Viggen-Finspång
5th April 2005, 13:48
Någon här som vet vad som behöver göras för att bilen ska kunna gå på e85?
Mvh
Mvh
|
Visa fullständig version : E85 konvertering? Viggen-Finspång 5th April 2005, 13:48 Någon här som vet vad som behöver göras för att bilen ska kunna gå på e85? Mvh slowpoke 5th April 2005, 14:10 Någon här som vet vad som behöver göras för att bilen ska kunna gå på e85? Mvh Ta kontakt med Maajola eller Kenson på Zatzy, de har/haft det som alternativ på sina respektive Ultimor... MadMange 5th April 2005, 14:13 Jadu inte mycket, backa tändningen (behövs igentligen inte) och öka soppatrycket. Kolla www.etanol.nu för lite tips o trix ;) Du vinner ju ganska mycket på att köra E85.. billigare, mer effekt osv Sigge 5th April 2005, 14:17 Jadu inte mycket, backa tändningen (behövs igentligen inte) och öka soppatrycket. Kolla www.etanol.nu för lite tips o trix ;) Du vinner ju ganska mycket på att köra E85.. billigare, mer effekt osv Man måste väl öka tändningen för att få mer effekt via etanol, annars vinner man inget på den fronten. Har för mig att man säger 5-6 grader mer för att få ca 15% mer effekt. Etanol brinner ju långsammare än bensin. Rätta mig gärna om jag har fel. mvh MadMange 5th April 2005, 14:36 Man måste väl öka tändningen för att få mer effekt via etanol, annars vinner man inget på den fronten. Har för mig att man säger 5-6 grader mer för att få ca 15% mer effekt. Etanol brinner ju långsammare än bensin. Rätta mig gärna om jag har fel. mvh jo =) Viggen-Finspång 5th April 2005, 15:02 Tack för tipsen! sir_ingolf 5th April 2005, 21:02 har redan planer för att bygga min bubblamotor för E85, med små förbränningsutrymmen mm. Dubbla förgasare kommer sköta bränsletillförseln dubbla 48or borde klara biffen ErikR 6th April 2005, 21:06 har redan planer för att bygga min bubblamotor för E85, med små förbränningsutrymmen mm. Dubbla förgasare kommer sköta bränsletillförseln dubbla 48or borde klara biffen Låter som lite väl tilltaget med dubbla 48:or??? Men du kanske har en bamse turbokonvertering på g? sir_ingolf 6th April 2005, 23:19 nej då, inte ett dugg förstort, det fungerar med dubbla Weber48 IDA på en orginal 1.6 liters bubbla motor. Min motor kommer bara bli på ca 2.2 liter o lämna 150hk, det enda som kommer vara orginal i motorn är fördelardrevet. Ingen turbo, inte på den för då måste klassas in bland alla supror å sånt. Bättre vara i bakhjulsdrift utan överladdning. Viggen-Finspång 6th April 2005, 23:35 Håll er till ämnet! sir_ingolf 7th April 2005, 08:25 vilka nackdelar fins det med spriten då, finns det fler än dåliga kallstartsegenskaper. tänkte eftersom det blir väl en del vattenånga från avgaserna så borde väl avgassystemet rosta upp innifrån snabbare än vanligt.? johanpe 7th April 2005, 15:05 Förbrukningen är nackdelen. det går åt NÄSTAN dubbelt per mil. (1L bensin = 1,8L E85 det har men energivärdet att göra om jag fattade riktigt) lite trisst om man har en lite tank för då blir det ju ett par tankningar om man ska ut & resa lite. (Alla mackar har inte E85) ska man då räkna på det så blir det ju samma slant som på soppan. (om nu inte miljöpartiet får härja fritt dvs. för då är det väl till att handla hem en häst & ställa i garaget & låta dom med slant åka bil istället tex. miljöpartister men bra lön.) :0) mvh johan Pianoman 7th April 2005, 15:12 Om man kör på E85 så kan man följa efter med högre tändning. Det i sin tur ger bättre effekt. Vid normal körning behöver då motorn inte jobba lika hårt och det kompenserar då en del av den ökade förbrukningen. Så riktigt så mycket borde det inte bli Mr M3 7th April 2005, 15:23 skicka ett mail till killarna på etanol.nu M3an kan öka i effekt men det går åt 30% med bränsle. och ingen kan ännu lova att det inte skadar motorn plus att det är olagligt då du måste rega om bilen för etanoldrift (enligt sbp) så om man räknar på det så går det jämt upp tanka vanligt 98 ca 12kr litern grovt hugget mot etanol 7-8kr litern plus att det går åt 30%mer etanol än bensin. enda man tjänar på är miljön :/ Sigge 7th April 2005, 15:40 hmm om man utgår från att etanolen kostar 8 kr och det går åt ca 40 % mer (utan inställningar) hamnar man på ett break even på ca 11.20 kr/l mot soppa. Om man däremot utgår från att man ställer fram tändning optimalt, har rätt komp samt tar hänsyn till att man behöver gasa mindre för att få samma effekt som tidigare. Dessutom kyler etanlen bättre vilket gör att man inte behöver fetta på i vissa intervall. Då hamnar man på runt eller straxt under 20%. vilket ger ett break even på ca 9,60. En vanlig kärra där man kan fixa lite med tändning men inte så mycket mer ca 25-30% mer = breakeven på 10.40. slutsatts: det går att tjäna på det under rätt förutsättningar. Personligen kan jag se en poäng till med det ... man kan ha öppen wastgate direkt i motorrummet utan sota ner allt ... ;) PureSpirit 8th April 2005, 10:44 Sorry att gå emot er grabbar men jag vill ha höga oktantal ;) Sigge 8th April 2005, 13:39 Sorry att gå emot er grabbar men jag vill ha höga oktantal ;) Ja då skall du absolut köra med E85. Aero-Power 8th April 2005, 14:39 I senaste Vi bilägare står det allt om hur enkelt man konverterar och vad som behövs. Mvh Aero-Power 8th April 2005, 14:40 Kolla denna med!! www.etanol.nu Amazonisten 8th April 2005, 20:30 Då drar bilen alltså närmre 3l/milen :huh: Knotan 9th April 2005, 01:44 precis som med vanlig bensin så ändras prestandan och förbrukning precis efter hur man väljer att bygga motorn... en av de bästa effektsiffrorna jag sett är en kille på tpc med sin 940t är i stort sett inget superspecial, typ std trim, lätt bearbetad topp, ngt större snurra chipp osv... bromsad med EXAKT SAMMA tänkurva samt EXAKT SAMMA soppakurva, enda skillnaden är större spridare 348cc (98oktan) mot 477cc (e85) bromsad effekt med 98 oktan, 288hp bromsad effekt med e85, 329hp enligt honom själv går det ungefär på ett ut i soppaförbrukningen, dvs han kommer lika långt på samma slant... plus att den gick igenom med blanka avgastest från bes, troligen hade det vart problem med samma effekt med mackbensin... nackdelar med e85 då, troligen smörjer det ngt sämmre än bensin samt att det krävs mer sås vilket leder till att soppapumpen kommer ta slut snabbare... vissa plaster tål inte sprit så soppaledningar kan bli torra i förtid. är ju som sagt olagligtatt köra på utan att regga om bilen.(men vem fan bryr sej om det??) den största nackdelen är att om man tänkt trimma ännu mer krövs lite värre doningar för att leversera gnistan, så en duktig t-spole är bra att ha och dem kostar ju en del... fördelar, mycket högre oktantal, vilket leder till att man kan ladda mer utan spikningar, köra med mycket aggresivare förtändning och köra med högre komp. eller en blandning av dessa, vid tex turbokonvertering av en sugmotor behövs inte kompsänkning om man inte tänkt ladda på så mycket, motorn går kallare än med bensin, vilket innebär att man tex kan köra med diselsnurror i en bensinare utan att lagrena tar slut på en vecka. man behöver inte överdimensionera avgashuset på samma sätt iom lägre avgastemp, vilket betyder att en orginalsnurra räcker till fler hästkrafter... man behöver heller inte köpa på sej onödigt stora vatten och oljekyl till motorn osv osv... listan med fördelar kan göras lång... Knotan 9th April 2005, 01:48 om nån vill läsa mer finns en bra tråd, med bromspapprena på 940in oxå! http://213.115.181.74/phpbb/viewtopic.php?t=63463&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight= och så finns en bra tråd på pure pf oxå http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=233&highlight=e85 |