Lunkn
14th July 2005, 23:22
Jo det är så att en taklucka till en riktigt gammal honda crx är omöjligt att få tag på. Därför tänkte jag göra en egen i plexiglas. Men eftersom bilen inte är helt rak på taken så blir det ju problem med takluckan om man ska få den och vara tät osv. Men tänkte om någon visste om det går att värma plexiglaset på något sätt så man kan böja det eller om det går utan att värma?. Ge gärna heta tipps om någon vet var det är billigt att köpa plexi eller någon som styr med det. Annars om ni har något annat förslag på material man kan göra den i som e skapligt billigt o ej rostar :).. // mvh D
hondapower
14th July 2005, 23:33
glöm plexi,kommer att vara jätte svårt att jobba i plus att förena plexin med mekanikens metal och fösta div lister m,m kommer att bli tungt.
om du verkligen ska ha en lucka med ny plåt som ska gå att öppna så tycker ja du ska anvönda dig utav nått plåt/stål matreal som man kan svetsa i.
har dock för mig att ja såg en crx -86:a med 11000mil och smälld i fronten,men som endå hade intackt tak på bildelsbasen för nån månad eller så sedan.
allternativt att du köper en annan lucka som inte är lika rostig och bearbetar den i stället.
kolla även om allbils skroten har kvar en röd crx -86:a med reg nr MAB589..för om dom har kvar den eller dess lucka så är den nog väldigt fin.
om det nu inte är ett måste med öppningsbart så form skär en plåt bit och punkta dit..(annars kommer skivan att slå sig av värmen).
blir absolut minst jobb och även billigast så.
Tommy^_
14th July 2005, 23:40
Sisst jag va på stigtomta så stog det en svart crx där.. ring och kolla om den står kvar
0155-227183
Knotan
15th July 2005, 00:20
finns ju annars universaltakluckor å sätta dit, men kan ju bli knepigt å få dit om du redan har ett hål som är större än vad dem luckorna är!
NIzmO
15th July 2005, 01:39
hos Dalhems (http://www.dalhems.com) finns hyffsat billiga universal takluckor.
hondapower
15th July 2005, 02:22
tänk på att med en universal lucka kan det bli ett helvete att passa in mot luckans orginal skjut mekanik.
eller det kanske även följer med mekanik som är avsett till den luckan,då får du problemet: passa in det på din bil.
lycka till iaf.
Lunkn
15th July 2005, 10:12
hondapower : okej.. Jo jag tänkte på det där med värmen. Det är från din gamla crx isf som takluckan finns?. Får slå en signal o kolla.
Tommy^_ : Okej nice ska ringa dit nu!
Tack för svaren boys återkommer om hur det blir :).
hondapower
15th July 2005, 18:45
hondapower : okej.. Jo jag tänkte på det där med värmen. Det är från din gamla crx isf som takluckan finns?. Får slå en signal o kolla.
Tommy^_ : Okej nice ska ringa dit nu!
Tack för svaren boys återkommer om hur det blir :).
japp,det är från min gammla..
men eftersom det i princip bara var en ren kaross med kross stomme och tak m,m så vet ja inte vad dom gjorde med den.
kan va så att dom plockade bort luckan och instrument bräda m,m innan dom körde den i pressen.
men som sagt,har du tur så finns den där och då har du en lucka i ganska fint skick.
lite tank värt om du svetsar igen tackluckans hål är att du får mer styvhet i karossen.. ;)