Visa fullständig version : Rototest hos Nordic!
Mikael 28th February 2005, 18:35 Ja o Pulsar va nere hos Robert o Magnus på Nordic i morse o mätte effekten på Johans bil. Första gången för min del som ja ha varit med om det :)
Det började med att när vi kom dit så körde Magnus in bilen i hallen o efter det så började Robert jobba sig lite "varm" med montering av diverse prylar..
Sen till testet då:
Robert drog igång bilen o kände lite på den o såg till att den vart ordentligt varm o sen började det varvas :)
Robert drog ur den till 6000 varv o då lät det riktigt nice.. Men som vanligt så va ju inte Johan nöjd då... 7000 varv skrek han :)
Men vad ja antog så tyckte inte Robert att det behödes varvas mer än 6500 varv, fanns nog inte mer effekt o hämta.
Så resultatet vart 165 hk i motorn och 145 hk tror ja på bakhjulen.. Nice för en orginal cup bil :)
Men det ja vart mest chockad över va nog priset... 1180 kr för ett rototest anser iaf ja är BILLIGT!!!
Mvh
Auner 28th February 2005, 19:00 Jofan, helt klart överkomligt pris.
Mäter de på däcken och sen omvandlar det till "effekt i motorn" eller?
*edit*
Vad var det för bil?
Viggen-Finspång 28th February 2005, 19:13 Vad är det för bil det pratas om?
Mikael 28th February 2005, 19:23 En 940 GL :)
http://hem.bredband.net/b206872/
Mvh
Mikael 28th February 2005, 19:24 Jofan, helt klart överkomligt pris.
Mäter de på däcken och sen omvandlar det till "effekt i motorn" eller?
*edit*
Vad var det för bil?
Jepp dom mäter på däcken... sen drar man av typ 15% tror ja Robert sa på en bakhjulsdriven bil.. på en framhjulsdriven bil tror ja man skulle dra av 11-12%
Mvh
Kolven 28th February 2005, 20:40 Det måste va grymt
Lunkn 28th February 2005, 21:51 härligt härligt.. Såg er utanför OK&Q8 i morse när ja skulle till jobbet.. va tvungen att hoppa in o handla lite snus.. Lät riktigt gött om den, slog en blick o undrade va det va för bil med bur o allt som hittat till norrk..Slapp man ju undra :)
940-Finspång 28th February 2005, 21:54 Det va ju inte så farligt dyrt, skulle vara roligt att bromsa bilen och se hur mycket den lämnar...
Mvh
Knotan 28th February 2005, 22:22 jo bromsning blir det till sommaaren. antingen på nordic eller hos motronic-gurun mattson i skåne... långt till skåne är det värsta...
Mikael 28th February 2005, 23:22 härligt härligt.. Såg er utanför OK&Q8 i morse när ja skulle till jobbet.. va tvungen att hoppa in o handla lite snus.. Lät riktigt gött om den, slog en blick o undrade va det va för bil med bur o allt som hittat till norrk..Slapp man ju undra :)
Jepp... va o fyllde på lite luft i hjulen bara.. o tog en sväng till Bes o gjorde en reg bes för o kolla att Johan hade dragit åt skruvarna ordentligt :)
hondapower 28th February 2005, 23:52 japp,rototest är inplanerat för min del också!!!
ska ju bli kanon trevligt å bromsa bilen ända upp till 9500rpm å se vad dom beställda kammarna ger så högt upp!!
Mikael 28th February 2005, 23:52 japp,rototest är inplanerat för min del också!!!
ska ju bli kanon trevligt å bromsa bilen ända upp till 9500rpm å se vad dom beställda kammarna ger så högt upp!!
vad ja såg så kan han dra ända upp till 12000 varv :) minst!
sir_ingolf 1st March 2005, 08:09 vet ni om han även sysslar med mätning+bestyckning av förgasare? 1180pix är bibibibilligt
Pulsar 1st March 2005, 08:12 Jepp... va o fyllde på lite luft i hjulen bara.. o tog en sväng till Bes o gjorde en reg bes för o kolla att Johan hade dragit åt skruvarna ordentligt :)
haha ja tyckte mer vi kollade efter ficklampor ;)
Pulsar 1st March 2005, 08:16 Bilen är förresten såld.....som vanligt haha.
och det letas snart efter v70R eller 940 classic -98:a. Ej Original trim :die:
top gear 1st March 2005, 09:55 Prylas: Hur mkt kostar det att köra ett år i typ volvo org.?
g_son 1st March 2005, 10:46 är det någon som vet om nodic har investerat i en fyrhjulsbänk än??
Knotan 1st March 2005, 11:54 Bilen är förresten såld.....som vanligt haha.
och det letas snart efter v70R eller 940 classic -98:a. Ej Original trim :die:
sällan :)
yrrej 2nd March 2005, 01:27 är det någon som vet om nodic har investerat i en fyrhjulsbänk än??
det går att köra vissa fyrhjulsdrivna bilar i deras bänk..vet dock ej vilka..fråga robban uhr..han hänger ju här på forumet // JerrY
Robert@ 15th March 2005, 17:35 Vi har ej bänk för 4kraffs.. Tyvärr.
Vissa går ju som sagt,,men det är bara några få med möjlighet att koppla bort 2st axlar.. Audi Rs2 tror jag kan det tex..
hondapower 15th March 2005, 17:57 kanske en lite små dum fråga nu men;EXAKT HUR pass exakt blir värdena med Roto test???
är även intresserad av FÖR vs NACKDELARNA mot R-landsväg!!!
Robert@ 16th March 2005, 13:23 kanske en lite små dum fråga nu men;EXAKT HUR pass exakt blir värdena med Roto test???
är även intresserad av FÖR vs NACKDELARNA mot R-landsväg!!!
Tror jag läst värdet exakthet till 0.1%
"Rullarna" monteras direkt fast på Navet och dämed finns inga däckförluster..
Men eftersom man får siffran på hjulen så säger man ju en procentsats som kan fela på nån % hit o dit.
Fördelen med Rototest är att du låsen den på respektive rpm,, det är ju inte möjligt på rullar på samma sätt..
Större och exaktare mätmöjligheter,, osv... Kan hålla på länge. :)
Mvh Rob.
hondapower 16th March 2005, 14:03 Tror jag läst värdet exakthet till 0.1%
"Rullarna" monteras direkt fast på Navet och dämed finns inga däckförluster..
Men eftersom man får siffran på hjulen så säger man ju en procentsats som kan fela på nån % hit o dit.
Fördelen med Rototest är att du låsen den på respektive rpm,, det är ju inte möjligt på rullar på samma sätt..
Större och exaktare mätmöjligheter,, osv... Kan hålla på länge. :)
Mvh Rob.
låter STRÅLANDE!!!
då ska man bara se till å få dom sista grejjerna till motorn så man kan boka en tid för Rototest sen!!
mvh//Tommy
Sigge 16th March 2005, 14:27 så om man kan driva på två axlar skall det inte vara några problem ?
mvh
sir_ingolf 16th March 2005, 15:20 kan ni ombesörja bestyckning av förgasare oxå under tiden ni bromsar bilen, eller sysslar ni bara med insprut?
AGsTony 16th March 2005, 23:36 Vi har ej bänk för 4kraffs.. Tyvärr.
Vissa går ju som sagt,,men det är bara några få med möjlighet att koppla bort 2st axlar.. Audi Rs2 tror jag kan det tex..
RS2 kan man inte köra endast på två drivaxlar om man inte har spec. mellan diff...
MVH...
RS2
Henric 23rd March 2005, 00:46 Bänkade min vento vr6 kompressor hos nordic i sommras fick ju till och med rabbat bara för att kort läsaren strula när jag skulle betala... :)
Återkommer i sommar igen och bänkar fast då vr6 turbo... :hyper:
//Henric
ImolaRäser 23rd March 2005, 16:15 Var ner för några dagar sen och testade min
http://www.lowbudgetrides.com/Pictures/Rototest_Fhinn/Rototest_Fhinn_1.jpg
355hk@6011rpm
512Nm@4050rpm
(Okorrigerat - 3 sek belastning.)
Och sen kommer en finjustering på programmet när en högeffekts sopppump, Walbro, sitter på,
mums '12' :hyper: '12'
petri 23rd March 2005, 21:32 355hk@6011rpm
512Nm@4050rpm
(Okorrigerat - 3 sek belastning.)
Kanske jag som inte kan läsa av tabellen rätt, men står det inte 314hp ?
ImolaRäser 23rd March 2005, 21:42 Kanske jag som inte kan läsa av tabellen rätt, men står det inte 314hp ?
Sorry, det på pappret är ju mätt på drivhjulen och mina uppgifter är omräknade till motoreffekt( låter ju lite bättre
:hyper: )
Robert@ 24th March 2005, 22:56 så om man kan driva på två axlar skall det inte vara några problem ?
mvh
Prexis.. :)
Robert@ 24th March 2005, 22:56 RS2 kan man inte köra endast på två drivaxlar om man inte har spec. mellan diff...
MVH...
RS2
Ok,, hade fått för mig det,men var osäker. :)
Robert@ 24th March 2005, 22:58 Sorry, det på pappret är ju mätt på drivhjulen och mina uppgifter är omräknade till motoreffekt( låter ju lite bättre
:hyper: )
Du måste ju uppge korr värden tunnis.. ;-) ;-)
Det kunde ju lika gärna va 10-20 hp mindre om det tex vart idag som vi mätt effekten..
Hade du skrivit korr värden då..?? ;-)
Robert@ 24th March 2005, 22:59 Bänkade min vento vr6 kompressor hos nordic i sommras fick ju till och med rabbat bara för att kort läsaren strula när jag skulle betala... :)
Återkommer i sommar igen och bänkar fast då vr6 turbo... :hyper:
//Henric
Jasså... Då får vi plussa på lite extra till nästa gång då... :D
;-D
Sigge 25th March 2005, 00:11 Prexis.. :)
Ja då är jag nog lite sugen att se vad hjulen kan ge.
mvh
g_son 25th March 2005, 01:16 jag är riktigt sugen på o komma in o mäta pärlan me.. men det är ju frågan om det går o koppla ur s4ans 4wd..
|