NIzmO
30th January 2005, 04:17
Tänkte att det var dax att slänga upp en liten projekttråd om min bil.
Bilen är då en Nissan Cherry T som köptes sommaren 2001 och har mest stått då besiktningen inte riktigt kom överäns med den.
Hade den i trafik hösten 2003 och han då med att köra på strippen vid ett tillfälle, modsen var då: 3" avgas, öppen dump, sportfilter (bara ljudtrim mao).
Tiden blev då 16,37@130km/h på 402m.
Blev missnöjd och drog upp laddtrycket lite, då gick bilen jätte bra... ett tag :sad: börja låta konstigt om motorn så bilen ställdes av.
Nu är ju tanken att bilen ska göras iordning ordentligt och trimmas så mkt jag har råd samtidigt, måste även laga en hel del rost i golv och trösklar.
Tanken är då att bilen ska bli en "strippen räcer" som även ska vara gatreggad o piska det mesta.
Att göra lista:
*Helrenovera motorn
*Laga all rost
*Trimma så mkt som möjligt
*porta toppen
*Bredda framskärmar
*montera huvlås
*bygga bur
*Flytta batteri till skuffen
*Lacka om bilen
Delar som finns/ är inhandlat:
*Ekonomiplåt och trösklar
*Vevlager
*Ramlager
*kolvringar
*Komplett packningsats
*KKK k24 turbo inkl downpipe
*HKS 40mm wastegate (O.B.S Kopia)
*Saab 9000 IC
*3" avgassystem
*Sportfilter
*Massa olika mätare bl.a 5" varvräknare med shiftligt, laddtryck mm.
och säkert lite till som jag glömt.
Delar som ska inhandlas:
*Keramik puckar till koppling
*Smt-6 box, mappsensor, lufttempsensor.
*Lamda mätare
*malpassi 1:1,2 btr
*värre soppa pump
*Avgastempmätare inkl sond.
*återcirkulerande dump
*Rör och silikonslangar
*Mindre kylare inkl fläkt
*Ev. plastrutor att ersätta bakrutor med
*Ordentlig racestol inkl bälten
Är säkert mer som jag glömt och så kommer jag på nya grejer varje dag :rolleyes:
Sen så är ju min ekonomi inte alls är den bästa så allt kommer ju inte köpas hur som helst utan det kommer att ta lite tid och så får jag väl leva på nudlar ett bra tag.
Bilen står nu i ett flerbilsgarage oxå så jag har inte världens bästa mekmöjligheter heller, men men jag gör det bästa av situationen och mekar så mkt jag kan ändå.
Bilen är istortsätt helt nerplockad nu så jag pillar lite med inredningen och slänger ut onödiga saker och ersätter vissa grejer med aluminium och kolfiber.
För att spara så mkt vikt som möjligt kommer onödig plåt i dörrar och olika ställen i bilen kapas bort och ersättas med aluskivor istället, ser ju lite mer "race" ut då oxå.
Jag är ju inte den snabbaste byggaren direkt men nu har jag gett mig f*n på att bilen måste bli klar så jag har bestämt mig för att det blir inget drickande, ingen dyr skräpmat lr godis fören bilen är startad och går framåt.
Jag ska jobba så fort jag kan och hoppas att bilen är körbar till sommaren.
ska försöka fylla på med mer bilder och info vartefter den händer något.
Som bilen står nu på min "lyxiga" mekplats
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/3353mek_plats.JPG
Motorn innan rivning
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/6102Motorn_.JPG
Bilen är då en Nissan Cherry T som köptes sommaren 2001 och har mest stått då besiktningen inte riktigt kom överäns med den.
Hade den i trafik hösten 2003 och han då med att köra på strippen vid ett tillfälle, modsen var då: 3" avgas, öppen dump, sportfilter (bara ljudtrim mao).
Tiden blev då 16,37@130km/h på 402m.
Blev missnöjd och drog upp laddtrycket lite, då gick bilen jätte bra... ett tag :sad: börja låta konstigt om motorn så bilen ställdes av.
Nu är ju tanken att bilen ska göras iordning ordentligt och trimmas så mkt jag har råd samtidigt, måste även laga en hel del rost i golv och trösklar.
Tanken är då att bilen ska bli en "strippen räcer" som även ska vara gatreggad o piska det mesta.
Att göra lista:
*Helrenovera motorn
*Laga all rost
*Trimma så mkt som möjligt
*porta toppen
*Bredda framskärmar
*montera huvlås
*bygga bur
*Flytta batteri till skuffen
*Lacka om bilen
Delar som finns/ är inhandlat:
*Ekonomiplåt och trösklar
*Vevlager
*Ramlager
*kolvringar
*Komplett packningsats
*KKK k24 turbo inkl downpipe
*HKS 40mm wastegate (O.B.S Kopia)
*Saab 9000 IC
*3" avgassystem
*Sportfilter
*Massa olika mätare bl.a 5" varvräknare med shiftligt, laddtryck mm.
och säkert lite till som jag glömt.
Delar som ska inhandlas:
*Keramik puckar till koppling
*Smt-6 box, mappsensor, lufttempsensor.
*Lamda mätare
*malpassi 1:1,2 btr
*värre soppa pump
*Avgastempmätare inkl sond.
*återcirkulerande dump
*Rör och silikonslangar
*Mindre kylare inkl fläkt
*Ev. plastrutor att ersätta bakrutor med
*Ordentlig racestol inkl bälten
Är säkert mer som jag glömt och så kommer jag på nya grejer varje dag :rolleyes:
Sen så är ju min ekonomi inte alls är den bästa så allt kommer ju inte köpas hur som helst utan det kommer att ta lite tid och så får jag väl leva på nudlar ett bra tag.
Bilen står nu i ett flerbilsgarage oxå så jag har inte världens bästa mekmöjligheter heller, men men jag gör det bästa av situationen och mekar så mkt jag kan ändå.
Bilen är istortsätt helt nerplockad nu så jag pillar lite med inredningen och slänger ut onödiga saker och ersätter vissa grejer med aluminium och kolfiber.
För att spara så mkt vikt som möjligt kommer onödig plåt i dörrar och olika ställen i bilen kapas bort och ersättas med aluskivor istället, ser ju lite mer "race" ut då oxå.
Jag är ju inte den snabbaste byggaren direkt men nu har jag gett mig f*n på att bilen måste bli klar så jag har bestämt mig för att det blir inget drickande, ingen dyr skräpmat lr godis fören bilen är startad och går framåt.
Jag ska jobba så fort jag kan och hoppas att bilen är körbar till sommaren.
ska försöka fylla på med mer bilder och info vartefter den händer något.
Som bilen står nu på min "lyxiga" mekplats
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/3353mek_plats.JPG
Motorn innan rivning
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/6102Motorn_.JPG