Visa fullständig version : Gjuta motorhuv
g_son 12th July 2005, 21:51 japps japps.. då var det dags o setta lite personlig prägel på bilen.. det här måste nästan bli en egen projekt tråd sen hehe..
jag har i alla fall fått för mig att jag ska gjuta egen huv då..
för det första så ska jag bygga en form av trä men jag funderar på vad jag ska använda o gjuta av originalet me?? vad tror ni?? jag har hört att modell gips ska funka bra?? billigt var det me..
o sen.. vad ska man göra huven av?? glasfiber funderar jag på men hur funkar det emot värme o så??
eller ska man använda någon sorts isolering underhuven sen??
skriv gärna om egena saker ni gjort o gärna lite tips o trix för att underlätta..
gärna om vad ni använda för material o priser o sånt..
Chip o hej.
bluebeast_32 12th July 2005, 23:22 hmm.. glasfiber pallar värmen.. men vad för typ av huv är det? bara gälar o scoop du tänkt dig lr är det mera avancerat? annars finns det ju scoop o liknande att köpa o plasta på orginalhuven... om du plastar i glasfiber så tänk på att det "rör" sig ganska lång tid efter att du gjort det, så finaste lackeringen kanske du ska vänta med ett tag då, det vore ju synd om den sprack o du får lacka om igen(dyrt som vi alla vet)
det finns en firma på väg mot ingelsta golfklubb men du svängeer vänster innan(vet inte vad det heter) som plastar båtar lr nått sånt.. dom kan du säkert få köpa plast o liknande till vettig pris har jag för mig.. dom kan säkert oxå ge dig en massa bra tips o råd mm.tex.. dom kan säkert säga dig hur du bygger en bra form oxå! lykka till! //Simon
bluebeast_32 12th July 2005, 23:30 Så här gör du om du ska plasta dit ett scoop på plåthuven!
passa in scoopet på huven där det ska sitta, borra några hål och fäst med skruv, märk kanten runt om med en penna motsvarnde, sen slipar man med rondellen det ska vara det grov sliptrissa eller kap skiva... slipa det uppmärkta området plåtrent så slip skivan gör "djupa märken" i plåten, det ska inte vara spegel blankt utan mycket repor.rugga upp glasfiberytan där du ska plasta på scoopet det kommer att gör att det sitter ännu bättre
sen köper man om man inte redan har det, glasfiber matta med tillbehör (polyester o härdare) exempelvis där dom plastar båtar på väg mot ingelsta gk, klipper till en remsa av glasfibern som passar ner i den uppslipade plåt ytan, penslar på den härdande massan på glasfiber remsan och trycker dit scoopet.
fäst skruvarna som trycker ner scoopet ännu mer under tiden glasfiber remsan härdar, skruva loss skruvarna och fyll igen hålen med glasfiber spackel, på under sidan stryker man ut spaclet så det fäster på större yta.
när detta sen är gjort borrar man i glasfiber spacklet en liten kon som man fyller med lite spackel, då får den bättre fäste.
lätt lr hhur?
såå.. då är det bara börja kapa o plasta på orginalhuven ;)
g_son 12th July 2005, 23:42 hmm ja du... det låter inte så farligt jobbigt ändå ju..
fast jag tror jag ska göra hela huven faktiskt. jag vill helst ha original huven intakt..
men en sak jag funderar på.. fästen o sånt till huven.. plastar man bara dit fästena ifrån original huven eller hur löser man det?? plus hur blir det med tjockleken på huven,? så det inte blir ojämt ut till skärmar o det menar jag.
Patrik-S2 12th July 2005, 23:48 så länge du gjuter av orginalet och lägger jämnt lagger med väv så är det ingen fara!!!
du får ju gjuta två delar sedan plasta ihop dom!!!!
först ovan sidan på huven sedan alla förstärkningar på under sidan!!!
mvh
g_son 13th July 2005, 00:02 jaha??? det tänkte jag faktiskt inte på??
men det lär ju funka bra.. men vad sätter man ihop dom två delarna me sen?
hondapower 13th July 2005, 00:29 tänk på att en glasfiber huv oftast behöver fler förstärkningar i sig än din orginal huv har,just pga att glasfibern är betydligt mjukare och flexar mer.
är inte hundra nu,men ja har för mig att bilprovningen kräver förstärkningar i en motorhuv.
g_son 13th July 2005, 00:44 jo det förstog jag nästan för den blir väldigt "dallrig hehe" annars..
hondapower 13th July 2005, 00:52 bara en liten fundering:förväntar du dig att din gjutna glasfiber huv ska bli lättare än din orginal huv?
kan va värt att veta att en glasfiberhuv antagligen kommer att väga mer än orginal huven pga att du antagligen får göra den så pass mycket tjockare m,m.
kan även vara värt att veta att leja bort jobbet kan bli billigare och att finishen antagligen även blir bättre.
(säger inte att du inte kan få finish,bara att det är ett jäkla jobb).
g_son 13th July 2005, 02:09 hehe..
hmm jag sitter också o funderar på om den blir lättare?? det är ju audi o allt verkar ju väga bly på den..
anledningen till att jag eller rättare sagt jag o en kompis ska göra den själva är för att vi inte har något annat för oss just nu hehe..
skulle vara kul om man lyckades..
det kan ju bli hur bra som helst.. eller precis åt helvete hehe.. man vet inte förens man provat..
hondapower 13th July 2005, 02:12 hehehehe,rätt inställning '135'...lycka till iaf
g_son 13th July 2005, 02:59 man tackar man tackar.. men det är alltid bra med lite små tips så det inte går helt åt fel håll..
jag är inte säker på hur huven ska se ut än..
jag funderar på o förlänga den en liten bit och gjuta fast ögonlock i huven..
sen funderar jag lite på fästena i fram kant?? jag tror jag ska strunta i original fästena o köra med sånna där snabb hakar som man använder på... hmm få se nu??? typ rally bilar..
det blir nog enklare om inte annat.
bluebeast_32 13th July 2005, 09:50 hmm ja du... det låter inte så farligt jobbigt ändå ju..
fast jag tror jag ska göra hela huven faktiskt. jag vill helst ha original huven intakt..
men en sak jag funderar på.. fästen o sånt till huven.. plastar man bara dit fästena ifrån original huven eller hur löser man det?? plus hur blir det med tjockleken på huven,? så det inte blir ojämt ut till skärmar o det menar jag.
köp en begnad huv då! tror det kan bli svårt o lyckasd första ggn.. men lykka till
Tommy^_ 13th July 2005, 10:34 jag tror jag ska strunta i original fästena o köra med sånna där snabb hakar som man använder på... hmm få se nu??? typ rally bilar..
det blir nog enklare om inte annat.
http://www.dalhems.com/safetyequip/huvlas.html
g_son 13th July 2005, 14:59 ja precis sånna lås ja.. hehe tack tack..
ähhh så svårt kan det inte vara hehe..
Dreddan 13th July 2005, 16:02 Använder du glasfiber med epoxy bas så har det samma hållfasthet som stål men väger mycket mindre, sen så beror juh vikten också på hur många lager du väljer att applicera.
Vilken väv du använder också eller om du använder dig av matta är även avgörande på glasfiberns styrka..
West System Armatech kan nog hjälpa dig med hur många lager som minst måste användas.. Epoxyn kostar dock 800-1000kr kg
Mvh Dennis
g_son 14th July 2005, 01:13 ok.. men jag fattar inte riktigt riktigt det där med matta o sånt?? eller väv bla bla bla.. vad o hur använder man den och till hehe??
bluebeast_32 14th July 2005, 11:32 ett hett tips är att du först skaffar kunskap om plast o gjutning o allt vad det innebär, annars tror jag det kommer bli bra mycket svårare för dig o få ett bra resultat! mattan/väven är själva byggmaterialet (glasfibrer) som du sedan plastar ditdär du ska ha det med självaste "limmet" plasten.
försök att hitta tex. projekttrådar från andra forum lr nått där någon utförligt förklarar hur det går till med bilder och så..
g_son 14th July 2005, 15:45 hmm det låter lite sunt faktiskt hehe.
bluebeast_32 15th July 2005, 18:46 så har du börjat gjuta än lr? ;)
g_son 15th July 2005, 18:51 neee.. måste ju få hem grejorna först hehe.. ska kolla med en firma mer exakt vad jag kan behöva så jag inte står det med skägget i brevlådan hehe..
Mr T 17th July 2005, 19:13 Kontakta SCE i Norrköping. Micke (Speed Demon) är duktig på att plasta och osv. Du kan nå honom på 070-6263297.
mvh Mr T
|