TratteN
7th August 2005, 22:20
Vet nån hur man gör det på enklast o billigaste sätt ?
Har tänkt mej att göra nått sånt framöver.
Har tänkt mej att göra nått sånt framöver.
|
Visa fullständig version : Turbo konvertering av Volvo 740GL/T -90 TratteN 7th August 2005, 22:20 Vet nån hur man gör det på enklast o billigaste sätt ? Har tänkt mej att göra nått sånt framöver. Knotan 7th August 2005, 22:27 billigast/enklast är att köpa en ny bil som har turbo från början, i annat fall så skaffar du en kopmlett motor från en turbo, sedan slänger i den å kör med ditt gammla sprut å meckar nya spriadre å sånt skit TratteN 7th August 2005, 22:30 okej...jag e så kass på motorer...men det går inte att bara köpa en turbo samt turbogrenrör o grejer, måste man ha en topp o sånt från en turbomotor ? tacksam för hjälp 940-Finspång 7th August 2005, 22:32 tro mig gör som knotan säger det blir billigast och bäst... Mvh TratteN 7th August 2005, 22:34 okej...vilka siffror snackar vi om då ?....pris ? Moffegrev 8th August 2005, 01:24 annars kan du bara köpa en motor o sen köra ola*****t men det får man inte säga...det är billigast vad det gäller 740 i alla fall. Tommy^_ 8th August 2005, 02:29 annars kan du bara köpa en motor o sen köra ola*****t men det får man inte säga...det är billigast vad det gäller 740 i alla fall. Det är "olagligt" så länge man inte har registrerings besiktat med den motorn. Tror ej man får böter om man blir stannad(och kollad) men du får körförbud tills registrerigsbesiktning är klar. Om volvo tillåter sådana motorbyten har jag inte en aning om. Men om du slår till på en turbomotor se till att den inte är trimmad. Motorn måste vara avgascertifierad och det är inte en turbokonverterad eller trimmad motor. Om du inte har en bil som är äldre än 1975, då fanns det inte krav på avgascerifiering. Kolla på http://skogenracing.myftp.org/740/740.html om du envisas med att köra turbokonvertering. Sidan kan vara knepig.. funkar ibland och ibland inte. Mvh mr.J 8th August 2005, 05:20 gå in på savarturbo o fråga... där är dom duktiga på detta ämne TratteN 8th August 2005, 16:05 okej....tack för alla tips....nåt råd på så kallad "vanlig" trimmning utan turbo ?... MVH räven 8th August 2005, 22:01 okej....tack för alla tips....nåt råd på så kallad "vanlig" trimmning utan turbo ?... MVH kolla på http://www.kgtrimning.com eller http://www.stenparnermotor.se :D ErikR 15th August 2005, 23:02 okej....tack för alla tips....nåt råd på så kallad "vanlig" trimmning utan turbo ?... MVH K/H kam, extraktor, planad o portad topp... Några enkla saker som får den o röra lite mer på sig. Mvh TratteN 25th November 2005, 18:47 Hur många fler häst kan man få om man portar o planar toppen, sätter dit extraktor, tar bort katten samt vassare kam o större spridare ?!....ungefär...motorn ligger på 115hk original. tacksam för svar =) mvh Pulsar 25th November 2005, 19:05 Spridarna bottnar efter 170 Hk så dom behövs inte bytas..... Men allt ifrån 115 till 150 Hk med dom grejerna du säger........ Tommy^_ 25th November 2005, 19:07 Väldigt svårt att säga.. det mästa hänger på kammen. Vill du ha billig och lätt effekt så köp en turbomotor och regbesikta om bilen. TratteN 25th November 2005, 19:14 okej...men jag har hört att det inte bara e o smacka på en kam hursomhelst...hur vet man vilken kam man ska ha då ?.. mvh Ricke 28th November 2005, 18:20 beror på hur du vill att bilen ska reagera... om du vill ha jämt drag över hela registret eller om den ska va orkeslös tills det bara dånar till vid 4000 varv eller så... //Ricke TratteN 7th February 2006, 13:16 beror på hur du vill att bilen ska reagera... om du vill ha jämt drag över hela registret eller om den ska va orkeslös tills det bara dånar till vid 4000 varv eller så... //Ricke vill ha mycket mos efter 3000 :).. hehe typ.. vad ska man ha för kam då ? Kolven 7th February 2006, 13:24 Volvo godtar inte regbesiktingar .. ante240 7th February 2006, 13:29 Volvo godtar inte regbesiktingar .. Det är väl klart dom gör! en kompis regbesikta en 240 med V8a i . då borde det gå med en turbomotor ifrån volvo själva Till en volvo. Mikael 7th February 2006, 13:37 Det är väl klart dom gör! en kompis regbesikta en 240 med V8a i . då borde det gå med en turbomotor ifrån volvo själva Till en volvo. Inte bilar som är -88 o nyare.. ante240 7th February 2006, 18:30 Inte bilar som är -88 o nyare.. Nya regler eller?? måste finnas avgasrening som överenstämmer med bilen Braxen 7th February 2006, 19:29 http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=21891 1976 till och med 1986 : Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget kan numera skrivas av en auktoriserad märkesverkstad, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-86 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysator, styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken). 1987 till och med 1988 UTAN ORIGINALMONTERAD KATALYSATOR : Samma som ovan, dvs antingen avgasintyg från VolvoverkstadInty, eller att du stoppar i en motor med katalysator i originalskick. 1987 till och med 1988 MED ORIGINALMONTERAD KATALYSATOR : Avgasintyg från Volvoverkstad måste ALLTID finnas vid reggning. 1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns. Pianoman 7th February 2006, 21:02 Har svårt att det är billigare att slänga i en turbo motor och regbesiktiga än att köpa en turbobil. Då finns ju dessutom redan mycket av det man behöver. En misslyckad regbesiktning kan dessutom ställa till ett h-e då man inte utan vidare kan säga "då plockar jag väl av och kör original då". Du måste bevisa att bilen återgått till originalspec. inte helt enkelt/biligt ante240 7th February 2006, 23:12 bättre och billigare att köpa en bil som har turbo original!! har varit och försökt att reg bes en bil utan turbo till turbo, slutade med skroten!! Mikael 7th February 2006, 23:25 http://forum.turboperformanceclub.com/viewtopic.php?t=21891 1989 - : Grundkrav: Samma princip som 1976-88 men hårdare krav på avgasernas föroreningsnivå (vilket betyder att man måste byta till en motor med kat av årsmodell 1989 eller nyare). Dessutom högre krav på överensstämmelse med avgascertifierad fordonstyp (utväxlingen ska vara samma och vikten får inte skilja för mycket). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns. Och det går inte o få tag på avgasintyg längre.... Tommy^_ 8th February 2006, 00:55 Och det går inte o få tag på avgasintyg längre.... Jag har hört att det inte går för tillfället? De ska "starta upp" det igen så man kan få avgasintyg. Men jag har också hört att det beror på vem man pratar med på volvo ? räven 8th February 2006, 10:04 Hur är det för bilar före -76 då? TratteN 8th February 2006, 10:48 mycket o tjaffsa om...det var ju kanske inte allt det där jag frågade om :P...hehe vilken kam ska jag ha om jag vill ha lite mos över 3000rpm ? Tommy^_ 8th February 2006, 11:20 Hur är det för bilar före -76 då? Bilar före -75 har inget avgaskrav. Vilket gör att man kan stoppa i en tex turbo konverterad motor. Bara den inte det är för mycket Nm och Kw i den (så det går över bilen max). Tommy^_ 8th February 2006, 11:21 mycket o tjaffsa om...det var ju kanske inte allt det där jag frågade om :P...hehe vilken kam ska jag ha om jag vill ha lite mos över 3000rpm ? http://www.swespy.com/forum/showthread.php?t=13682 Den eller en k-kam om du inte vill ändra något på motorn :) sir_ingolf 8th February 2006, 12:22 Volvo godtar inte regbesiktingar .. Volvo regbesiktar inte bilarna, det är SBP som avgör, men dom kan kräva papper från volvo som volvo inte lämnar ut längre TratteN 8th February 2006, 12:35 nån som vet nån billig som kan plana o porta min topp samt ställa in kammen rätt ?... 530 topp har jag Tommy^_ 8th February 2006, 14:21 nån som vet nån billig som kan plana o porta min topp samt ställa in kammen rätt ?... 530 topp har jag Åk till någon av stadens motor renoverare och kolla vad de kan göra.. Ställa kammen gör man ju när man ska slänga på remmen. TratteN 8th February 2006, 14:51 Åk till någon av stadens motor renoverare och kolla vad de kan göra.. Ställa kammen gör man ju när man ska slänga på remmen. ok... men finns det ingen i stan som kan göra det privat ?... har inte den bästa ekonomin.. Mikael 8th February 2006, 15:07 Så länge det är en Volvo Kam typ K eller vx3 så behöver man inte inte schimsa in den.. bara nollställa motorn, plocka bort kammen o montera den nya.. Kolven 9th February 2006, 09:42 Volvo regbesiktar inte bilarna, det är SBP som avgör, men dom kan kräva papper från volvo som volvo inte lämnar ut längre Det var så jag menade '12' Jonny_H 9th February 2006, 17:54 http://www.swespy.com/forum/showthread.php?t=13682 Den eller en k-kam om du inte vill ändra något på motorn :) Min kam är såld! Mikael 9th February 2006, 18:04 Min kam är såld! Då skriver man det :D mr.J 9th February 2006, 18:09 har ett grenrör från 740 turbo om du är intresserad TratteN 9th February 2006, 18:28 har ett grenrör från 740 turbo om du är intresserad är det typ ett extractorgrenrör då ?.. mvh Mikael 9th February 2006, 18:31 är det typ ett extractorgrenrör då ?.. mvh Nae.. ett grenrör till en 740 turbo '12' Jonny_H 9th February 2006, 18:41 '56' Då skriver man det :D :insulted: Såld igår har inte hunnit skriva det ju! TratteN 9th February 2006, 19:23 Nae.. ett grenrör till en 740 turbo '12' det var inget...fan vad efter man kan vara ibland asså...turbo-fästen på jue...smart man kan vara mr.J 9th February 2006, 19:31 intresserad av att köpa det då? TratteN 9th February 2006, 22:04 intresserad av att köpa det då? jo tack...men jag e så kass på o mecka grejer....måste man inte ha massa nya kablar o slangar o grejer...jag suger på motorer :P...pris ? mr.J 9th February 2006, 22:33 om du ska turbokonvertera så måste du först o främst ha ett grenrör som du kan sätta en turbo på.. några slangar eller kablar går det inte till grenröret! men en 200kr så är det ditt ErikR 9th February 2006, 22:53 jo tack...men jag e så kass på o mecka grejer....måste man inte ha massa nya kablar o slangar o grejer...jag suger på motorer :P...pris ? Tänkte bara säga så att du inte blir besviken sen, att det kommer ta ganska lång tid o mycket energi o turbokonvertera motorn om man inte har någon mekvana... Men om du har några duktiga polare som vill hjälpa dig så är det ju ett utmärkt tillfälle att lära sig en hel del. Hoppas det går bra om du börjar iaf. Mvh. TratteN 10th February 2006, 10:28 om du ska turbokonvertera så måste du först o främst ha ett grenrör som du kan sätta en turbo på.. några slangar eller kablar går det inte till grenröret! men en 200kr så är det ditt okej..jag slår till !... men vad e det mer för grejer som behövs sen då ?...förutom turbo då :P Tommy^_ 10th February 2006, 11:38 okej..jag slår till !... men vad e det mer för grejer som behövs sen då ?...förutom turbo då :P Tryckslang, avgasrör, slang, rör till ic, intercooler är att rekomendera till en T-konvertering så den inte spikar. Extra spridare kan ju också vara en säkerhet så att den inte spikar, lamda mätare, och tryckmätare. http://skogenracing.myftp.org/740/740.html TratteN 10th February 2006, 11:46 Tryckslang, avgasrör, slang, rör till ic, intercooler är att rekomendera till en T-konvertering så den inte spikar. Extra spridare kan ju också vara en säkerhet så att den inte spikar, lamda mätare, och tryckmätare. http://skogenracing.myftp.org/740/740.html okej...vad kan alla pryttlar gå på då ?... måste man inte ha en annan databox ? Reyland 5th September 2006, 18:20 okej...vad kan alla pryttlar gå på då ?... måste man inte ha en annan databox ? Köp universalchip på biltema '12' |