Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Däck tryck...

Adder
21st July 2005, 04:37
När vinterdäcken skulle bytas till sommardäcken upptäckte jag en spricka på ena insidan av ett bakdäck men det var en dag innan det var olagligt att köra med vinterdäck så iaf så lämna jag in den på Vianor för att dom skulle byta däck då sa dom att det i däcken som är 185/55R15 skulle vara 2.4 fram och 2.2 bak men i dörren samt instruktions boken står det 2.1 fram och 1.9 bak =/ Iaf när jag ringde runt och fråga vad ett däck par kosta till några olika handlare så sa en att han hade 4 st sommardäck på lm fälg som hade gått några hundra mil och kosta mindre än 2 nya däck (inget super märke så utan någorlunda hyffsade däck) alltså enbart gummit... Och anledningen till det var att dom var lite kant stötta men annars var det inget fel... Slog till på det för dom kan man ju använda dom som vinter fälgar sen ist rostiga plåt skit saker :D.. Då slog det mig det där med däck trycket han sa att det skulle vara 2.1 fram och 1.9 bak på dom som är 175/65R14 nån som vet / har nån sida lr liknande över just olika däck tryck för i det andra fallet skiljer det ju 0.3 bar det är ju rätt mkt och det är just den däcks typer org på bilen... Vet ej vad det gör för skillnad på t ex komfort, slitage soppa förbrukning mm men nån borde det väl göra...

g_son
21st July 2005, 12:44
det ska ju vara högre däck tryck beroende på hur fort du ska köra med bilen också..
jag har 225\50\R16 och har 3 bars tryck i alla däck.
men jag har för mig att det finns en stor lista på just hastigheter och olika bilar, o vad du ska ha för tryck o så.

hondapower
21st July 2005, 15:45
med bilens orginal dimension på däcken kan du följa tillverkarens specifikation.

men när man byter däck och börjar gå upp i både storlek och bredd samt ned i profil höjd så blir det väldigt annorlunda.

men ja personligen har en liten norm som ja använder mig av oavsett däck typ.
det är 2,1 - 2,2 runt om...ska dock poängtera att ja inte är nån utbildad däck krängare med magister examen i däck.

detta tryck ovan har funkat bra för mig under alla åren.
poängteras ska det kanske också göras om att ju högre däck tryck desto mer slits däcken i mitten.
och ju lägre detsto mer på ytter kanterna.
och även att ju varmare ett däck blir desto mer expanderar luften och med det även däck trycket.
så bara för att man haft i 2,1 behöver det inte vara det när man åkt om kring ett tag..kan vara 2,4-2,5 då pga expansionen.

Adder
21st July 2005, 16:29
Okey tack för svaren...

g_son
21st July 2005, 17:36
jag hade en saab 9000cd innan som jag körde 225\35\17 på o dom tyckte dom jag köpte däcken av att jag skulle köra 3,4 bar i hehe..
men det låter lite väl med tanke på att inte den bilen går sa fort heller.

hondapower
21st July 2005, 20:08
nån som kan förklara det där med hur hög fart skulle påverka ett däcks anläggnings yta på vägen i farter runt 180-200 och med ett luft tryck på 3,4 mot ett däck med 2,2?

menar däcket med 3,4 borde ju hamna nån stanns kring 3,6-4 när däcket blivit varmt.
och det andra i kring 2,5-2,8.

menar,man vill ju inte ha för mycket luft i ett däck så det bara är däckets mitt som ligger ann.

så lite förklaring av nån som verkligen kan det här vore tacksamt.

KoBI^
22nd July 2005, 00:40
Det som tillverkaren anger är oftast minimum av det man ska ha i däcket sen om man har 1 hekto lr 2 till gör inte så mycket.
Så länge det gäller dimensioner som tillverkarn tar upp

g_son
22nd July 2005, 02:55
dom jag var o gjorde fyrhjuls inställning hos tyckte att om jag ska köra 220++km\h så skulle jag har minst 3 bar.. jag fick aldrig någon riktigt förklaring varför men men?? hehe