Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Vad orkar MDS AC-4 steg driva?

Nicklas
25th February 2005, 20:45
Jag har 2st mds ac-4 slutsteg som jag just nu kör framsystem, 6x9:or och en 12" lightning audio bas på och nu undrar jag hur kraftiga basar orkar stegen driva bryggkopplat? har tänkt att köra med 2st 10" tror jag och har 2 kanaler till framsystemet 2 till 6x9:orna och sen har jag ju 4st kvar alltså bryggkopplar jag dom 2 och 2 och får enligt instruktionsboken 2x160W rms till basarna i 4 ohm.
har ni några 10" basar att rekommendera som stegen borde klara att driva ordentligt?

hondapower
25th February 2005, 23:59
Jag har 2st mds ac-4 slutsteg som jag just nu kör framsystem, 6x9:or och en 12" lightning audio bas på och nu undrar jag hur kraftiga basar orkar stegen driva bryggkopplat? har tänkt att köra med 2st 10" tror jag och har 2 kanaler till framsystemet 2 till 6x9:orna och sen har jag ju 4st kvar alltså bryggkopplar jag dom 2 och 2 och får enligt instruktionsboken 2x160W rms till basarna i 4 ohm.
har ni några 10" basar att rekommendera som stegen borde klara att driva ordentligt?
en sak du ska tänka på bara om du ska brygga en massa kanaler på stegen.

gå INTE under 2ohm (om steget ens klarar det i längden).

dock så kan ja nog tippa på att du INTE ska brygga det ena steget till två kanaler även om det bara blir 4ohm.

skulle nog tippa på att det är bättre att dela upp stegen till typ STEG.1 ;6*9 på två kanaler och dom två andra bryggar du EN bas på (4ohm).
STEG 2:fram sys på två kanaler och den andra basen bryggar du på dom andra två kanalerna..

dvs:du kör dessa två 4-kanals steg som 3-kanals!!!

tror det är det säkraste i längden!!

Nicklas
26th February 2005, 00:04
en sak du ska tänka på bara om du ska brygga en massa kanaler på stegen.

gå INTE under 2ohm (om steget ens klarar det i längden).

dock så kan ja nog tippa på att du INTE ska brygga det ena steget till två kanaler även om det bara blir 4ohm.

skulle nog tippa på att det är bättre att dela upp stegen till typ STEG.1 ;6*9 på två kanaler och dom två andra bryggar du EN bas på (4ohm).
STEG 2:fram sys på två kanaler och den andra basen bryggar du på dom andra två kanalerna..

dvs:du kör dessa två 4-kanals steg som 3-kanals!!!

tror det är det säkraste i längden!!

Precis så som du sa har jag tänkt att göra, alltså köra stegen som 3-kanals.
Men frågan är hur kraftiga 4ohms basar klarar stegen att driva och det låter bra och man får vettigt tryck i de samtidigt?
har du några 10or att rekommendera?

hondapower
27th February 2005, 23:35
Precis så som du sa har jag tänkt att göra, alltså köra stegen som 3-kanals.
Men frågan är hur kraftiga 4ohms basar klarar stegen att driva och det låter bra och man får vettigt tryck i de samtidigt?
har du några 10or att rekommendera?hur många WATT basarna är på är inte det viktigaste.

snarare SPL:en och vad för typ av låda basarna placeras i och kvaliten på steget!!!!

dvs:en viss bas spelar bra i den här lådan,medans den i en annorlunda låda är seg och tung driven!!!

ring ner till Saltängens larm och stereo (011-135980) och fråga efter Eddy så kan han nog hjälpa dig!!!

mvh//

hondapower
27th February 2005, 23:39
en sak till:MDS effekt angivelser kan du ta med en nypa salt..dvs:deras angivna 2*160Wrms kan du nog typ ta och halvera (om inte mer t.o.m)!!

plus att om det är MAX effekten som du nämt nu så ska du typ ha 14,4v spänning HELA tiden och stegen ska INTE ha några strömm fall!!!

hondapower
28th February 2005, 07:28
Men du alla företag är lika dana..säger att si och så med watten "rms" i deras steg inte håller vad de lovar..

jag är inte något fan av MDS men måste ändå ta de lite i försvar nu..
nej då inte ALLA tillverkare säljer på detta viset.

men om du tänker så här,om du tar ett rockford och ett gas steg med samma effekt angivelser och kanaler men det skiljer 3000:- i pris på dom!!

VILLKEN tillverkare skulle du tro mest på??

om man istället tar JBL och MDS med samma effekt och lika många kanaler??

kan ju även tillägga att JBL bla skickar med ett test papper på den KOREKTA effekten individuelt för varje steg. (det ligger i stegets kartong).

för att göra det hela enkelt:VAD gör alla låg pris tillverkare med sina steg för att dom ska hålla samma effékt som BETYDLIGT dyrare steg med samma effekt MEN till så MYCKET lägre pris???!!!

tråkigt men sant så säljer MÅNGA "B" tillverkare av steg fortfarande med HÖGA effekt angivelser som kunden blir lockad av när dom ser det.

skulle man mäta en massa lågpris steg med dess HÖGA effekt angivelser med ett instrument så skulle man få HELT andra siffror än vad som är angivet!!!

Dreddan
28th February 2005, 16:30
ja det är sant det du säger men allt MDS gör är inte skit det är ju lågbudget men en del grejer måste ju hålla vad de lovar. eller??
förstår din menning det är bara kolla på saccsa om det är många som kör med deras prylar det vill säga..knappt några.

Är det så att de stegen (crunch) som mds även sålt på senare tid även är budget, menar, det är juh inte mds som tillverkat de och det följer även med information hur mkt de lämnar vid 14.4 volt osv..
Sen har de sagt att nypriset på crunch v-2800 låg på 7000:- verkar stämma eftersom några tidigare köpt de till de priset innan de börja sälja de så billigt som du gjorde nu innan de sista var slut..

hondapower
28th February 2005, 18:16
ska kanske tillägga att ALLT MDS säljer inte är skit.

ja vill inte smutskasta dom mer än att säga saningen om det ja vet och har hört av folk innom stereo branchen!!

men som ja tidigare skrivit så ska man inte tro ALLT en slutstegs tillverkare skriver/skickar med stegen!!!

hondapower
28th February 2005, 23:09
Nepp, där har du rätt, en nypa salt på alla watt kan alla må bra av ;P
japp,tyvär så får man dock ta en del specifika märken med MER nypa salt än andra!!

men men,sånt är live´t