Pontus81
7th August 2005, 12:36
Jag är nu tvungen att byta turbo i bilen p.g.a den inte ville va me o leka mer :(
Nu undrar ja lite vilka turbos ja kan montera på original grenrör utan att ändra alltför mycke på oljerör o sådant.
T25 och T28 vet ja om. Och vissa saab turbos..
Men lite mer ingående så ja vet va ja ska leta efter.
Och inga monster heller för ja ska inte ladda så mycke mer än original..
MVH
Zliten
7th August 2005, 14:07
TD04HL 15T med 6:ans avgashus ska va kanon för s13 om du inte ska gå över 300 hk
Tror det är så nära "bolt on" på s13 som man kan komma men är inte säker på det...
Mvh // Niclas
zector
8th August 2005, 10:57
5:ans avgashus fungerar med, men då bör man porta upp det lite (modifiering av en bult krävs med, är nog samma på #6)
#5 har rund anslutning invändigt, nissan har en mer oval. Det går bra att matchporta upp dom, bara du inte får spån å skit i avgashuset :)
Skillnad mellan TD04 och mot T25, T28 är att TD04:orna är kullagrade och ger bättre respons och högre turbin hastigheter (mer luft) i förhållande till sin storlek.
Min nissan s12 (har samma anslutningar och motorvolym som S13) gick som en raket med en TD04HL 15T #5 (både före och efter portning).
MAPTUN som trimmar saab säljer kitt som använder den turbon och ger 280hk, men om man specialbeställer så kan man få den turbon med ett kitt som ger 320hk.
Så med en sådan turbo kan du driftsäkert plocka ut luft för 280-290hk. Med bättre respons än orginal :)
SupraPojken
8th August 2005, 13:43
Jag har en td04hl 15t liggandes som har gått max 50mil..
alltså i helt nyskick.
Hör av dig om den kan vara intressant.
Pontus81
8th August 2005, 22:27
OK låter intressant. Eftersom jag inte har nånstans att vara o meka så vill jag ju ha d så enkelt som möjligt..och billigt :)
Garrett GT17 agget då? Är det något att kolla efter? Sett att det finns till väldigt humana priser på nätet.
MVH