Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Dubbat eller odubbat, vad tycker ni?

Mikael
28th November 2005, 19:43
Den vanliga diskussioen såhär års är om man ska välja dubbat eller odubbat. Bland vanliga svenssons är det ju dubbat som gäller, men vad gäller för Swespyfolket?

Ja kör helst med dubbat eftersom ja tycker om o sladda i den härliga snö som förhoppningsvis anländer i morgon :D

Erra007
28th November 2005, 19:49
Ja håller på dubbat men kör odubbat eftersom de satt på vinterbilen när ja köpte den! Längtar efter is då man kan slänga på spikskorna=)

Aero-Power
28th November 2005, 19:54
Dubbat men det låter så förbannat.... :(

Kim
28th November 2005, 20:04
Dubbat..Har ingen erfarenhet av odubbat men vad jag har läst, ska dubbat vara säkrare..Speciellt på blankis

Cricka
28th November 2005, 20:08
Kör odubbat. Tycker det funkar minst lika bra. Är väl bara när det är riktig blank is som dubb däck är bättre. Men hur ofta har vi det här nere i Norrköping.
Sen slipper man det där jävla oljudet som blir av dubben o det känns stabilare när det är bar mark.

Nudum
28th November 2005, 20:22
Tycker som mikael mfl att dubbat greppar bättre i den roliga snön!

940-Finspång
28th November 2005, 20:36
Dubbat här.. tråkiga är ju att det är svårt att hålla sig till snön :) så risken finns att det lossnar några hehe...

Mvh

Viggen-Finspång
28th November 2005, 20:37
dubbat vill jag ha men kör odubbat nu...

Pianoman
28th November 2005, 20:37
Odubbat. Som Cricka säger, de gör bara nytta vid blankis. Annars är odubbat lika bra eller t.o.m bättre i vissa fall

chris
28th November 2005, 21:28
Tycker absolut dubbat är bäst...
Har kört med odubbat, men det blir så jäkla svårt o ta sig fram när
det blir is på gatorna(backarna)

razer
28th November 2005, 23:05
Jag kör just nu odubbat men har en uppsättning dubbade ligger, fördelen med odubbade är ljudnivån och vägslitage. Största fördelen med dubbdäck är att det är större möjlighet att stanna i stan, speciellt i infarten till korsningar där det ofta droppar vatten om bilarna som sen fryser.
Om man inte åker mycket i stan tycker jag det funkar bra med odubbat.

räven
28th November 2005, 23:15
Jag kör med dubbat.......Har provat att köra med odubbat men tycker det är värdelöst så fort de blivit äldre än ett år gamla, men jag kanske haft otur med mina däck 0_0 ....

Cornholio
29th November 2005, 01:53
Jag brukar köra lite blandat. Jag slänger på dubbat inför varje vinter men efter ett par veckor brukar bakdäcken ha förvandlats till dubbfria slicks och har absolut noll fäste när snön kommer. Kul som fan hela vintern blir det i alla fall för jag byter inte sulor igen förrän det är dags för sommardäck.

Tommy^_
29th November 2005, 02:00
Spelar ingen roll för mig men jag har odubbat på nu :) Har iof 8st dubbade ligger o skrotar.

ETK-TIS
29th November 2005, 08:26
Som FD Norrlänning , så finns det bara ett alternativ DUBB.

g_son
29th November 2005, 10:16
skulle jag ha en bil som var lite lätt i arslet eller rwd så skulle jag definitivt använda dubb (förutom på min vinterbil som jag fick me odubbade däck till) men när jag använder audin så finns det ingen mening me o köra med dubb, den har något brutalt grepp pågrund av 4wd och vikten..

Jerkka
29th November 2005, 11:26
Dubbat ska det va =)

NoXx
29th November 2005, 11:28
Kör med odubbat för att spara på vägarna o slippa dånet i bilen.. hatar folk med dubbat när man ser en dubb komma farande o SMACK i rutan.. man blir sååååå förbannad då :@

MRX
29th November 2005, 15:48
Ska man pensionärsåka funkar dubb bäst, Men om man åker mycket eller ska leka är det ju dumt att behöva byta bra däck för tidigt bara för att alla dubb är borta!!!?

Vi har odubbat på alla utom morsans bil... pensionärsåka som sagt.... Aldrig haft problem med odubbat (om man håller sig till kvalitéts varianterna)

Ricke
1st December 2005, 20:19
gillar när det greppar även om det e isigt så ja röstar på dubbat!

Reyland
3rd December 2005, 00:51
Dubbat. Men tyvärr så är det inte mycket kvar av dubben på framdäcken =) Körde med sommardäck fram till igår:D Kom knappt ut från parkeringen:D Spann på 5an =P

940-Finspång
3rd December 2005, 00:58
Dubbat. Men tyvärr så är det inte mycket kvar av dubben på framdäcken =) Körde med sommardäck fram till igår:D Kom knappt ut från parkeringen:D Spann på 5an =P

Spinner på 5an gör det ju med vinterdäck ändå 0_0

Braxen
3rd December 2005, 01:43
Kör dubbat, då jag känner att jag måste riva upp isbeläggningen på vägen så att dom som kör odubbat kan få lite mer grepp. '12'

Att det låter mera störs jag inte av, jag har ju en såndär modern bil med stereo. :D

BlackFang
3rd December 2005, 13:49
Kör odubbat pressis lika bra som dubbat både på is å snö!

ETK-TIS
4th December 2005, 11:26
Kör odubbat pressis lika bra som dubbat både på is å snö!

Dom däcken skulle jag vilja ha , mig veteligen så är bromsträckan betydligt längre med odubbat .

Men med tanke på trafikläget i torsdag så undrar jag hur många som hadde nån form av vinterdäck på bilen.

BlackFang
4th December 2005, 16:35
Varför ska man ha dubbat för när vi knappt har någon is i denna del av landet!
Dubbat blir hala på ren asfallt!
odubbat är alltså bättre och sliter mindre på asfalten!
Kör med in sidan av huvudet inte ut sidan:)

ETK-TIS
5th December 2005, 08:05
Varför ska man ha dubbat för när vi knappt har någon is i denna del av landet!
Dubbat blir hala på ren asfallt!
odubbat är alltså bättre och sliter mindre på asfalten!
Kör med in sidan av huvudet inte ut sidan:)

Bor du som mig på gränsen Östergötaland - Sörmland , så saltas inte småvägarna , och där jag bor , har vi fina isgator.

razer
5th December 2005, 08:43
Sen ska vi inte glömma att om alla skulle åka dubbfritt så skulle blankisen inte ruggas upp något alls av dubbdäcken, det blir stor skillnad på fästet om isen är lite uppruggad.

Jonasson
19th December 2005, 14:31
Jag har testat olika dubbfria men tycker inget duger.. Ne jag vill ha dubb! Nu när vi bor utanför stan så skulle man lika gärna kunna ha odubbat och skriller i bilen, snacka om isgata när isen blir packad, smälter och fryser igen.. Dubb eller inget alltså ;)

ante240
19th December 2005, 22:22
Dubbat. sitter dock inga dubb kvar på bakdäcken!

Kolven
1st January 2006, 16:27
Spinner på 5an gör det ju med vinterdäck ändå 0_0

Skoda vettu :lol:

NitraM
5th January 2006, 12:27
så som jag har förstått det så är det ju bättre med odubbade vinterdäck om man håller sig mest i stan, och bättre med dubbade om man kör mycket landsväg och motorväg där det ofta är isigt.
annars så är det ju ingen större skillnad.

så för mig spelar det ingen roll, men jag kör nog oftast med dubbdäck. för de blir ju odubbade efter ett tag pågrund av att de flyger av när man kör för mycket på ren asfalt.

Reyland
2nd February 2006, 02:07
dubbat ska man ha... Dubbat bak och odubbat fram '12' . DUbbarna fram ser ju ut som bananer nu efter snön är borta :lol: Det är ju se kul att trycka in den där roliga ESP knappen på bilen så antispinn stängs av :p :p