Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Tänkte sätta lite färg på "tillvaron"

Torda
24th February 2005, 00:41
Hej,är väldigt färsk här.
Tänkte reka lite om det går för sig.
Jag kommer antagligen köpa en lackeringsfirma snart,har jobbat som lackerare i 18 år på Swalls billackering.
Är mkt seriös med jobben,fixar nästan allt,utställningslacker,"vanliga lacker",bättringar,design,motiv,polerningar,vax,lackskydd ,hålrumsvaxningar mm mm.
Har varit uthyrd yrkeslärare på lackskolan,så jag har haft tillfälle att laborera med färger o dyl väldigt mkt.
Anledningen att jag skriver är att se om det finns någon respons även här.
Om man är nyöppnad vill man ju se till att man verkligen har ett underlag för det.
Har ni några frågor så är det bara att fråga på,svarar så fort jag har tid.
Mvh/Torda

Tommy^_
24th February 2005, 00:51
En "billig" lackerar är alltid välkommen :) Släng upp lite bilder på dina verk, skulle va kul o se.

Torda
24th February 2005, 01:05
'75' Vet någon hur man får in några bilder ifrån datorn här?

Mr Lightning
24th February 2005, 02:03
Tjena Torda !

Tröttnat på Weine ?

Jag hör av mig en dag får vi snacka lite !

Mvh Anders

Joi
24th February 2005, 12:02
'75' Vet någon hur man får in några bilder ifrån datorn här?
Ladda upp bilderna på tex http://upl.silentwhisper.net/ sen lägger du in varje bildlänk inom bildlänkenhär så ska bilderna komma upp.

Torda
27th February 2005, 04:38
Tjena Torda !

Tröttnat på Weine ?

Jag hör av mig en dag får vi snacka lite !

Mvh Anders

Tjena Anders.
Nu är det verkligen på hög tid att jag hittar på något eget,blir lobomoterad av att vanka omkring på Swalls.
Slå en pling om det är något,du vet vad jag är kapabel till(hoppas jag). '12'
0705-239780
Mvh/Torda

Torda
27th February 2005, 04:45
Ladda upp bilderna på tex http://upl.silentwhisper.net/ sen lägger du in varje bildlänk inom bildlänkenhär så ska bilderna komma upp.

Tjena,tack för ett snabbt svar.
Ska prova länken du gav mig.
Mvh/Torda :D

Torda
27th February 2005, 04:55
Vill bara tillägga en liten detalj.
Jag lackar allt,vanliga mc,utställninghojar har en hel del första priser.
Jag kan hantera ALLA matrialer,såsom plast,rostfritt,galv,trä mm mm.
Satsar främst på riktigt seriösa jobb,har alltid jobbat så och jag tycker att det fungerar bäst så.
Men visst jag kan kasta på grund/färg mm på något bara ni håller käft om vart det är lackat.
Som sagt ett seriöst jobb till ett vettigt pris tycker jag är ett bra motto.
Mvh/Torda '135'

Joi
27th February 2005, 05:07
Härligt härligt, men får du upp några bilder? :)

Torda
27th February 2005, 05:35
Länken om bilder funkar inte,har provat väldigt många ggr.

Sigge
27th February 2005, 10:30
DU har PM

RaptorGT
27th February 2005, 12:01
Torda testa den här sidan http://imageshack.us/

Torda
28th February 2005, 01:30
Om ett litet tag så tror jag firman är igång.
Okej,allt är relativt,men absolut senast blir det i Augusti.
Men jag tar även emot jobb innan det.

hondapower
28th February 2005, 03:22
trevligt trevligt att du öppnar en egen paint shop till slut!!

ska bli kul att få se vad du kommer få ut för härliga skapelser på vägarna framöver!!
har ju bara sätt en del av dina MC,bil verk nere på swall.

corvetten din hade en riktigt härlig kulör!! ;)

är själv sugen på att lacka om bilen min i org lacken med några lager pearl ovanpå sen!!
men först måste ja ha motorn plus lite annat klart,blir det stålar över så hör ja nog av mig!!!

mvh//

sir_ingolf
28th February 2005, 08:25
kommer du ha möjligheten att mäta upp en bilfärg o blanda kulören efter det?

Torda
28th February 2005, 23:25
kommer du ha möjligheten att mäta upp en bilfärg o blanda kulören efter det?

Hej,menar du mäta upp en färg med en apparat som analyserar pigmenten så är svaret nej,inte ens dom stora färgtillverkarna i Sverige har det(inom billacker).
Men jag har aldrig misslyckats att få fram en färg(hittils), genom efterforskning,titta bland befintliga färgprover eller att själv bryta fram färgen så brukar det lösa sig efter ett antal min,tim,dagar.

Mikael
28th February 2005, 23:37
Hej,menar du mäta upp en färg med en apparat som analyserar pigmenten så är svaret nej,inte ens dom stora färgtillverkarna i Sverige har det(inom billacker).
Men jag har aldrig misslyckats att få fram en färg(hittils), genom efterforskning,titta bland befintliga färgprover eller att själv bryta fram färgen så brukar det lösa sig efter ett antal min,tim,dagar.

Vill du ha ett jobb till i det ämnet? :)

Torda
28th February 2005, 23:41
Vill du ha ett jobb till i det ämnet? :)

Vad har du på hjärtat?

Mikael
28th February 2005, 23:43
Vad har du på hjärtat?

Har en bil som är lackat i en Citroen blå pearl av märket Glasso.. har testa alla varanter av standox mm o vattenbas men har inte träffat rätt igen... Har färgkoden o det är Östermans från början som blandade färgen... Men har för mig att Måleri o billack använde deras egna färg när dom målade den.. det va typ 9 år sen o då körde dom med glasso...

Mvh

Torda
1st March 2005, 00:27
Har en bil som är lackat i en Citroen blå pearl av märket Glasso.. har testa alla varanter av standox mm o vattenbas men har inte träffat rätt igen... Har färgkoden o det är Östermans från början som blandade färgen... Men har för mig att Måleri o billack använde deras egna färg när dom målade den.. det va typ 9 år sen o då körde dom med glasso...

Mvh

Hej,tyvärr så stämmer inte riktigt kulörerna mellan färgtillverkarna.
Varje färgkod har också olika varianter,brukar finnas ända upp till 8 st,så det är inte självklart att färgen stämmer fast man blandar i Glasso,det beror på vilken variant som har används.
Även förtunningen spelar en viss roll,och inte minst hur objektet är lackat,samma kulör kan skilja lite beroende hur tjockt det sista varvet är lagt.
Om man lackar en bas/pearl torrt så blir den lite ljusare än om man lägger blött.
Jag brukar nästan aldrig lacka kant till kant med en bas utan jag gör en basbättring över skadan och sen klarlackar hela ytan.
På det sättet slipper man frimärkseffekten.
Om du preciserar vad du ska måla så kan jag lättare säga hur man ska gå till väga.
Mvh/Tord

Mikael
1st March 2005, 00:30
Hej,tyvärr så stämmer inte riktigt kulörerna mellan färgtillverkarna.
Varje färgkod har också olika varianter,brukar finnas ända upp till 8 st,så det är inte självklart att färgen stämmer fast man blandar i Glasso,det beror på vilken variant som har används.
Även förtunningen spelar en viss roll,och inte minst hur objektet är lackat,samma kulör kan skilja lite beroende hur tjockt det sista varvet är lagt.
Om man lackar en bas/pearl torrt så blir den lite ljusare än om man lägger blött.
Jag brukar nästan aldrig lacka kant till kant med en bas utan jag gör en basbättring över skadan och sen klarlackar hela ytan.
På det sättet slipper man frimärkseffekten.
Om du preciserar vad du ska måla så kan jag lättare säga hur man ska gå till väga.
Mvh/Tord

Skickar PM!

Torda
14th April 2005, 01:17
[B]Nu är det på gång,kommer att jobba i egen regi i maj månad.
Första månaden kan bli lite knackig men i juni måste det vara fullt ös.
Kommer att vara i Ove.Walls "gamla" lackverkstad,Vikingagatan 1 i Söderköping.
Bomba mig gärna med jobb.

Lunkn
21st April 2005, 19:29
uppdaterar lite.. Jag och mor min kommer förbi i sommar sen.. Tänkte ge Pappa någon cool lack i 50 års present!. // mvh

hondapower
21st April 2005, 20:18
jobbar du enbart med lackering eller håller du även på med för arbetet runt lackning?

tex spackling och ev plåt svetsning där dålig plåt finns och liknande?

mvh//

Torda
21st April 2005, 22:47
uppdaterar lite.. Jag och mor min kommer förbi i sommar sen.. Tänkte ge Pappa någon cool lack i 50 års present!. // mvh
Trevligt,ni är välkomna.

Torda
21st April 2005, 22:48
jobbar du enbart med lackering eller håller du även på med för arbetet runt lackning?

tex spackling och ev plåt svetsning där dålig plåt finns och liknande?

mvh//
Hej,jag gör allt utom svetsjobb i stort sett.

Torda
23rd May 2005, 00:28
[COLOR=Red][B]Tjapp,ville bara slänga in att jag är "officiell"ägare till Ove.Walls lackverkstad den 1 juni.
Bomba mig med jobb. :p
Lackeringen ligger i Söderköping,vikingagatan 1,upp bakom Peter Eldh,Toyota.
Frälsningar Torda.
0121-21600
0705-239780