räven
4th July 2005, 20:41
Frugan har gått och köpt sej en Honda Conserto -92, nu blir hjulen varma, det luktar precis som om bromsarna ligger på, men jag har tagit isär och smörjt och det verkar glida fritt glidoket 0_0 ...Men det är fortfarande samma om man åker över 60 km/h :( ......Kan det vara hjullagren? :*(
Tacksam för all hjälp jag kan få!!!!!
hondapower
4th July 2005, 20:59
låter det ingen ting under färd från hjulet? tex ett lite ljusare skrapande eller vinande.
om lagret skulle vara så dåligt så det nyper så pass att det blir varmt så tycker ja det borde låta nått också om det.
men det kanske inte gör det i det här fallet.
du kan även prova att känna på den yttre driv knutens yttre del för att känna om den också är varm.
är den det och broms skivan inte är direkt varm så är det nog lagret som nyper och blir varmt.
om du provar att köra med bilen tills det börjar luckta lite bränt,stanna då direkt och peta ett sugrör på broms skivan för att se om det är den som är varm eller inte.
är det fram eller bak som det blir varmt och börjar lukta?
räven
4th July 2005, 21:32
Det låter inte ngt speciellt under färd, mer än att drivknuten på ena sidan är slut(ska byta i helgen)......men det kan väl inte göra att båda framhjulen blir varma?(skivorna är också varma..........)
hondapower
4th July 2005, 22:05
nja,det skulle väl isf vara att det blev friktions värme från knuten som fortplantade sig genom hela axeln över till andra sidan.
men det känns inte direkt möjligt.
däremot så skulle ju friktionen och den brända luckten kunna bero på drivknuts fett som blir stekt i knuten pga friktionen.
men som sagt,vad som beror på att båda sidorna blir varma har ja tyvär inte en suck om.
ska även säga att det om den brända lukten,värmen pga drivknuten är liten gissning bara.
men när du endå ska buta knuten i helgen så kan du ju lika gärna kolla på lagret på samma sida också ifall det kärvar eller glappar eller nått sånt.
kan isf bero på det.
men när du säger att båda hjule blir varma,hur pass varma är broms skivorna och broms skivans centrum?
kan du ta på skivan med fingrarna?
räven
4th July 2005, 22:38
Hehehehe.jag ville inte se hur länge jag kunde hålla emot med fingret, för skivan var varm:D........skämt åsidå, jag tänkte inte på om skivans centrum blev varmt, för jag antog att glidoket kärvade och efter att jag smörjt upp det så har jag inte kännt på själva skivan utan bara kännt lukten och kännt att det var varmt, men det är konstigt att det vare sej luktar eller blir varmt om man åker i 50-55km/h??!! 0_0