Knotan
29th July 2005, 01:24
är det nån här på forumet som kör med det/har erfarenhet av det?
är själv inne på att fixa ett och misstänker att man kommer behöva hjälp mer än en gång, :hyper:
Knotan
24th November 2005, 22:58
är det verkligen ingen i stan som kör ms?? verklar va rätt ås många i linköping
Kim
24th November 2005, 23:04
vad är det för nått?
razer
24th November 2005, 23:29
Vad är det du funderar på, jag har byggt ett men inte monterat det.
Braxen
24th November 2005, 23:31
vad är det för nått?
MS (megasquirt) är ett insprutningssystem man själv får löda ihop och mappa. Billigt och "enkelt" om man jämför med dom andra system som tex Haltech, Autronic mm.
Tommy^_
25th November 2005, 00:06
Tänkte köra Ms och Edis i sierran sen. Får se när man ger sig på det..
Knotan
25th November 2005, 12:01
nja simpelt vet jag inte. igentiligen är det mer komplext än många andra dyrare sprut.
ytlödda komponenter, fördelen är väll priset, sen att man bygger det från grunden själv innebär ju att man får mer kunskap om hur det igentligen funkar, om nårr pajjar har man möjlighet att laga själv osv.
dem gamla modellerna av ms va väll simpla vilket oxå var meningen, på dem nyare finns stöd eller ombyggnadsmöjligehet för å stödja allt som dyra sprut klarar, men inget är "plugg and play"
med nyare ms (som jag tex köpte) finns funktioner som tex launchcontol responssytem valfritt fuelcut/ignitoncut osv osv,
om man vill det går det även att bygga i bb-sond åtomgångsmotor laddtrycksreglering osv osv.
det mao igentligen bara den egna kunskapen som begränsar sprutet...
men nu till frågan är det nån som är dukgit å har lust å hjälpa mej när det är dags att dra igång motorn
razer
25th November 2005, 12:30
Knotan, det finns en modifierad mjukvara som gör att du kan köra alla dom grejorna du skriver med ett gammalt ms. tilsammans med 12x12tabeller till tändning och bränsle.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html
Knotan
25th November 2005, 13:30
japp jag vet,
men,
jag kommer antagligen köra megasguirt, megasquirtnspark alt. megatune,
men då jag inte kan nått av programmen så är det ju svårt att avgöra vilket som funkar bäst.
å det är ju precis därför jag vill komma i kontakt med nån som kan MS
razer
25th November 2005, 16:39
Megasquirt är hårdvaran med originalmjukvaran.
Megasquirt'n'spark är numer ersatt av Megasquirt'n'Extra - Endast mjukvara till megasquirt HC908 processor. (funkar inte med MS2 processor)
Megatune är programmet man måste ha på datorn för att kunna justera. Programmet är anpassningsbart beroende på vilken mjukvara man har i ms:et. (justeras i .ini filen).
MegasquirtnSpark-extra Firmware for megasquirt - http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Det har kommit en uppdatering till MS som kallas MSII och har en annan processor. MS2 är ett kretskort man monterar där processorn sitter på kortet.
Sen finns det två versioner av huvudkort också, v2.2 och v3.0. v3.0 är uppdaterat men det är inte säkert du behöver uppdateringarna.
(jag kanske har ett v2.2 ms att sälja i delar)