Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Hur allvarligt ser ni på STOP-plikt?

Mikael
18th February 2005, 23:21
Det är fyra på morgonen. Solen har gått upp och det är dagsljus. *Oskar är på väg hem från en fest. Han kör ut ur stan för att komma till landsvägen där 110 råder. Han närmar sig en Stop-skyllt. Han växlar ner till tvåan och rullar fram emot stop-sträcket.
Han ser mot vänster för att kontrollera trafiken. Från sin position kan han se ungefär 1,5 km eftersom det är en stor raksträcka.
Oskar kan inte se någon bil vare sig frammåt eller åt vänster. Han fortsätter rulla mot stop-sträcket och stannar....INTE. Oskar rullar förbi i 6 km/h och fortsätter sin färd på landsvägen.

*Oskar heter egentligen något annat.

Detta är en autentisk historia som är till för att ta reda på hur folk i bilsverige ser på Stop-plikten. Det är en av de viktigaste och strängaste (trafik)lagen i Sverige.

Tycker ni att Oskar handlade vårdslöst? Hur skulle du själv göra?

Mvh

Viggen-Finspång
18th February 2005, 23:26
Regler är till för att följas...'94'

Mikael
18th February 2005, 23:31
Regler är till för att följas...'94'

Så du stannar ALLTID oavsett tid på dygnet o plats? t.o.m utanför stan som storyn handlar om.. :D

Insane
18th February 2005, 23:44
jag kan meddela att jag är dålig på att stå helt still vid stoplinjer. :duh:

Men men, det beror ju också vilken tid på dygnet/vart det är.

I stan gör jag det alltid men men.

Jag tycker inte "oskar" handlade vårdslöst, men det är min mening :D

Aero-Power
18th February 2005, 23:45
Jag har fuskat ett par ggr.... :unsure:

Micke
19th February 2005, 00:09
hara fuskat några gånger då det är ruskigt bra sikt och skum tid så de knappt finns några bilar ute...

mr.J
19th February 2005, 00:12
tycker inte det var så vårdslöst.. har själv gjort det en del ggr

razer
19th February 2005, 00:22
Jag stannar alltid..

NitraM
19th February 2005, 00:25
jag kan säga ärligt att jag har stannat vid alla stop märken jag möter på när jag kör bil, oavset tid och plats.

men där imot heldragna linjer i mitten av vägen typ vid korsning och sådant har jag kört över ett antal ggr.

Checker Performance
19th February 2005, 02:08
Jo nog har man underlåtit sig att stanna några gånger alltid..

NIzmO
19th February 2005, 02:34
Jag brukar faktiskt vara rätt dålig på att stanna vid stoppskyltar, på dagtid i stan o så brukar jag stanna då jag mest är rädd för farbror blå men på nätter så är jag inte så noga (givetvis beroende på vart och hur trafiksituationen ser ut).

WhiteFang
19th February 2005, 09:02
stannar!

g_son
19th February 2005, 10:30
jag måste säga att jag inte ser så hårt på just det här fallet faktiskt.. o jag tycker inte att det gör så mycket om man int estannar när det inte finns några bilar inom sju mils avstånd för en del stopptecken är sjukt placerade.
men jag stannar faktiskt vid dom där attans skyltarna.

Viggen-Finspång
19th February 2005, 10:46
Så du stannar ALLTID oavsett tid på dygnet o plats? t.o.m utanför stan som storyn handlar om.. :D

Ja jag stannar oftast men som i storyn skulle jag nog kört.

För det är ju trots allt UTANFÖR stan..;)

Evo TME
19th February 2005, 10:56
Stannar alltid!

Mr T
19th February 2005, 10:59
Spelar väl ingen roll var skyltarna står, det är ju en lag. Jag stannar alltid vid skyltarna, det är ju inte direkt jobbigt!

mvh Mr T

Pianoman
19th February 2005, 11:05
Jag stannar. Känner flera som inte gjort det. Onödiga pengar.

T/A
19th February 2005, 11:26
jag stannar alltid, för om jag så bara inte skulle göra det en enstaka gång så finns det säkert någon polis som ser det och kortet ryker ögonabums.

yrrej
19th February 2005, 12:11
stannar alltid i stna men på nätterna ute på landet brukar ja bara rulla fram o kolla läget o sen köra om det ser bra ut men vet folk som blivit av me kortet för att dom skiter i det..// JerrY

outlaw
19th February 2005, 12:57
kan inte säga annat än att jag slarvar väldig mycket med det.

940-Finspång
19th February 2005, 13:32
kan inte säga annat än att jag slarvar väldig mycket med det.

samma här men försöker att stanna men det är många gånger det inte blir så där man tycker det borde vara väjningsplikt istället...

Jonnybcool
19th February 2005, 13:45
Jag tycker inte han gjorde nått så stort fel... Har själv gjort som han några gånger...

RS2_Junior
19th February 2005, 13:58
dom första månaderna av mitt körkort slarvade jag mycket med det.... ända tills jag åkte dit...... jag fick mig en läxa och stannar alltid nuförtin....

sir_ingolf
19th February 2005, 14:14
en kille jag snackade med blev av med sitt kkort, eller snarare pappersremsa på vägen hem från uppkörningen pga av att ha missat en stopskylt. Han var lagom irriterad över det kan jag säga...

Jonnybcool
19th February 2005, 14:22
Jo har man prövotid så ryker kortet va jag vet... Så därför är man ju extra försiktig men som sagt på nattetid när det inte är nån trafik så händer det ju att man smiter utan att stanna....

badboy kink
19th February 2005, 15:34
varfør inte gøra som i danmark ock byta ut stop mot væjningsplikt som har samma innebørd så længe som du har korsande trafik det ær det samma som att vem blinkar så længe det inte ær en bil i sikte kør sjælv alltid mot stoppplikt så længe det ær fri trafik tror det ær viktigare med flyt i trafiken

Jamo
19th February 2005, 16:11
Stannar alltid och tränar starter :)

p.s ingen som reagerar på att killen antagligen är svinfull också eller kan man vara på en fest till 4 utan att dricka

Checker Performance
19th February 2005, 16:34
P.S: Ingen som reagerar på att killen antagligen är svinfull också eller kan man vara på en fest till 4 utan att dricka..

Han har ju varit chaufför och kört hem sina fulla och odrägliga polare såklart! ;)

Auner
19th February 2005, 16:59
varfør inte gøra som i danmark ock byta ut stop mot væjningsplikt som har samma innebørd så længe som du har korsande trafik det ær det samma som att vem blinkar så længe det inte ær en bil i sikte kør sjælv alltid mot stoppplikt så længe det ær fri trafik tror det ær viktigare med flyt i trafiken

För att det är säkrare med stoppskyltar, väjningsplikt är ju snarare så att folk tycker att om de håller i som fan i korsningen så hinner de ändå innan den kommande trafiken. Stoppskyltar sitter ju där det har hänt många olyckor just för att folk ofta inte tar så allvarligt på kommande trafik, missbedömmer hastighet osv osv.. Att stanna tar ju ungefär sju sekunder, så jag tycker att det är väl investerad tid..

Det är ju ett jättebra tillfälle att se hur snabb bilen är 0-100 (90 då) när man ska iväg sen ;).

Xazh
19th February 2005, 17:14
..............

ljung
20th February 2005, 01:46
jag stannar alltid i stan vad jag minns, på landet brukar sikten vara så bra att att jag inte förstår varför det inte sittre väjningsplik tycker det är väldigt onödigt och jobbigt att stanna när vägarna står tomma.

JeoG
20th February 2005, 01:57
Stannar alltid i stan, har väl hänt nån gång på landet när man har helt fri sikt att man inte har stannat.

NoXx
20th February 2005, 12:15
Liksom en stop skylt är inte satta där för att köra förbi.. Liksom folk kan va trötta,Stressad,Påverkad,Kissnödig/Skitnödig och vad tror ni man gör när man kommer ute på landet kollar för snabbt så man kanske missar trädet och bakom kommer det en liten fiat... o du kommer o kör ut och SMACK du får en bil i fronten.. eller förardörren.. 75% att man dör då.. Då är det fan värt att stanna.. tar ju inga tider fan!

Smurfen
20th February 2005, 21:41
Är ofta dålig på att stanna... kanske inte 6 km/h men inte är hjulen helt stilla nästan nån gång.. men jag är ju en lagbrytare menar blinkers går ju inte att använda.. lampor slits ju fortare av att tändas och släckas o blinkers måste ju funka på besiktningen.. Men inte åker jag 90 på en 90väg heller..
Lagar är väl till för att kringgås eller att brytas..

Ricke
8th March 2005, 14:17
stannar för det mesta.... slarvade mycket förr, men snuten kan ju stå o smyga bland buskarna o då känner man nog att man skulle ha offrat dom få sekunder det tar o stanna...

räven
8th March 2005, 18:04
Liksom en stop skylt är inte satta där för att köra förbi.. Liksom folk kan va trötta,Stressad,Påverkad,Kissnödig/Skitnödig och vad tror ni man gör när man kommer ute på landet kollar för snabbt så man kanske missar trädet och bakom kommer det en liten fiat... o du kommer o kör ut och SMACK du får en bil i fronten.. eller förardörren.. 75% att man dör då.. Då är det fan värt att stanna.. tar ju inga tider fan!
Håller med........har trots det fuskat ngn gång kanske :*(

Maximilian
8th March 2005, 18:32
Diggar hela den här mentaliteten: "Gör inget om det kommer någon i 150 blås och alla dör bara inte snuten ser mig bryta mot stopplikt".

Själv så stannar jag vid varje skylt.

Checker Performance
9th March 2005, 00:49
Själv så stannar jag vid varje skylt.

Blir många stopp då, tar lång tid att komma fram kan jag tro eller?

Maximilian
9th March 2005, 02:55
Blir många stopp då, tar lång tid att komma fram kan jag tro eller?
STOP-skylt då, viktigpetter. http://www.swarf.net/public_html/release/non-cgi/emoticons/rolleyes.gif

Checker Performance
9th March 2005, 09:45
STOP-skylt då, viktigpetter. http://www.swarf.net/public_html/release/non-cgi/emoticons/rolleyes.gif

Jo det är nog bra att göra det, själv kan jag nån gång ibland fuska med det tyvärr.

BBB zooloo
9th March 2005, 15:20
Stannar alltid naturligtvis, annars kan man lika gärna köra mot rött när det inte kommer andra, samma sak.

mvh zooloo

MRX
9th March 2005, 17:01
Sen jag tog de lite "tyngre" korten, har jag faktiskt rent allmänt blivit sämre på att stanna!!!
Vet ni hur jobbigt det är att börja om med alla växlar igen, bara för att hjulen står stilla? Nu menar jag ju absolut inte att man ska komma i 50 blås, men att inte stanna helt (vilket lagen kräver) underlättar för både förare OCH Miljön!?

Är vägen skymmd är det dock otroligt dumt att strunta i regeln....