Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Chippa V70 140hk

Guts
15th June 2005, 21:19
Är det någon mening o chippa en volvo V70 140hk utan turbo?.. vad kan jag få för effekt om jag gör det?.. en polare sa att hans farsa chippade sin S80 på 140hk till 195hk, borde väll vara samma grej?....

Mikael
15th June 2005, 21:27
Är det någon mening o chippa en volvo V70 140hk utan turbo?.. vad kan jag få för effekt om jag gör det?.. en polare sa att hans farsa chippade sin S80 på 140hk till 195hk, borde väll vara samma grej?....

Hälsa din polare att han ljuger..

g_son
15th June 2005, 21:49
jag har för mig att det bara ger typ 15 hk att chippa en bil utan turbo??

Knotan
15th June 2005, 22:20
chippning utan turbo ger i regel plus minus noll på prestandan,
mycket fusk i den branchen iom att men inte gärna kan anmäla om man upptäcker att nån bluffat,
ett vanligt fusk är tydligen att ändra signalen från gaspedalen så att den ger mer effekt på tex halvgas, vilket medför att bilen känns piggare vid tex en omkörning iom att man efter chippning bara behöver använda halvgas vid omkörningar och liknande prylar...

sir_ingolf
15th June 2005, 22:45
det ska gå att få upp 140 till 170 vad jag läst mig till. rykten säger att det som begränsar är styrboxen som inte öppnar spjället fullt på 140hästarn, kan dock inte ställa mig bakokm dessa påståenden utan bara saker jag hört

Knotan
15th June 2005, 23:24
det ska gå att få upp 140 till 170 vad jag läst mig till. rykten säger att det som begränsar är styrboxen som inte öppnar spjället fullt på 140hästarn, kan dock inte ställa mig bakokm dessa påståenden utan bara saker jag hört
kan ju iofs va så som du säger att motorn är byggd för 170hp men är begränsad i svenska modellerna av ekonomiska skäl för köparen. dvs mindre effekt=mindre skatt billigare, försäkring, lägre bränsleförbrukning osv...

hondapower
16th June 2005, 01:01
man kan i regel säga att en sugmotor får ca:
10% i vrid & 5% i hk.
det rä oftast verkliga siffror.

dock så ska du vara väl medveten om att nästan ALLA firmor som erbjuder chiptrimmning till bilar i dag oavsett det är en sug/turbo motor så har chipen utvecklats efter kanske 2-10st utvecklings bilar.

men i själva verkligheten så finns det inte en bil som är den andra lik när det kommer till alla parametrar m,m m,m som en motor får när den sätts ihop.

inte ens två lika dana bilar efter varandra på monterings bandet är lika.

så om du verkligen vill ha svart på vitt och samtidigt ha det bästa i chip väg så skulle jag rekomendera ett sk UNICHIP.

där körs din bil individuelt på en rullande landsväg och optimeras enskilt till just din bil och inte dom andra bilarna av samma modell.

du får ett före och efter resultat utskrivet med effekten plus en del annat.

razer
16th June 2005, 11:31

Jag har hört samma sak från en ganska säker källa...

Det som skiljer 170hk motorn jämfört med 140hk är hur mycket spjället öppnar.

Lunkn
16th June 2005, 13:30
Jag har hört samma sak från en ganska säker källa...

Det som skiljer 170hk motorn jämfört med 140hk är hur mycket spjället öppnar.

Jo men det är väl bara i dom nya modellerna av v70?!

sir_ingolf
16th June 2005, 13:54
och s80,60

Guts
16th June 2005, 14:40
Tack för alla svar.. nu vet jag

Jävla mytoman till polare man har då :duh: