Google

Web swespy.com

Visa fullständig version : Delaktiga i 1:a träffen se här!

visse00
12th February 2005, 20:13
Ni som vill vara delaktiga och hjälpa till ev. arrangera den första träffen för året, anmäler sitt intresse här!

Det är klart att det krävs lite åtaganden för att det ska bli nåt av det, kom igen nu!

Det vore bra om de som anmäler sig här också kunde närvara på något/någon slags möte/träff för att diskutera ev. aktiviteter och vad han/hon är bra på!

Mvh Robin

0738375242

Mr T
12th February 2005, 22:39
070-2211492

räven
13th February 2005, 12:09
0_0 Mmmmh, jag kan försöka vara med, mailadress ellep666@hotmail.com, tele 0705541901... hoppas det kommer att funka nu...... :D

Micke
13th February 2005, 14:05
jag är ju arbetslös så jag gör vad som helst...

Viggen-Finspång
13th February 2005, 14:49
Bra initativ! Hoppas på en/flera bra träffar..'31'

badboy kink
13th February 2005, 15:07
kan bistå med allt innom tlf data och fax men på grund av avstånd inte vara så mycket på plats men är i n-köping ca 2ggr i mnd men ska göra mitt bästa vh mattias t tlf 070-4438781- alt 0047-93841865

Kolven
13th February 2005, 16:24

Kom igen då tele nr och hotmail nu micke

940-Finspång
13th February 2005, 16:26
ni som håller i träffen kan ju skriva att alko drycker är förbjudna eller nåt för vi vet ju hur det brukar bli...

Mvh

Nalle-74
13th February 2005, 19:16

VAD SOM HELST????? '12' '12' :lol:

Micke
13th February 2005, 19:49
VAD SOM HELST????? '12' '12' :lol:

och lite till :p

Moffegrev
13th February 2005, 20:23
ni som håller i träffen kan ju skriva att alko drycker är förbjudna eller nåt för vi vet ju hur det brukar bli...

Mvh
Alla vet väl att rusdrycker inte har något med bilar att göra!!!!!'20'

Micke
13th February 2005, 20:29

i måttliga mängder tycker jag det är ok.. så länge personen inte sitter bakom ratten dårå...

940-Finspång
13th February 2005, 20:30

tyvärr inte...

Evo TME
13th February 2005, 20:38
Alkhol ska inte finnas på en bilträff... Bilsport borde ha alkotest på sina evenemang!!

bagge_11@hotmail.com

sir_ingolf
13th February 2005, 21:09
Alkhol ska inte finnas på en bilträff... Bilsport borde ha alkotest på sina evenemang!!

iaf. på samtliga som har för aviskt att deltaga aktivt med bilkörning

NoXx
13th February 2005, 21:14
om man kontaktar polisen tror jag dom ställer upp.. liksom förare o sprit är inte en bra blandning.. tänk på va svensson ska tycka om det är västa fylleslaget ..

hondapower
13th February 2005, 22:37
ja ställer med glädje upp på ETT villkor isf,att den här träffen isf görs i samråd med polis och ev mark ägare.

ja personligen tycker INTE att Maxi området är en specielt bra träff punkt pga att allt som har hänt och skett där tidigare genom åren har fått ägarna att lacka ur ordentligt.(tex;betong suggorna i sommras,m.m).

varför i samråd med polis?!:Jo därför att om vi SOM håller i träffet markerar våran stånd punkt till polisen så kommer vi nog att få betydligt färre besök under träffens tid utav dom plus att vi som arangör även markerar att vi INTE tolererar alkohol och bilkörning och även inte tolererar idiot körning innom träff området.

varför i samråd med ev mark ägare?!:Jo därför att då har dom någon konkret som dom kan ge sitt tillsånd till å få kunna spärra av och även INTE släppa in och framför allt:ha nån som tar hand om allt skräp som KOMMER att bli.

vad ja kan bi stå med?!en raka som INTE har använts förut för rakt fram körning(tyvär inte med ägarens tillstånd),alla tel samtal med div mark ägare och även ta tag i polis frågan för att ja kan en hel del om juridik innom bilar på vägen,vad som gäller och inte gäller vid en ALLMÄN tillställning/PRIVAT sådan..

så OM ja nu ska bi stå med min kunskap och mina kontakter så SKA det här göras på en SERIÖS NIVÅ!!!!

jag kan nås på
tel:0735-015519
mail:blida22@spray.se

OBS:dom som ska hålla i det anser jag inte ska vara 3-4st,snarare ca:10st för då har man möjlighet att ha mer kontrol på det hela...

mvh//Tommy

Micke
13th February 2005, 22:42
snuten har ju redan visat va de gillar motorintresset...

Sigge
13th February 2005, 22:50
Samrådan med polisen = ansökan om tillstånd för tillställning på allmän plats = krav på tillstånd från markägaren, ansökningsavgifter, ansvarig tillståndshavare (privatperson då klubben inte längre finns) = personligt ersättningaskyldig till allt som spårar ut inklusive återställande till ursprungligt skick = fixa burn spår, städa, mm

Det är inget dåligt ansvar och angagemang som krävs och det blir inte gratis men jag tror det går om ni hittar 10 pers som verkligen vill jobba hårt med det under en tid.

Lycka till !

Sigge
13th February 2005, 22:51
snuten har ju redan visat va de gillar motorintresset...

Vad menar du ? Vad har de gjort som förhindrat träffar eller lagliga race ?

mvh

Micke
13th February 2005, 23:08
Vad menar du ? Vad har de gjort som förhindrat träffar eller lagliga race ?

mvh

hur många har de gått med på....1...2...3...4....5..... ehm 1 ?

tror nog man inte bara kan skylla på kommunen..

men jag är bara jag... och jag har ofta fel...

Kim
13th February 2005, 23:51
ja vet att ja inte e myndig (17 år). men det borde finnas nått jag kan hjälpa till med..tex städning eller annat...därför anmäler jag mig som intresserad att hjälpa till.

kimarrio@hotmail.com
073-7188173

Sigge
14th February 2005, 00:07
hur många har de gått med på....1...2...3...4....5..... ehm 1 ?

tror nog man inte bara kan skylla på kommunen..

men jag är bara jag... och jag har ofta fel...

I just detta fall har du nog det eftersom varje ansökan om laglig raka och tillställning på allmän plats plats inskickade av Norrköping Performance aka Swespy faktiskt har tillstyrks av polisen vilket det finns diarieförda papper att bevisa det med och som är allmän handling. Problemet har i de fall det varit problem utgjorts av markägaren = Norrköpings kommun och tekniska nämndens beslut att inte tillstyrka vilket är politik i nämnden.

Bara för allmän kunskap:
Polisen och Kommunen gav oss första året 5 st tillstånd till lagliga rakor. Att det inte blev så många berode på att klubben inte orkade dra dem och att intresset att köra var för litet för att det ekonomiskt sett skulle gå runt.
Vi arrangerade även tre träffar där tillstånd gavs. Det får jag till 8 tillstånd, inte 1.

I de ansökningar som skickats senare har kommun satt sig på tvären medan polisen sagt ja och till och med haft planer på att blanda in BRÅ för att sätta press på kommun att släppa till mark. (Polismyndigheten har ju även ett tvingande uppdrag av Riksdagen att förbygga brott vilket gör att de ofta är pigga på att hjälpa seriösa försök från organiserade klubbar när så sker. Om inte annat så kan de visa upp papper för sin uppdragsgivare (rikspolistyrelsen, just.dep) att de gör sitt jobb. Något de måste redovisa.) Problemet i Nrkp utgjordes av noll intresse av swespys styrelse vilket gjorde att polisen saknade anledning att fortsätta pressa kommun. Tänk på att polisen inte heller vill raportera att deras initativ mislyckats vilket skulle varit fallet om de lyckats få kommun dit vi ville men ingen klubb tog upp tråden.

Så jag tycker verkligen att man kan skylla mycket på kommun och en del på Swespy men inte fullt så mycket på polisen.

Sedan kan man ha olika privata åsikter om på vilket sätt vissa av polisens anställda utför (eller inte utför) sina övriga uppdrag men det förändar inte fakta kring swespy och polisen.

mvh

Auner
14th February 2005, 00:15
Känner att jag inte har tid eller motivation att hjälpa till i ett sånt här arrangemang, men jag tycker att det är riktigt skönt att det finns vissa som verkligen vill ta tag i saker och till, en stor eloge till er!
Även om det inte blir något av vartefter visar det i alla fall att det finns personer som vill att det ska hända lite roliga saker i stan, skitskoj!

Micke
14th February 2005, 01:24
...text...text..text...

Okay du visste mer än mig, jag får ge mig '140'

Moffegrev
14th February 2005, 01:47
klart att man kan bistå med något...men jag måste säga att det är MÅNGA pessimister här inne.
dessutom tycker jag att tråden har förlorat sin börja på tråden det var nummer m.m
0702-791244

yrrej
14th February 2005, 12:45
ja hjälper gärna till o ja e inne på hondapowers linje att det ska va något seriöst me tillstånd o liknande..gärna centralt på dan så att även vanliga svensson kan komma förbi o kolla va det vi verkligen syslar me...mitt nummer: 0736-260 535. mejl: jerry_hagg@hotmail.com

Sigge
14th February 2005, 12:55
Okay du visste mer än mig, jag får ge mig '140'

Ja man kan se det som massor av bla bla och att någon har rätt eller fel men kan även se det som info som kan bespara mycket onödigt arbete. Om man vet vad som funkat/inte funkat och vilka som är för/emot så kan man ju lägga upp sitt arbete efter det och hitta vägar runt det redan innan man står på samma ställe och stampar igen.

Jag tror helt säkert att ni kan dra en massa fina events, det har ju lyckats förr. Det hänger dock på planering till stora delar och där kunde man ju tro att viss info skulle förenkla. Men det kanske är jag som missförstått allt och är den som borde '140'

mvh

NoXx
14th February 2005, 12:58
Jag kan gärna ställa upp med något.. typ städning.... Skulle man inte kunna ha i Hageby centrum?.. kolla med markägaren där..

Kolven
14th February 2005, 16:11
Jag kam hjälpa till med städning om JAG FÅR ... Tele:0763133261 Mail:joakim92@hotmail.com

Micke
14th February 2005, 19:30
okay... vem ska hålla i ledarklubban för det första då?... vill att de ska hända något..

hondapower
14th February 2005, 19:48
Samrådan med polisen = ansökan om tillstånd för tillställning på allmän plats = krav på tillstånd från markägaren, ansökningsavgifter, ansvarig tillståndshavare (privatperson då klubben inte längre finns) = personligt ersättningaskyldig till allt som spårar ut inklusive återställande till ursprungligt skick = fixa burn spår, städa, mm

Det är inget dåligt ansvar och angagemang som krävs och det blir inte gratis men jag tror det går om ni hittar 10 pers som verkligen vill jobba hårt med det under en tid.

Lycka till !
nej inte en formel ansökan om tillstånd för en tillställning som arrangeras av förening.

eftersom den första punkten här inte handlar om ett arangemang av icke ekonomisk/ekonomisk förening så kan möjligheterna att få tillstånd av mark ägare med ev nån form av PR-skylt va möjligt.
och när det gäller burn spår och liknande så ska man INTE åta sig för mycket ansvar utan att man VET att man har 100% kontroll på läget.

när det gäller ansvarig tillstånds havare så skulle det formelt finns en viss mängd privat personer som är ansvariga för området som MÅSTE vara inspärrat om man ska ha kontroll,förhoppningsvis även markägarens fullmakt till en sådan sak..

men som sagt,UTAN vättig och seriös personal så kommer inte den här ideen långt....*inget menat mot dig sigge*....

men som sagt;livet är fullt av utmaningar som man kan lösa på ett eller annat sätt...

men som sagt tyvär så är det ju inte JÄTTE lätt för PRIVAT personer att lyckas med en sådan här form av tillställning...
men men,tiden får utvisa.

hondapower
14th February 2005, 19:57
hageby centrum mfl och liknande områden är bara att glömma pga att alla ställen som skulle kunna vara tänkbara att ev få disponera under dagtid med stor parkerings möjlighet och även utställnings område betträds av allmänheten långt in på natten..

dock så är inte Himmelsta lunds fältet så pass trafikerat med människor på dag,kvälls tid och om ja inte har helt fel nu så tillhör även parkeringen där mässhallarna..men ja kan ha fel nu..

men ett sådant område kan man tyvär isf med mark ägares tillstånd BARA disponera för utställning och för att senare på dagen/kvällen dra vidare till ett ställe som man kanske inte har fått mark ägarens tillstånd att utöva burnouter på..

men som sagt,mycket ska göras klart,ficksas innan det änns är nått SERIÖST på G...
där av de seriösa och vettiga människorna som ska hålla i arrangemanget..

Sigge
14th February 2005, 20:02
när det gäller ansvarig tillstånds havare så skulle det formelt finns en viss mängd privat personer som är ansvariga för området som MÅSTE vara inspärrat om man ska ha kontroll,förhoppningsvis även markägarens fullmakt till en sådan sak..

men som sagt,UTAN vättig och seriös personal så kommer inte den här ideen långt....*inget menat mot dig sigge*....

Vilken ide menar du ?

Vad gäller enskilt avspärrat område och privat tillställning så är det som sagt helt andra förutsättningar men inga av de platser som nämnts i trådarna klarar de kraven idag.

mvh

hondapower
14th February 2005, 20:48
Vilken ide menar du ?

Vad gäller enskilt avspärrat område och privat tillställning så är det som sagt helt andra förutsättningar men inga av de platser som nämnts i trådarna klarar de kraven idag.

mvh
det beror på,skulle man tex prata med Matex ägaren ute vid ingelsta och han gillade ideen för det hela och är villig att ge dom som arrangerar det hela en fullmakt på att det får hållas avspärrat mellan kl:x-kl:x så är sitvationen nästan helt laglig,men som sagt att hitta ett område som är lämpat för den här typen av aktivitet och även ges en fullmakt från mark ägare/ansvarig är ett tufft jobb.

men som ja skrivit förut,det återstår MYCKET mer än bara en fullmakt från en mark ägare för att en sådan här sak ska kunna utföras på ett korrekt och bra sätt.

Micke
14th February 2005, 20:59
vafan ska ni spärra av områden för att folk ska parkera och prata???.. utger vi en fara för allmänheten? e de ingen som bränner gummi lr nått annat olagligt ska vi väl knappast behöva stänga in oss?

hondapower
14th February 2005, 21:07
vafan ska ni spärra av områden för att folk ska parkera och prata???.. utger vi en fara för allmänheten? e de ingen som bränner gummi lr nått annat olagligt ska vi väl knappast behöva stänga in oss?
om det måste vara av spärrat eller inte är INGET som arrangörerna kan svara på,det är en sak som ev markägar som ger sin fullmakt kan svara på hur han vill ha det.

om folk ska parkera och prata så är det snart igen ett Maxi fenomen,utan det som skulle göras på en sådan här typ av arrangemang (seriöst) så ska det annonseras med div flygblad på bilar och likande så även VANLIGA svenssons har möjlighet att komma och titta på en massa utställda bilar och genom att man även ger svenssons möjlighet till det så tror ja även att möjligheterna är desto störra att hitta en ev ägare som är villig att ge en fullmakt plus att han även kan ges en typ av möjlighet att marknads föra sig själv och sitt koncept..

men tona gärna ner attityden lite,annars så kommer den här tråden att sluta i skit...

mvh//

Sigge
14th February 2005, 21:08
det beror på,skulle man tex prata med Matex ägaren ute vid ingelsta och han gillade ideen för det hela och är villig att ge dom som arrangerar det hela en fullmakt på att det får hållas avspärrat mellan kl:x-kl:x så är sitvationen nästan helt laglig,men som sagt att hitta ett område som är lämpat för den här typen av aktivitet och även ges en fullmakt från mark ägare/ansvarig är ett tufft jobb.

men som ja skrivit förut,det återstår MYCKET mer än bara en fullmakt från en mark ägare för att en sådan här sak ska kunna utföras på ett korrekt och bra sätt.

Ja det låter som helt rätt väg att gå.
Som sagt problem är till för att lösas :)

mvh

Sigge
14th February 2005, 21:12

Kan man ju faktiskt tycka men "avspärrat privat" område är igentligen den enda vägen runt att söka tillstånd. Ja så vida man inte kör Maxi stuket då där själva massan gör det svårt för markägare och polis att göra nått åt saken. men då faller ju det seriösa inslaget platt till marken.

hondapower
14th February 2005, 21:19
Kan man ju faktiskt tycka men "avspärrat privat" område är igentligen den enda vägen runt att söka tillstånd. Ja så vida man inte kör Maxi stuket då där själva massan gör det svårt för markägare och polis att göra nått åt saken. men då faller ju det seriösa inslaget platt till marken.
skiter i PM nu,men skulle du ev vara intresserad av att vara delaktig på den här sk 1:träffen??märker att du vet innebörderna och ev konsekvenser som kan bli... ;)

men om inga fler än jag själv vill ta itu med det här på allvar så kommer det tyvär bara att bli som vanligt:mycke snack,lite verkstad..

PM:a gärna mig om du skulle ha intresse av detta så kanske man kan skaka fram ett gäng människor med ett genuint intresse och angemang.

mvh//

Micke
14th February 2005, 21:35
inte ska man behöva ha tillstånd för att träffas... e de ok med personen som äger parkeringen så bryter man ju inte mot någon lag...

hondapower
14th February 2005, 21:45
inte ska man behöva ha tillstånd för att träffas... e de ok med personen som äger parkeringen så bryter man ju inte mot någon lag...
nej tillstånf behöver man inte,men för att kunna disponera tex Matex yta för det här endamålet som privatperson och kunna ställa upp bilar på ett bra sätt i tex avdelningar för respektive tillverkar eller dylikt utan att polisen ska komma och gnälla/göra nått åt att man står knasigt eller så så måste man tyvär ha en sk fullmakt på det disponerade området.
ett sk muntligt kontrakt från markägare/ansvarig är oftast inget vidare när polisen kommer och ska "kolla" läget,har man däremot en sk fullmakt så kan man faktist avvisa polisen..*(har ja för mig)*..

som sagt,största problemen är att nästan INGA parkeringa´r m,m är OFENTLIGA,alla är oftast privat ägda/av kommun och får bara disponeras med deras tillåtelse...där kommer ev fullmakt in i bild..

Lunkn
14th February 2005, 22:45
jag kan hjälpa till om det är folk som är seriösa och kan ta ansvar..

mail. : daniel.lunkan@gmail.com
mobil : 0709383275
msn : danne86a@hotmail.com

Sigge
14th February 2005, 22:48
Nej mer än bollplank sträcker inte sig inte mitt intresse i dagsläget. Var med och startade upp klubben en gång i tiden och var en av tre som drev igenom laglig raka och träffar. Av erfarenhet vet jag att det är många som vill vara med fram tills det blir dags att göra nått och sedan står man där själv lika förbannat och får fixa efter de som tycker om att starta men inte avsluta. Inte min mening av väl utnytjad tid.

Angående parkeringar, så länge parkeringen inte är avskild på sådant sätt att allmänheten förhindras tillträde räknas även en träff på privat mark som tillståndgrundande. Självklart avses inte din privata gräsmatta i detta ...

Polisen kan aldrig avisas från någon plats där de anser har sig fog för tjänsteutövning (undantag för vissa skyddsklassade områden) men jag antar att det inte var på det sättet du menade :)

hondapower
14th February 2005, 23:25
Nej mer än bollplank sträcker inte sig inte mitt intresse i dagsläget. Var med och startade upp klubben en gång i tiden och var en av tre som drev igenom laglig raka och träffar. Av erfarenhet vet jag att det är många som vill vara med fram tills det blir dags att göra nått och sedan står man där själv lika förbannat och får fixa efter de som tycker om att starta men inte avsluta. Inte min mening av väl utnytjad tid.

Angående parkeringar, så länge parkeringen inte är avskild på sådant sätt att allmänheten förhindras tillträde räknas även en träff på privat mark som tillståndgrundande. Självklart avses inte din privata gräsmatta i detta ...

Polisen kan aldrig avisas från någon plats där de anser har sig fog för tjänsteutövning (undantag för vissa skyddsklassade områden) men jag antar att det inte var på det sättet du menade :)förstår PRECIS hur du menar,kommer i håg att du var med å startade swespy en gång i tiden.

Nää,ja menade att om man hade en fullmakt och mark ansvarig krävde att ägon var avspärrad under ända målen så har ja för mig att dom inte får göra intrång om inget olagligt eller annat oklart försigår....men som sagt ja kanske har fel nu...men tackar stort för ditt angemang iaf..

mvh//Tommy

Sigge
15th February 2005, 00:00
Nää,ja menade att om man hade en fullmakt och mark ansvarig krävde att ägon var avspärrad under ända målen så har ja för mig att dom inte får göra intrång om inget olagligt eller annat oklart försigår....men som sagt ja kanske har fel nu...men tackar stort för ditt angemang iaf..

mvh//Tommy

Ja om man uppfyller de krav du nämner så har de ingen anledning att göra något men misstänker de brott kan de klampa in vart de vill. Gör de det för att störa begår de tjänstefel (såvida inte det är själva syftet på order) men det är ditt ord mot deras och hur skall du man bevisa att de inte misstänkte att något brått begicks ?

Men å andra sidan tror jag inte polisen är det direkta problemet. Har du markägarens tillstånd som bilaga till en ansökan till polisen och det är en seriös träff kommer de inte bråka. Det stora problemet är att få ihop seriöst folk att dra ett arr samt att få markägartillstånd. Har du de två bitarna på plats kommer ni kunna fixa kalasbra träffar och jag kommer garanterat förbi :)

Tänk bara på att vara tidigt ute för intresset är alltid störst i början och det är då som folk har överseende med om allt inte är 100%. Då kan ni dra in pengar till de senare arrangemangen som kommer kräva större insatser i ekonomi för att lyckas.

Hoppas ni satsar på att göra något för den här stan behöver något för att vakna ...

mvh

Auner
15th February 2005, 01:01
Jag tycker att en avspärrad pakering verkar som en skitbra idé.. Istället för att alla kan träffas och umgås "hur de vill" så kan de som ansvarar för avspärrningen kasta ut de som beter sig som skit eftersom det är de som ansvarar för området. Låter som en riktigt bra idé.

hondapower
15th February 2005, 09:28
Ja om man uppfyller de krav du nämner så har de ingen anledning att göra något men misstänker de brott kan de klampa in vart de vill. Gör de det för att störa begår de tjänstefel (såvida inte det är själva syftet på order) men det är ditt ord mot deras och hur skall du man bevisa att de inte misstänkte att något brått begicks ?

Men å andra sidan tror jag inte polisen är det direkta problemet. Har du markägarens tillstånd som bilaga till en ansökan till polisen och det är en seriös träff kommer de inte bråka. Det stora problemet är att få ihop seriöst folk att dra ett arr samt att få markägartillstånd. Har du de två bitarna på plats kommer ni kunna fixa kalasbra träffar och jag kommer garanterat förbi :)

Tänk bara på att vara tidigt ute för intresset är alltid störst i början och det är då som folk har överseende med om allt inte är 100%. Då kan ni dra in pengar till de senare arrangemangen som kommer kräva större insatser i ekonomi för att lyckas.

Hoppas ni satsar på att göra något för den här stan behöver något för att vakna ...

mvhhehehe,jo ja vet att dom två största problemen återstår,>SERIÖSA,FULLMAKTEN..men men,inget är ju omöjligt..

nja och man kan dra in pengar på det här elller inte är en annan sak,ja har för mig att en privat´person inte får ta betalt vid en sådan här tillställning utan man måste va nån form av förening eller åtminstonde ideel förening för att få hantera pengar i form av inträde,utställnings kostnad,m,m,m,m..

men som sagt,ja håller på och kollar upp alla små detaljer som ja inte har 100% koll på..

japp,det ska isf bli runt MAJ månad så man inte ligger ute och drar för lång tid med detta..
men OM det nu går att få ihop detta så är du mer än välkomen Sigge...

mvh//Tommy

Sigge
15th February 2005, 10:33
hehehe,jo ja vet att dom två största problemen återstår,>SERIÖSA,FULLMAKTEN..men men,inget är ju omöjligt..

nja och man kan dra in pengar på det här elller inte är en annan sak,ja har för mig att en privat´person inte får ta betalt vid en sådan här tillställning utan man måste va nån form av förening eller åtminstonde ideel förening för att få hantera pengar i form av inträde,utställnings kostnad,m,m,m,m..

men som sagt,ja håller på och kollar upp alla små detaljer som ja inte har 100% koll på..

japp,det ska isf bli runt MAJ månad så man inte ligger ute och drar för lång tid med detta..
men OM det nu går att få ihop detta så är du mer än välkomen Sigge...

mvh//Tommy

Det är alltid bäst att söka tillstånd, kostar 500 spänn och sedan kan ingen komma och säga nått. Tillstån krävs dessutom om marken är upplåten för allmänheten(parkering) och om innehållet i arrangemanget riktar sig till allmänheten(andra än medlemmar får komma in). För att söka tillstånd från polisen krävs ingen förening. Dock är kommun mycket mer kinkiga med det men kör man privat mark kan man ju strunta i det :)

När det gäller inträde så är det upp till arrangören, privatperson eller inte det spelar ingen roll. Det är bara av redovisningsmässiga skäl som det skiljer (skattmyndigheten). Sedan kan man ju fixa lite korv osv för dra in lite mer slantar alt ta dit en korvgubbe (som får sköta sina egna tillstånd) och ta del av det han drar in. Tar man dit nån hoppborg eller barnkarusell kan man få dit alla farsor som vill gå och kolla men behöver en anledning (jo jag kan vara barnvakt i dag ...) dessa sköts av ägaren till dessa och även här kan man ta en del av intäkterna för att de får stå på ert arr. Sedan kan man ju försöka få med lite tuffa bilar från åby i utställningen, så får man större bredd och mer folk som kommer.

Ja bara lite ideer och tankar som vi lekte med själva tidigare.
mvh

hondapower
16th February 2005, 19:40
'55' '55' '55'

yrrej
17th February 2005, 00:17
mycket intressant läsning o fakta från både sigge o hondapower. behövs nåra som verkligen brinner för att fixa det här. ja e inte så insatt i hur man fixar med tillstånd o dylikt men hjälper som sagt till me så mycke ja kan, för ja pallar inte en sommar till utan nåt som helst bilevenemang i stan..träligt o behöva åka iväg varje helg.
hara en ide me plats men e inte helt säker. vid AMU center finns ju en stor parkering o ja tror inte att den används på helgerna. vet ej vem som äger den. e ju en ide bara. behövs ju många ideer för att få ett projekt att gå ihop. va allt för den här gången// JerrY

hondapower
17th February 2005, 20:29
mycket intressant läsning o fakta från både sigge o hondapower. behövs nåra som verkligen brinner för att fixa det här. ja e inte så insatt i hur man fixar med tillstånd o dylikt men hjälper som sagt till me så mycke ja kan, för ja pallar inte en sommar till utan nåt som helst bilevenemang i stan..träligt o behöva åka iväg varje helg.
hara en ide me plats men e inte helt säker. vid AMU center finns ju en stor parkering o ja tror inte att den används på helgerna. vet ej vem som äger den. e ju en ide bara. behövs ju många ideer för att få ett projekt att gå ihop. va allt för den här gången// JerrY

du har vettiga tankar..fortsätt så!!

tyvär så är AMU inte aktuellt pga lite saker.

yrrej
19th February 2005, 12:43
gamla ericsson parkering då..va där en sväng igår..den ligger ju rätt bra plus att den e redan rätt uppdelad..så det inte blir nån burnring o sånt..vet att folk här hänger på andra forum oxå..lägg ut lite trådar där om intresse från folk utifrån att komma hit i sommar det blir lite andra bilar o glo på o få inspiration till egna nya lösningar..lika bra o börja nu så att foölk inte planerar in nåt annat..o så när vi planerar när vi ska ha träffen..
kolla så det inte krockar me typ bilsports evenemang för då blir det inte mycke folk som kommer utifrån iaf..// JerrY

hondapower
19th February 2005, 12:49
gamla ericsson parkering då..va där en sväng igår..den ligger ju rätt bra plus att den e redan rätt uppdelad..så det inte blir nån burnring o sånt..vet att folk här hänger på andra forum oxå..lägg ut lite trådar där om intresse från folk utifrån att komma hit i sommar det blir lite andra bilar o glo på o få inspiration till egna nya lösningar..lika bra o börja nu så att foölk inte planerar in nåt annat..o så när vi planerar när vi ska ha träffen..
kolla så det inte krockar me typ bilsports evenemang för då blir det inte mycke folk som kommer utifrån iaf..// JerrYdet är tyvär nästan samma sak som det är med AMU parkeringen.(men en förfrågning om ett ställe finns redan) '12' ..allså,oavset folk hänger på andra forum och lägger ut div topics om intresse att komma till Norrköping på träff så måste man ändå ha ett område/träff som är spikat och klart innan man säger/skriver för mycket.

ja kan även säga som så här,ja HAR en förfrågan till en bekant om deras område som skulle vara lämpligt till både det ena och det andra,men ja har ine fått något besked ännu tyvär.

så tills ja vet mer så tänker ja fortsätta att hålla låg profil på´t.

yrrej
23rd February 2005, 23:59
det låter juh bra..skicka pm när du får reda på hur det går me plats o datum..kanske ha ett planerings möte me alla som är intresserade av att va delaktiga i träffen?? // JerrY

räven
24th February 2005, 13:09
det låter juh bra..skicka pm när du får reda på hur det går me plats o datum..kanske ha ett planerings möte me alla som är intresserade av att va delaktiga i träffen?? // JerrY
:D låter bra i mina öron....kan jag hjälpa till med ngt så gör jag gärna det....det behöver verkligen hända någe roligt i stan istället för bara buskörningar(?!??) '12' ........pm:a eller ring gärna ang planeringsmöte........

outlaw
24th February 2005, 15:53
varför brinnande intresse för en träff nu och evenemang istället för när eldsjälarna behövdes för att behålla föreningen?

yrrej
24th February 2005, 17:59
inget illa menat men det är ju lite skilland på att hjälpa till med en träff än att va ansvarig för en förening..ja hade vart intreserad om det va ltie seriösare stämning..men får dra ihop en klubb senare när man märker hur det går me träffar o sånt // JerrY

sir_ingolf
24th February 2005, 18:54
det fanns NADA intresse från andras sida när vi försökte få till grillkväll, gocart mm. vi frågade om tips till evenemang och fick1 svar. när vi sökte bilar som skulle ställas ut var det nån som kanske skulle kunna ställa ut och ett par som skulle vilja men hade ingen bil eller inte skulle hinna klart.

Jag hoppas dock att ni lyckas bättre än vad vi gjorde.

hondapower
25th February 2005, 15:05
allså,att intresset var så lågt på senare tiden kan nog bero på att många hade tröttnat på denna förening eller liknande plus att många inte vet vad det innebär att sitta i styrelsen i en förening m,m,m,m.

sen så får ja tyvär säga att hade ja haft mer tid (som förhoppningsvis kommer) så hade ja tyvär inte velat driva föreningen swespy vidare pga att den blivit så ner smuttsad av många medlemar och "hang arounds",så ja ser hellre en NY start av en ny förening som inte kan/blir förknippad till swespy av kommun,polis,m,m,m,m.

där kommer mina tankar på att ev starta en NY förening i framtiden OM ja känner att det finns rätt typ av människor med i från början i styrelsen..

men som många sagt och säkert tycker så är det iaf tråkigt att swespy fick bomma igen..

*inget illa menat mot er som drev den eller så med det här innlägget,bara mina egna tankar och funderingar*

mvh//Tommy

Auner
25th February 2005, 19:38
Jag ställer mycket hellre upp på att hjälpa genomföra en träff än att driva den här föreningen vidare, känns inte som att det finns mycket att hämta nämligen.. Däremot kanske en träff kan få saker på rullning igen..
Bäst är väl egentligen att skapa en ny förening och lämna Swespy bakom sig..?

Micke
26th February 2005, 03:43
swespy e för mig bara ett namn.. knappast medför det något bra lr dåligt.. både pengar och människor finns du här?.. lr tog pengarna slut?...

Sigge
26th February 2005, 05:25
swespy e för mig bara ett namn.. knappast medför det något bra lr dåligt..

Exakt.
En förening är varken mer eller mindre än vad dess medlemmar/styrelse gör det till.

outlaw
26th February 2005, 11:18
och tillbaka till ämnet.......

Aero-Power
10th March 2005, 02:20
Vart tog intresset vägen? ;)

hondapower
10th March 2005, 02:28
Vart tog intresset vägen? ;)
det ligger i säkert förvar!! '12'

Evo TME
10th March 2005, 08:02
Jag har pratat med tommy om ett ställe, det ända problemet är/kan var parkering för de som kommer och kollar! hur många tror ni kan komma?

platsen har ca 15-20 platser för utställning samt kanske15 -25 parkeringsplatser i bästa fall!mvh Patrik

Auner
10th March 2005, 08:32
Tja, det vore ju roligare med fler platser för besökande.. Hur seriös är utställningen då? Jag menar, om man får "parkeringsplats" kan jag ju slänga in några kronor på att ställa ut istället, hehe.

Evo TME
10th March 2005, 10:04
Tja, det vore ju roligare med fler platser för besökande.. Hur seriös är utställningen då? Jag menar, om man får "parkeringsplats" kan jag ju slänga in några kronor på att ställa ut istället, hehe.

Vet inte vad du anser att vara utställningsplats? Men med utställning menar jag att man ställer ut en seriös bil, inget vrak! Och att man med sin utställda bil hoppas på att vinna pris! Som i det här fallet så kommer det bli priser i de olika klasserna!

De som vill ställa ut tycker jag skulle föranmäla sig så det inte blir för många bilar än vad det finns platser!

sen är det, det där om parkeringen... jag var på ljudia träffen i linköping i sommras, deras parkering var ju inte för mer än 10 bilar ändå tyckte jag att det var gott med folk så skulle inte 15-25 platser räcka då?

kritik!

Auner
10th March 2005, 11:16
Enklast är väl ändå om man håller sig i närheten av någon stor parkering, så att folk kan ställa bilen en bit bort isf och gå dit.. På Ljudiaträffen stod det ju bilar överallt i direkt anslutning till Ljudia..

Jo, jag tycker min bil är snygg, men jag räknar inte kallt med att folk lär rösta på den för det :P

Evo TME
10th March 2005, 12:39
jo precis det skulle va perfekt med en stor parkering, dock är det svårt att hitta en sådan plats att vara på!

men vi forskar vidare...

hondapower
10th March 2005, 13:14
Jag har pratat med tommy om ett ställe, det ända problemet är/kan var parkering för de som kommer och kollar! hur många tror ni kan komma?

platsen har ca 15-20 platser för utställning samt kanske15 -25 parkeringsplatser i bästa fall!mvh Patrik
Putte!!

beroende på hur vi lägger upp det så kan det komma allt ifrån 50-300pers

villket kanske blir ca:30-150bilar!!

men d finns en annan lösning på parkerings problemet där som ja har funderat lite på..

ja ska göra klart lite mer ingående med företagen som ville finnas på plats och spika rabbaterna som SKA gälla under dom timmarna också!!

men ja slår en pling i helgen nu så tar vi en fika och går igenom det hela lite mer ingående då istället!!!

P.S:vi väntar lite med utställnings anmällningarna til vi har ett klartecken från företagen som finns på området!!!!

mvh//Tommy

Fredrik_ff
13th March 2005, 00:04
Hejsan

Läste lite bland inläggen i forumet. Man blir bra sugen på att få köra ut sommarbilen när man läser allt om första träffen osv.

Jag måste hålla med om att en laglig träff inte vore fel. En tanke som jag fick var om man inte kunde hålla till på den nord/sydliga banan på F13. Om jag inte mins fel så är det komunen som äger den.

Då skulle man även kunna arangera ett race efter mötet. Möjligen vet ni mera om det här än jag men man gör ju sitt bästa.

Mikael
13th March 2005, 00:07
Hejsan

Läste lite bland inläggen i forumet. Man blir bra sugen på att få köra ut sommarbilen när man läser allt om första träffen osv.

Jag måste hålla med om att en laglig träff inte vore fel. En tanke som jag fick var om man inte kunde hålla till på den nord/sydliga banan på F13. Om jag inte mins fel så är det komunen som äger den.

Då skulle man även kunna arangera ett race efter mötet. Möjligen vet ni mera om det här än jag men man gör ju sitt bästa.

F13 är dyngkört!!

Jamo
13th March 2005, 01:15
F13 är dyngkört!!

Tyvär är det sant.
F13 verkar duga bättre som en skrotgård till skrot än att låta stans ungdomar leka av sig lite nån helg om året .

hondapower
13th March 2005, 14:13
över lag så kan ja tyvär säga att ALL mark som komunen har och som INTE arenderas ut till företag,dvs;FRI LIGGANDE MARK är helt kört att få "låna" av en privatperson till den här TYPEN av arangemang.

ja har pratat med komunen 2-3ggr om några områden som ja tyckte var intressant och svaren ja fick då var tillstånd och vi sysslar inte med den här typen av evenemang!!!!!

så,får Putte och jag klar tecken av dom företagen som vi saknar svar ifrån så är saken biff,det blir en SERIÖS träff med bilar av MYCKET hög klass!!!

allt ifrån ljud demo bil/bilar från ex pioneer,eclips,dls-korv grillning!!!

men som sagt,innan alla klartecken kommit så finns INGET!!

mvh//Tommy

Moffegrev
13th March 2005, 17:23
Tyvär är det sant.
F13 verkar duga bättre som en skrotgård till skrot än att låta stans ungdomar leka av sig lite nån helg om året .

varför är det det då??

Mikael
13th March 2005, 17:38
varför är det det då??

För att dom inte är intresserade av o hyra ut...

Fredrik_ff
13th March 2005, 22:01
Oki att det är skrot på den ena banan! Men på den nord/sydliga banan är det inget vad jag vet.
Jag tycker dock att det låter konstigt när ni skriver att dom inte vill hyra ut. Jag menar att det offta är tävlingar och uppvisningar med modellflygplan där.

Är det någon som vet vad som krävs för att få ett tillstånd från Polis för att genomföra en sådan sak!? Tror ju att komunen är lättare att hantera om man har polistillstånd.
Jag är iof kanske ensam om att vilja ha en riktigt trevlig och seriös första träff!?

Mikael
13th March 2005, 22:09
Oki att det är skrot på den ena banan! Men på den nord/sydliga banan är det inget vad jag vet.
Jag tycker dock att det låter konstigt när ni skriver att dom inte vill hyra ut. Jag menar att det offta är tävlingar och uppvisningar med modellflygplan där.

Är det någon som vet vad som krävs för att få ett tillstånd från Polis för att genomföra en sådan sak!? Tror ju att komunen är lättare att hantera om man har polistillstånd.
Jag är iof kanske ensam om att vilja ha en riktigt trevlig och seriös första träff!?

När ja satt i styrelsen så hade vi kontakt med Översten på F16 Uppsala o det är just han som bestämmer vad/vilka som har på banan o göra..

Och hans svar va NEJ!

Har även haft kontakt med bonden som äger "jordbruket" inne på området o han har fått en personlig tillsägelse av Översten att han INTE får släppa in någon som inte har tillträde där.. ser han nån så ska det polisanmälas DIREKT!

Så dom som har tillstånd där kommer inte ifortsättningen ha det för han ville inte ha någon verksamhet där..

Slut diskuterat om det stället! :)

Sigge
14th March 2005, 01:21

Polisen får inte ge tillstånd förrän markägaren gett sitt tillstånd.
Alltså Markägare (kommun) först, polis/länstyrelse sist.

hondapower
14th March 2005, 16:32
vad ja har förståt så ligger fortfarande F13 under beredskap,dvs:HELA området som är belaggt med det får INTE nyttjas till ändamål som kan störa ev landning!!!

men även som andra redan svarat så kan inte polisen göra ett skit om inte komunen ger sitt samtycke till en sådan sak på deras flygbanor!!!!

Fredrik_ff
15th March 2005, 13:36
Oki då har vi koll på läget! Min far som för övrigt är överteLöjtnant menade att det där går att lösa bara man lägger lite tid på det.

Men som sagt vi skiter i F13

Sigge
15th March 2005, 13:43
Tror Hawkan och Jonasson la typ 3 veckor med dagliga telefonkontakter på F13 och det lät lovande till en början men att det sket sig när det blev dags att ta ansvar för det som utlovats (från myndigheternas sida), ingen ville ta ansvaret. Så jag skulle nog säga att vi lagt ganska mycket tid på att försöka få till saker och ting både här och var. Som sagt det går om man ger sig fan på det, det har gått förr men just F13 verkar mycket svårt utan inside hjälp.

hondapower
15th March 2005, 15:49
Tror Hawkan och Jonasson la typ 3 veckor med dagliga telefonkontakter på F13 och det lät lovande till en början men att det sket sig när det blev dags att ta ansvar för det som utlovats (från myndigheternas sida), ingen ville ta ansvaret. Så jag skulle nog säga att vi lagt ganska mycket tid på att försöka få till saker och ting både här och var. Som sagt det går om man ger sig fan på det, det har gått förr men just F13 verkar mycket svårt utan inside hjälp.
tyvär så ligger det nog mycket i att svenska myndigheten inte ser meningen och anser att en sådan här form av aktivitet/tillåtelse är bra PR eller kan ge upphov till fler aktiviteter av detta format på gatorna!!!

men som du själv sa;rätt folk bakom rodret med SERIÖS uppbackning och en HEL DEL tid i tel så kan man lösa det mesta!!

Evo TME
21st March 2005, 18:34
Nu är det klart med utställningsplats och den blir malmgatan 4 (vid MC montörerna och Autoexperten) och datum spikat den 7 maj!

Träffen hålls tillsammans med flera företag här i norrköping, Tommy (Hondapower) kommer med mer info angående företagen, tider, vad som gäller, m.m.

mvh P

Checker Performance
21st March 2005, 18:42
NICE!

Viggen-Finspång
21st March 2005, 18:46
Nu är det klart med utställningsplats och den blir malmgatan 4 (vid MC montörerna och Autoexperten) och datum spikat den 7 maj!

Träffen hålls tillsammans med flera företag här i norrköping, Tommy (Hondapower) kommer med mer info angående företagen, tider, vad som gäller, m.m.

mvh P

Kanonbra jobbat!!!

Då får man se till att vara ledig då.

Sigge
21st March 2005, 18:50
Finemang. Får man se till att ha kärran rullande då.

Auner
21st March 2005, 19:12
Skitbra jobbat! Nåt att se fram mot :)

räven
21st March 2005, 21:11
Kanonbra............. :p .....Precis när jag kommer hem från Spanien :D

sir_ingolf
22nd March 2005, 09:54
ev. så krockar detta evenemang med vårmönstringen på gärdet men det drabbar bara oss som kör luftkylt. annars så kommer jag vara en av besökarna

hawkan
22nd March 2005, 09:54
Oki då har vi koll på läget! Min far som för övrigt är överteLöjtnant menade att det där går att lösa bara man lägger lite tid på det.

Men som sagt vi skiter i F13

Som Sigge sa la jag och Jonasson mycket tid och kraft på att få till nåt på F13. Vi förde dialogen direkt med personen som var ansvarig för F13 och till en början såg allt mycket bra ut. Det såg inte ut att bli några problem alls med att använda F13s ena startbana för "träningsköra". Men när vi skickade in vår ansökan fick vi ett nekande svar och den muntliga anledningen (kommer inte ihåg vad svaret i brevet var) till att vi inte kunde använda banan var att de just då testade "landningsbaneskydd" dvs uppspända stålvajrar över hela banan.. Men det är ju inget som hindrar oss från att försöka idag igen. Det här var ju ett tag sen. Om nån vill försöka kan jag nog gräva fram vår gamla ansökan.

Kim
22nd March 2005, 13:20

mvh P

yeeess.....trodde inte att de skulle bli av först! Men bra jobbat killar! :D

top gear
23rd March 2005, 11:57
hmm...låter intressant, kanske man skulle ställa ut företagsbilen o göra lite reklam.

Vem ska jag pm:a om mer info?

Evo TME
23rd March 2005, 12:42
hmm...låter intressant, kanske man skulle ställa ut företagsbilen o göra lite reklam.

Mig om det är brådskande... Kommer komma upp en ny tråd med all info i slutet utav veckan!

Mvh Patrik

hondapower
23rd March 2005, 20:22

hur menar du med:"kanske man skulle ställa ut företagsbilen o göra lite reklam"?
allså i VILLKEN bemärkelse reklamen ska göras.

top gear
23rd March 2005, 21:03
ja asså typ "syns ja så finns ja".

Ta demobilen helt enkelt

hondapower
23rd March 2005, 22:33
ja asså typ "syns ja så finns ja".

Ta demobilen helt enkelt
jo allså "syns ja så finns ja" konceptet förstod jag,men ja undrade i hur stor bemärkelse du menar.

tex:ha 18m höga bostäver med firmans namn eller så.

men som sagt skicka iväg en anmälan till mail adressen som finns så märks det hur pass mycket ja och Patrik har att solla mellan i slut ändan..

mvh//Tommy

hondapower
23rd March 2005, 23:25
NY tråd om träffen finns nu på evenemang!!

Mvh//Tommy & Patrik

Fredrik_ff
3rd April 2005, 23:05
hahah jag fattar inte! När jag tog upp frågan om f13 lät det som att det var omöjligt. Men det varkar ha löst sig då eller?

Mikael
3rd April 2005, 23:46
hahah jag fattar inte! När jag tog upp frågan om f13 lät det som att det var omöjligt. Men det varkar ha löst sig då eller?

Vad snackar du om? 0_0

hondapower
4th April 2005, 00:27
Vad snackar du om? 0_0
tror han pratar om diskutionerna som va om F13 som ett ev utställning/träff område eller inte.

kanske har fel,men det verkar så iaf!

Mikael
4th April 2005, 00:28
tror han pratar om diskutionerna som va om F13 som ett ev utställning/träff område eller inte.

kanske har fel,men det verkar så iaf!

Det är ju inget som har löst sig iaf..

hondapower
4th April 2005, 00:31
Det är ju inget som har löst sig iaf..
nej F13 har säkert inte löst sig,men annat område grejja Snigel och ja!

därav den trevliga bil utställningen som kommer hållas för allmänheten.

Fredrik_ff
5th April 2005, 21:47
Sorry tänkte fel! Fick för mig om att ni snackade om första träffen och att den numera skulle vara på f13.