren om det finns några konflikter. (vet du att enheten är rätt byglad?)
Nero finns att ladda ner från http://www.ahead.de
Viggen-Finspång 30th November 2005, 19:46 kom på en grej till, kolla i enhetshanteraren om det finns några konflikter. (vet du att enheten är rätt byglad?)
Nero finns att ladda ner från http://www.ahead.de
Det står så här.. "Den här enheten fungerar korrekt".
När jag bytte brännaren så satte jag det där stiftet likadant som det andra om det är det du menar byglad?
Ska prova att ladda ner Nero där.
Mvh
Kim 30th November 2005, 20:00 Jag tror inte att de har något med detta att göra... Har själv samma problem.
När man ska försöka bränna i windows media player, kan man klicka fram så att alla låtar på datorn kommer upp. Men dom låtar som man vill ha på skivan kommer inte upp.
Det kan inte ha något att göra med låten/filmen man tankat ner?
Viggen-Finspång 30th November 2005, 20:23 Jag tror inte att de har något med detta att göra... Har själv samma problem.
När man ska försöka bränna i windows media player, kan man klicka fram så att alla låtar på datorn kommer upp. Men dom låtar som man vill ha på skivan kommer inte upp.
Det kan inte ha något att göra med låten/filmen man tankat ner?
Nej jag kan ta fram allt och dom har bränts förut dom filerna. Problemet är att brännaren säger att skivan inte är tom.
Har fixat Nero 7 nu men det verkar vara likadant.... =(
Viggen-Finspång 1st December 2005, 17:27 Nu har brännaren avinstallerats 2 ggr men samma resultat ändå... Jag blir tokig på datorer.
540-Finspång 1st December 2005, 17:40 vad heter din brännare!? märke på den! MVH
Viggen-Finspång 1st December 2005, 17:46 Sony DVD RW DW-Q28A heter den...
540-Finspång 1st December 2005, 17:48 okej ropa till om du vill ha lite hjälp! kan komma över om du vill! MVH
RS13-Finspång 1st December 2005, 21:21 Har sett lite info om detta mysterium på google... Vet inte exakt vad som e felet men tror de står hur man ska gå till väga där... Allt ja kan hjälpa till med nu
Kim 2nd December 2005, 10:23 Citerar lite från en sida som jag hittade när jag googlade:
+ Doktor PC svarar
Av felloggen att döma verkar dina problem bero på att din cd/dvd har hängt sig vid ett eller flera tillfällen. Om detta beror på ett hårdvarufel eller på att systemprogramvaran (firmware) i spelaren hänger sig är svårt att avgöra.
Att den inte känner igen dina cd-skivor kan även bero på att den behöver göras rent. Det finns speciella rengöringsskivor att köpa med små borstar på som tar bort eventuellt damm som fastnat på linsen.
Du kan även kontrollera på tillverkarens hemsida om det finns någon uppdatering av systemprogramvaran. Om inget av detta hjälper kan det helt enkelt vara fel på den så att den bör bytas ut.
Filen du ser när du klickar på cd-enheten är en fil som du (kanske av misstag) angett att den skall skrivas till en cd-skiva men ännu inte skrivit ut. De filer eller mappar som väntar på att skrivas till cd påminner om en vanlig Windows-genväg men kännetecknas av att ikonen har en nedåtriktad pil.
Om filen hamnat där av misstag och du inte vill att den skall skrivas till cd kan du klicka på den och trycka på "Delete".
Att du tar bort filen från mappen "Filer som är redo att skrivas till CD-skivan" innebär inte att filen raderas utan bara att genvägen tas bort ur den temporära cd-mappen. De inbyggda funktionerna för cd-bränning i Windows XP är ganska enkla och saknar de avancerade funktioner som finns i kommersiella program.
Fördelen med de inbyggda funktionerna är att de alltid finns där och fungerar likadant på alla datorer med Windows XP. De duger alldeles utmärkt till att till exempel ta säkerhetskopior eller för att flytta filer mellan olika datorer. För att läsa mer om dessa funktioner kan du bland annat besöka följande webbsidor.
Kopiera information till en cd i Windows XP
http://support.microsoft.com/kb/306524/sv/
Bränna CDn under Windows XP
http://www.vasa.abo.fi/dc/guider/xpburncd/xpburn.h
Viggen-Finspång 5th December 2005, 22:14 Jag har nu formaterat datorn och samma problem kvarstår. Börjar fundera lite på om brännaren tar dom skivorna jag köpte överhuvudtaget. Jag kan nu bränna DVD i NERO och Decrypter. Men med dom vanliga skivorna säger Nero att dom ej är tomma. Har testat skivorna hos andra och dom funkar utmärkt!
Denna brännare är det ifall någon hittar nått som rör denna modellen:
Sony DW-Q28AB2
DVD-brännare som klarar de flesta format inklusive DoubleLayer. Bränner DVD i 16x hastighet och är kompatibel med de flesta media.
Gränssnitt: EIDE/ATAPI
Läs- / skrivhastighet:
DVD+R: 16x / 16x
DVD+RW: 16x / 8x
DVD-R: 16x / 16x
DVD-RW: 16x / 6x
DVD-RAM: - / -
CD-R: 48x / 48x
CD-RW: 40x / 24x
Accesstid: 160 ms (DVD), 160 ms (CD)
Cacheminne: 2MB
Operativsystem: Windows 98SE/ME/2K/2000Pro./XP Home Edition/XP Pro.
|