Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Öppet Sport luft filter gör att LMM går sönder fortare?

RS13-Finspång
10th July 2005, 07:47
Ja snacka lite om vad ja skulle göra med min bil med en jobbar kompis, och när ja nämner att ja ska sätta på ett öppet sport luft filter så säger han att det kommmer göra så att LMM går sönder fortare pga att filtret är inoljat och suger mer luft som i sin tur gör att oljan sugs in och lägger sig på LMM tråd som känner av luft mängden och i sin tur gör att den går sönder fortare? Någon som är Expert på Öppna filter samt LMM? Detta hade ja tänkt att göra på en 850 T5 -96

Viggen-Finspång
10th July 2005, 10:54
Ja det kan hända.. Shit happens eller vad brukar man säga...

Passat245hk
10th July 2005, 12:20
Bara om man oljar in filtret för mycket.

RS13-Finspång
10th July 2005, 12:47
okey, ne för ja ville ha filtret för att det ska dumpa lite mer. Samt sug ljudet e ju finare. Vad kör du med Wall? Ohc varför låste du JT tråden?

Mikael
10th July 2005, 13:43
okey, ne för ja ville ha filtret för att det ska dumpa lite mer. Samt sug ljudet e ju finare. Vad kör du med Wall? Ohc varför låste du JT tråden?

För att den inte höll sig till ämnet... så det va ett riktigt beslut av volvomannen :)

räven
10th July 2005, 13:49
Jag kör med öppet filter, men inte har min lmm gått sönder...........inte dom två åren jag har haft det på iaf................

RS13-Finspång
10th July 2005, 15:24
okey, ja det beror väll på lite hur man oljar in det m.m Ska köpa BSR:S Filter om ingen annan har något tips att sätta på en original 850 T5 som kanske ska chippas med steg 1 någon gång =)

Maximilian
10th July 2005, 15:31
Tror att om du frågar så här öppet så kommer nog hälften säga att ja fy, det kommer gå sönder efter en vecka och den andra halvan har kört med öppna filter i massor med år utan problem.
Min uppfattning efter att ha läst en del är att så länge du har en avskärmning för filtret så får du kanske lite mer effekt, iaf inte mindre som kan vara fallet vid felaktig installation. Och med lagom mycket olja och regelbunden rengöring så ska allt fungera som vanligt.

http://www.knfilters.com/57i/57i-induction-kits.htm
Ett sådant kanske finns till T5'an?

RS13-Finspång
10th July 2005, 16:36
Okey jo ja ska köpa ett med avskärming, det på Bsr har avskärming och passar volvo 850 så det lutar nog åt de filtret... Om hk antalet ökar skiter ja i. ja är ute efter motorljudet samt att det ska dumpa lite mer än original. Ska såklart köpa dump också men man måste börja någon stans

940-Finspång
10th July 2005, 16:45
Jag har bytt Lmm 1 gång då den har pajat då hade tråden i den gått av... men det va bara otur skullle jag tro.. det är nog ingen fara att ha öppet filter bara man gör rent det ordentligt och inte har på för mycket olja...

Mvh

Viggen-Finspång
10th July 2005, 16:55
Jag kör med öppet och skulle rekomendera att du köpte BSR satsen med avskärmning...

RS13-Finspång
10th July 2005, 16:58
tack för att du bestämde det åt mig. Har så otrolig besluts ångest vad gäller att köpa saker hehe..

Maximilian
10th July 2005, 17:02
Dags att börja tjata då... bilder! Film! Åktur! :D

940-Finspång
10th July 2005, 17:07
Dags att börja tjata då... bilder! Film! Åktur! :D

han har väl inte hämtat bilen än så det blir nog lite svårt med det där men bilder finns ju i nån annan tråd av dom alla :)

Mvh

Viggen-Finspång
10th July 2005, 17:08
tack för att du bestämde det åt mig. Har så otrolig besluts ångest vad gäller att köpa saker hehe..

Tur att man kan göra nån glad ;)

RS13-Finspång
10th July 2005, 17:29
Jao som sagt så är den ju inte min än. ska på torsdag till STHLM och kola på den men lutar åt 95% köp. Bilder kan ja visa några som kompisen tog när han provkörde den.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/Bilen_fran_sidan.bmp

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/Fronten.bmp

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/Falg_2.bmp

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Inredning.bmp

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Inredning_baksate.bmp

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Motorn.bmp

Några av dom ja har just nu, mer kommer när den är i mon ägo.

g_son
10th July 2005, 18:27
det där blir helt lysande ju.. du får filma något tufft sen me den också, så dom blir nöjda här på forumet hehe.. o en prov tur är ett måste hehe..

Burken
10th July 2005, 19:25
bsr e lite för litet för min smak.köpde det också.. skickade snabbt tillbaka det....är du bara efter ljud så kan du likagärna såga sönder luftboxen mkt billigare

Burken
10th July 2005, 19:25
bsr e lite för litet för min smak.. är du bara efter ljud så kan du likagärna såga sönder luftboxen mkt billigare

Viggen-Finspång
11th July 2005, 00:03
Bsr räcker gott... Hur mycket effekt tror du det räcker till "burken"?
Men det är klart vill man ha ljud så kan man ta bort allt vad som heter filter och avgassytem...

g_son
11th July 2005, 00:18
jag har ett GIGANTISKT KN filter.. det låter riktigt gött o det funkar hittills väldigt bra.

Mikael
11th July 2005, 00:25
Ja kör med BSR:s kit.. alltså filter + avskärmning.

Funkar kanon o det låter som fan när man släpper gasen... tyvärr.. det är ju inte den vägen övertrycket ska ut i det fria..

http://hem.bredband.net/swespy/images/DSC01615.JPG

Burken
11th July 2005, 00:58
Bsr räcker gott... Hur mycket effekt tror du det räcker till "burken"?
Men det är klart vill man ha ljud så kan man ta bort allt vad som heter filter och avgassytem...

hmm ja inte över 300 iaf.. då bör man modda lmm huset också...

RS13-Finspång
11th July 2005, 07:18
det där blir helt lysande ju.. du får filma något tufft sen me den också, så dom blir nöjda här på forumet hehe.. o en prov tur är ett måste hehe..

Ja självklart ska det bli filmande när man får tag på någon vettig kamera.. Åktur när som helst... Bara säga till när du är i krokarna så åker vi en sväng.

Burken
11th July 2005, 12:59
Lankfisher.. du.. tänkte på en sak.. bilderna har inte du tagit va?... de ser ju jäkla varmt ut.. men accn är avstängd.. kolla så den funkar.. kostar iaf 7000kr att få den lagad...

Mikael
11th July 2005, 13:03
Lankfisher.. du.. tänkte på en sak.. bilderna har inte du tagit va?... de ser ju jäkla varmt ut.. men accn är avstängd.. kolla så den funkar.. kostar iaf 7000kr att få den lagad...

Håll dig till ämnet då... det finns ju en tråd där du kan diskutera om den här bilen.. här inne så vill han ju tydligen bara diskutera om sportfilter vs LMM...

RS13-Finspång
11th July 2005, 13:41
Ne det är min kompis som har tagigt bilderna, Han sa att den funkade som den skulle har ja för mig....

RS13-Finspång
11th July 2005, 14:52
men vadå mikael ska det vara så att det låter när man släpper gasen eller är det felmonterat?

Burken
12th July 2005, 11:20
ska du få riktigt fint ljud så lär du bygga om insugsröret/lmm röret...

RS13-Finspång
12th July 2005, 12:30
Okey och hur vet jag hur ja ska bygga om det för att det ska bli bra?

Ante ZX
12th July 2005, 17:37
Du burken. vad menar du med bygga om lmm röret o insugsröret??

Burken
12th July 2005, 23:02
Du burken. vad menar du med bygga om lmm röret o insugsröret??

större såklart

Ante ZX
13th July 2005, 13:58
så du menar att man ska sätta dit ett större lmm hus utan att byta programvara o större spridare?

Burken
13th July 2005, 17:13
så du menar att man ska sätta dit ett större lmm hus utan att byta programvara o större spridare?

nope. Du kan få mina cad-ritningar ifall du vill lära dig nått bromsarn?

Ante ZX
13th July 2005, 22:24
Nej då. det behövs inte. jag kan vad jag behöver kunna men långt ifrån allt. men du är säkert mycket duktigare.. men då kunde du väl skrivit att man måste byta spridare o program till ett som är anpassat efter arean på en större lmm annars kanske han bygger ett större hus o så undrar han varför bilen går piss. Men skit samma jag vill inte tjafsa eller skriva emot o tro jag är bäst men man vill väl hjälpa till så gott man kan eller hur?? mvh..

Burken
13th July 2005, 23:14
Nej då. det behövs inte. jag kan vad jag behöver kunna men långt ifrån allt. men du är säkert mycket duktigare.. men då kunde du väl skrivit att man måste byta spridare o program till ett som är anpassat efter arean på en större lmm annars kanske han bygger ett större hus o så undrar han varför bilen går piss. Men skit samma jag vill inte tjafsa eller skriva emot o tro jag är bäst men man vill väl hjälpa till så gott man kan eller hur?? mvh..

hahaha vem har sagt något om större? nu yrar du lille bromsarn

har iaf caddarna om nån vill ha :) går bilen sämre får ni 1000kr :)

RS13-Finspång
14th July 2005, 12:59
Ska åka till Underground Carstyle och se om dom kan installera en Turbo Xs dump ech ett öppet filter åt mig imorgon... HOPPAS HOPPAS

Viggen-Finspång
14th July 2005, 14:17
Ska åka till Underground Carstyle och se om dom kan installera en Turbo Xs dump ech ett öppet filter åt mig imorgon... HOPPAS HOPPAS

Ska du inte köpa BSR satsen längre?

RS13-Finspång
14th July 2005, 14:44
Ja kan verkligen inget om bilar så att få någon att sätta dit det åt mig tar år och dagar nu när alla har sina egna bilar och saker att göra annars skulle jag... köper Bsr satsen senare när någon har tid... Sen måste ja ha hjälp med att sätta dit en r-front och dimljus inkluderat ta bort bak kofångare och fram och sido lister så ja kan lackera det. Alla som kan i närheten av norrköping hör av er! Sry om inte allt va til ämnet men orka skapa en ny tråd för endast en sån sak =) hoppas det e lugnt Viggen =)

Burken
14th July 2005, 19:09
Ja kan verkligen inget om bilar så att få någon att sätta dit det åt mig tar år och dagar nu när alla har sina egna bilar och saker att göra annars skulle jag... köper Bsr satsen senare när någon har tid... Sen måste ja ha hjälp med att sätta dit en r-front och dimljus inkluderat ta bort bak kofångare och fram och sido lister så ja kan lackera det. Alla som kan i närheten av norrköping hör av er! Sry om inte allt va til ämnet men orka skapa en ny tråd för endast en sån sak =) hoppas det e lugnt Viggen =)

de blir tokdyrt dedär ju... skriv när du ska göra allt så kan ja säga hur du ska göra ist...

hondapower
14th July 2005, 19:30
varför skulle monteringen bli tok dyr?
vet du vad Eddie och dom på Underground tar för det eller?

Viggen-Finspång
14th July 2005, 21:03
Hur svårt är det att montera ett öppet filter?
Det där gör vem som helst hur lätt som helst så är det bara! Kan du hantera en skruvmejsel? Ställ dig den frågan sen är det bara montera...;)

Burken
14th July 2005, 21:28
varför skulle monteringen bli tok dyr?
vet du vad Eddie och dom på Underground tar för det eller?

tryck på start... sen kör.. skriv "calc" lägg ihop nån hundring för varje grej han vill ha gjort.. sen svara på mina inlägg :)

RS13-Finspång
15th July 2005, 05:37
Ja kan hantera en skruvmejsel... Men inte bra =) Nee men det krävs väll mer än bara e n skruv mejsel för dumpventil och filter...

Viggen-Finspång
15th July 2005, 05:42
Ja kan hantera en skruvmejsel... Men inte bra =) Nee men det krävs väll mer än bara e n skruv mejsel för dumpventil och filter...

JA lite mer, men vågar du prova själv innan du säger att du inte klarar det..?

RS13-Finspång
15th July 2005, 06:19
Nee det är ju det ja inte vågar ifall någe skulle skita sig. Men den dumpade så det räkte nu... hehe till att börja md vill såklart ha mer... men ja hörde pyset och ni ska veta att ja får adhd när det dumpar hehe... Folk skulle bara veta.. Det är jag som e dump idioten.. Känns som om man ska försöka smussla sig in i Blyfot *host så man får expert hjälp *host '12'