razer
6th January 2005, 00:37
http://www.sportbilen.se/link_out.php?link_id=8581&link_url=http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,583830,00.html
|
Visa fullständig version : Ny lag gällande unga förare och bilkörning razer 6th January 2005, 00:37 http://www.sportbilen.se/link_out.php?link_id=8581&link_url=http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,583830,00.html Heed 6th January 2005, 00:40 Helt idiotiskt enligt mig. Kim 6th January 2005, 00:52 Helt idiotiskt enligt mig. håller med...Man skaffar ju körkort för att man ska kunna ta sig från A till B när man vill och det går även snabbt och enkelt att ta sig fram...Och nu ska vv agera morsa o säga "kl.21 ska du ligga hemma i sängen annars får du smisk". Visst att trafiken blir säkrare men va fan man ska inte dra alla ungdomar över samma kant. Det är väl därför man har prövningstid på körkortet för att se om personen i fråga är lämpad nog för att ha körkort. Lägg ner pengarna på att ha fler trafikpoliser ute på kvällarna istället så slipper man dessa problem. NitraM 6th January 2005, 01:13 håller med...Man skaffar ju körkort för att man ska kunna ta sig från A till B när man vill och det går även snabbt och enkelt att ta sig fram...Och nu ska vv agera morsa o säga "kl.21 ska du ligga hemma i sängen annars får du smisk". Visst att trafiken blir säkrare men va fan man ska inte dra alla ungdomar över samma kant. Det är väl därför man har prövningstid på körkortet för att se om personen i fråga är lämpad nog för att ha körkort. Lägg ner pengarna på att ha fler trafikpoliser ute på kvällarna istället så slipper man dessa problem. håller med 940-Finspång 6th January 2005, 02:04 vilket jävla förslag säger jag. Det där kommer nog aldrig att ske för då skulle det bli ett jävla liv... outlaw 6th January 2005, 02:42 diskriminering är vad det är och det är väl olagligt? vad ska de hitta på härnäst, indragen veckopeng? TurboTias 6th January 2005, 02:43 jag tror många skulle skita i det och köra ändå... Auner 6th January 2005, 02:46 Skulle nog hellre vara olaglig än följa det där.. Sjukt ju.. Ska inte gamla få gå ut och gå på vintern för att de kan ramla och slå sig? Inte riktigt samma sak, men det känns ju jävligt lustigt. Årets första-april-skämt? Alfa-John 6th January 2005, 02:51 Skulle det där lagförslaget gå igenom så är jag den första som bryter den lagen. Diskriminering är bara förnamnet till vad detta är! Edit: Skrev ett brev till den där idioten på Aftonbladet. (Robert Collin) // John Ryss 6th January 2005, 03:19 det där lagförslaget komme rjuh alldrig gå igenom Braxen 6th January 2005, 03:22 Jag har då inga problem med förslaget! :evil: Det roliga är att när vissa pratar om diskriminering hit och dit, så är det precis det dom själva vill göra med kvinnor, gubbar, bmwförare, utlänningar och andra grupper som visat sig vara stora faror bakom ratten! Auner 6th January 2005, 03:52 Jag står för att man borde ha ett förarprov vid hög ålder för att kolla hur pass skarp man fortfarande är i trafiken, ja. Men det drabbar ju bara de som inte klarar av saken, inte alla över 50.. g_son 6th January 2005, 04:19 alltså det är ju helt sjukt.. ok om unga inte får köra på nätterna men vad ska dom då göra åt dom äldre som kör 20 på 110 vägar o sen sitter o säger "jag är minsann inte med om någon olycka" det är ju inte så lustigt eftersom dom stoppar trafiken. ska dom förbjuda yngre o få köra var dom vill när dom vill så ska dom nog ta o granska alla förare. det betyder ju att yngre inte ska få möjligheten att kunna jobba natt om det är ett måste, eller får man betald taxi då?? sjukt. Checker Performance 6th January 2005, 05:01 Jag har då inga problem med förslaget! :evil: Det roliga är att när vissa pratar om diskriminering hit och dit, så är det precis det dom själva vill göra med kvinnor, gubbar, bmwförare, utlänningar och andra grupper som visat sig vara stora faror bakom ratten! Inte jag heller! Det är det bästa vägverket gjort på mycket mycket länge!! Auner 6th January 2005, 05:37 Så ni två körde inte sent när ni var unga eller? Heed 6th January 2005, 10:32 Det är ju som om man skulle säga att invandrare inte får gå ut på kvällarna bara för att vissa kanske ställer till med bråk..Man ska inte dra alla ungdomar över en kant..Och hur blir det för dom som jobbar natt då?! Mer arbetslöshet.. petri 6th January 2005, 12:09 Inte jag heller! Det är det bästa vägverket gjort på mycket mycket länge!! Håller med... Om det funkar i USA på en del ställen, funkar det väl här med... sir_ingolf 6th January 2005, 12:26 ser inget problem med det förslaget, kan vara en bra åtgärd. men det bör inte vara under hela prövningstiden, 6-12månader är nog tillräcklig glöm inte att det är lag på alla under 15 att använda cyckelhjälm sedan årskiftet Checker Performance 6th January 2005, 13:01 Så ni två körde inte sent när ni var unga eller? Självklart gjorde vi det, iallafall jag. Braxluringen får tala för sig själv. I mitt fall är det snart 13 år sen jag var 18 och tog licens. Det var inte en tillstymmelse till så många olyckor som det är nu med ungdomar inblandande, inte i dom städer (läs byar) där jag rörde mig iallafall. Visst körde folk omkull ibland men det handla mest om att kana ner i diket på nån grusväg eller in i nån snövall på vintern, inte som man läser om idag att man vansinnesracat och crashat en eller flera 3-5 hundratusen kr bilar och dödat människor på kuppen eller kört ned både refuger, busskurer och övrig bebyggelse. På min tid fick vi åka gamla hästkrafts-stinna Volvo 140 0 240, Opel Ascona (rost)A, Ford Eskrot av äldre modell, ursnabba Golf 1:or med förgasare. Var det någon som hade en GLT, GTI, GSI eller rent av en maxsänkt Volvo 240 Turbo med makalösa 155kusar och tonade rutor samt 15" aluhjul och Knutsson bandare så var han kung! På vår tid gick det helt enkelt knappt att komma upp i sådana hastigheter att det blev farligt. Det jag menar är att dagens i dom flesta fall oförsiktiga förare och bilarnas i många fall flera hundra hästkrafter gör att olyckarna ökat dramatiskt. Speciellt på natten då dom flesta lockas till lek. Javisst drar jag allt till sin spets men så är det. Jag tror att det skulle hjälpa att inte få köra bil på natten dom första åren och även en övre effektgräns skulle införas upp till en viss ålder. Jag är beredd på mycker diskussion nu men håll de på en saklig nivå snälla människor, annars svarar jag inte. Auner 6th January 2005, 13:07 Såklart att vi ska hålla det till en saklig nivå... I somras var jag och några grabbar i Göteborg en sväng på Liseberg och åkte hem jättesent. Som bekant tar det ju lite tid att åka från Göteborg, så när vi kom fram var klockan rätt så sent. Skulle inte jag få köra den biten då, när jag väl har fyllt 18 och kämpat så hårt med mitt körkort? När man väl har väntat på att bli arton, i mitt fall i kanske två år, för att kunna få köra - ska man då bara vara tillåten att köra på vissa tider? Det är ju som ett dagis. Ska inte folk få gå genom city på nätterna för att det är ofta personer bli nedslagna och misshandlade just där? Micke 6th January 2005, 13:15 hähä vem faen la in de förslaget va tvungen att mejla dendär snubben o fråga om han hade alla ponnys kvar i skallen.. Knårk 6th January 2005, 13:19 Självklart gjorde vi det, iallafall jag. Braxluringen får tala för sig själv. I mitt fall är det snart 13 år sen jag var 18 och tog licens. Det var inte en tillstymmelse till så många olyckor som det är nu med ungdomar inblandande, inte i dom städer (läs byar) där jag rörde mig iallafall. Visst körde folk omkull ibland men det handla mest om att kana ner i diket på nån grusväg eller in i nån snövall på vintern, inte som man läser om idag att man vansinnesracat och crashat en eller flera 3-5 hundratusen kr bilar och dödat människor på kuppen eller kört ned både refuger, busskurer och övrig bebyggelse. På min tid fick vi åka gamla hästkrafts-stinna Volvo 140 0 240, Opel Ascona (rost)A, Ford Eskrot av äldre modell, ursnabba Golf 1:or med förgasare. Var det någon som hade en GLT, GTI, GSI eller rent av en maxsänkt Volvo 240 Turbo med makalösa 155kusar och tonade rutor samt 15" aluhjul och Knutsson bandare så var han kung! På vår tid gick det helt enkelt knappt att komma upp i sådana hastigheter att det blev farligt. Det jag menar är att dagens i dom flesta fall oförsiktiga förare och bilarnas i många fall flera hundra hästkrafter gör att olyckarna ökat dramatiskt. Speciellt på natten då dom flesta lockas till lek. Javisst drar jag allt till sin spets men så är det. Jag tror att det skulle hjälpa att inte få köra bil på natten dom första åren och även en övre effektgräns skulle införas upp till en viss ålder. Jag är beredd på mycker diskussion nu men håll de på en saklig nivå snälla människor, annars svarar jag inte. KLOCKRENT!!! Finns nog inga vetiga motargument mot Checker henkablyfot 6th January 2005, 14:06 Jag tycker att det här förslaget verkar bra. Ni vet väl med er själva hur ni kör om nätterna när ni tror ingen ser... Näpp..Inget kvälls/natt köra för ungdomar som tagit körkortet efter -96! hondapower 6th January 2005, 14:15 Hmm,själva tanken bakom det här lag förslaget är inte så tokig,MEN för att få igenom det så krävs det ju betydligt mer än t.e.x:DU är UNDER 20 och får inte köra bil efter 22 nyheterna och gör du det så blir du av med kortet!!! länken som lades upp i början av den här tråden verkar inte innehålla hela lag förslaget.. för HELA förslaget skulle va intressant att läsa!!!! g_son 6th January 2005, 14:52 Jag tycker förslaget överlag inte är någon dum ide. men det är ju faktiskt så att man ska inte dra alla över en kant. mankan ju verkligen inte säga att om det funkar i usa så kanske det funkar här me.. för där får manju köpa vapen om manär över 16 o har körkort också?? som sagt, jag tycker man ska granska alla trafikanter om man ska granska några alls. jag har haft mitt kort i 5 år o visst har det hänt ett par olyckor men bara som skadat mig o min bil. o jag personligen skulle inte klarat mig om jag inte kunnat få köra efter tio ibland, pågrund av jobb osv. men o andra sidan så finns det ju sämre förslag, tex den sjuka höjningen av fordons skatten. Micke 6th January 2005, 15:03 konstigt att alla som inte ser sig själv som ungdomar tycker det är bra.. och ungdomarna tycker det är dåligt.. tycker isf att invandrare och kvinnor inte ska få köra bil på fredagar. Kolven 6th January 2005, 15:15 ska fråga den där gubben hur han tänker ... som t.e.x : Ska vi åka o köpa mjölk o sen när man är ute o åker så kommer snuten o plockar en för att man har handlat mjölk ! NIzmO 6th January 2005, 15:17 Även om förslaget går egenom hur hade dom tänkt att polisen skulle ha resurser till att stoppa alla ungdommar som kör ändå? Jag känner nog ingen som skulle följa lagen iaf. Kolven 6th January 2005, 15:32 Även om förslaget går egenom hur hade dom tänkt att polisen skulle ha resurser till att stoppa alla ungdommar som kör ändå? Jag känner nog ingen som skulle följa lagen iaf. Inte jag heller !! :evil: Aero-Power 6th January 2005, 16:13 HAHAHAHAHA! :D Maximilian 6th January 2005, 16:33 Lite klumpig idé, men det är som vanligt att det är de få som förstör för den stora massan.. Nu har ju jag redan fyllt 20, men aldrig ens fått parkeringsböter än mindre kört av eller orsakat någon olycka..... men man kan förstå dom som faktiskt behöver ta bilen för att ta sig, dessutom är det ju så mycket skönare att köra kvällstid när det är tomt på gatorna :).. Braxen 6th January 2005, 18:55 ska fråga den där gubben hur han tänker ... som t.e.x : Ska vi åka o köpa mjölk o sen när man är ute o åker så kommer snuten o plockar en för att man har handlat mjölk ! Finns inget som heter olaga mjölkhandel, men däremot så har du gjort dig skyldig till olovlig körning om förslaget går igenom. Mjölk går att köpa dagtid, annars så går det utmärkt att promenera, ta cykel eller bussen till affären om man inte har åldern inne för att köra nattetid! '12' g_son 6th January 2005, 20:26 jag har åldern inne men jag tycker verkligen man ska ha rätten till o köpa mjölk när man vill på dygnet. det är inte just mjölken som är viktig det är principen att man ska få använda sin egen lediga tid o göra vad man själv tycker känns bra. man ska inte behöva vara rädd för att polisen ska komma o ta körkortet bara för man var tvungen o göra en just då akut grej. å då menar jag inte just köpa mjölk. badboy kink 6th January 2005, 20:42 när man var 18 år hade jag tyckt att förslaget är åt helvete men nu 15 år och 45000 mil senare då man har sett hur mycket faanstyg ungdom bakom ratten kan ställa till med håller jag fullständigt med ett annat förslag kunde va att om man blir av med körkortet för vårdslöshet i trafiken under dom två första spärråren ska kortet tas automatiskt på 24 mnd för att minska trafikdödade i norge har dom blivit stenhårda mot ungdomar och minskat trafikdödade med 30 procent det måste finnas ett samband... Kolven 6th January 2005, 21:04 jag har åldern inne men jag tycker verkligen man ska ha rätten till o köpa mjölk när man vill på dygnet. det är inte just mjölken som är viktig det är principen att man ska få använda sin egen lediga tid o göra vad man själv tycker känns bra. man ska inte behöva vara rädd för att polisen ska komma o ta körkortet bara för man var tvungen o göra en just då akut grej. å då menar jag inte just köpa mjölk. Det var bara ett exempel ! NoXx 7th January 2005, 03:44 Sjukaste iden tycker jag.. Liksom alla kan väl köra fort eller råka köra av vägen.. är väl inte svårt.. Det händer alla.... Sen är det för att inte polisen har någon resurs att kunna ta fortkörare på nätterna.. dom sitter ju endå o fikar.. liksom ORKA JohanRocker 7th January 2005, 12:32 Vilken jävla skit lag.....................tänkt om man är hos tjejen, vänner släkten o ska åka hem...........klart man skulle bryta mot denna lag då!!!!! helt absurt..............fy fannn NitraM 7th January 2005, 12:48 vaddå. alla ni som är äldre än 20 här inne, som tycker denna lag är perfekt, bra, klockren osv. hur tänker ni. jag antar att ni, varje gång ni sitter i en bil kör för fort. antingen någon km/h eller 20 km/h. faan det gör till och med min morfar som är 80 år gammal. och även morsan och farsan. som är 45-50. sen att det finns folk som gör extrema saker, eller bara råkar få otur vilket leder till att dom krockar eller liknande borde ju inte drabba alla. det vore som att tjejer får inte gå ute i skogen någon gång på dygnet, eller gå på stan eller någonstans på kvällen, för att de kan bli våldtagna. det vore också som att ingen får gå och sätta sig på en pub. för att på fyllan händer det mer bråk än annars och även mer misshandel osv. faan denna lag idé är helt absurd. jag är snart 21 år så för mig kommer inte denna lag gälla. men jag tycker fortfarande att den är helt jävla onödig. ta tex. om man skulle åka från en släktträff. de slutar ofta på kvällen. skulle inte jag få köra hem då. även om det vore i en annan stad. helt ofartbar. sen är den diskriminerande så det skricker om det. då är det bättre om de höjer åldern för att få ta körkort till 20. men nu när man får ta körkort vid 18 år. så borde man få köra dygnet runt om man vill. ps: klaga inte på min stavning då jag lider av dysilexi. // mvh NitraM Ricke 8th January 2005, 13:08 jävla idiotisk lag tycker jag... exakt hur många här kommer följa den lagen? jag personligen kommer åka bil när fan ja vill, sen får snuten säga va dom behagar. Braxen 8th January 2005, 13:23 Om ni ungdomar körde bättre skulle vi inte ha denna diskussion! :evil: Fartkameror är ju också helt idiotiska enligt många, men på många sträckor har dödsantalen minskat sedan dessa kameror har kommit upp! Så är dom alltså helt idiotiska?! Samma med denna lag, så länge dagens människor inte kan uppföra sig så måsta man ta i med obekväma metoder som ibland straffar den stora massan, men huvudsaken är att dödssiffrorna sjunker. Ni kommer säkerligen att ändra era åsikter när ni blivit ett par år äldre när ni märker att er körförmåga har blivit mycket bättre än den dagen då ni fick det, jag har iallafall mognat rejält sedan första gången körde lagligt även om jag tog körkortet sent! Jimmie 8th January 2005, 13:39 det var den dummaste lagförslag hittils ju!! NitraM 8th January 2005, 14:41 Om ni ungdomar körde bättre skulle vi inte ha denna diskussion! :evil: Fartkameror är ju också helt idiotiska enligt många, men på många sträckor har dödsantalen minskat sedan dessa kameror har kommit upp! Så är dom alltså helt idiotiska?! Samma med denna lag, så länge dagens människor inte kan uppföra sig så måsta man ta i med obekväma metoder som ibland straffar den stora massan, men huvudsaken är att dödssiffrorna sjunker. Ni kommer säkerligen att ändra era åsikter när ni blivit ett par år äldre när ni märker att er körförmåga har blivit mycket bättre än den dagen då ni fick det, jag har iallafall mognat rejält sedan första gången körde lagligt även om jag tog körkortet sent! för det är ju samma sak som att låta en väldans massa folk inte köra bil på kvällar och nätter som att se att ALLA som åker på den sträckan kör lagligt. Tommy^_ 8th January 2005, 15:26 För alla er som pratar bra om lagförslaget.. Om ni skulle hamna i den kurvan som inte får köra på nätterna då ? Hur skulle ni känna för lagen då ? Och om polisen inte har resurser att ta de ungdomar som kör fort så tror jag inte de kan ta alla som kör på natten Om lagen skulle slå igenom så tycker jag inte den borde gälla de som redan tagit körkortet, eftersom de redan vart ute på nätterna och vart "livsfarliga" i trafiken. Edit: dessutom tror jag att denna lag kommer bara skjuta upp problemet. när de då fyller "köra på natten året" så kommer de nog testa sina gränser då med. Tommy^_ 8th January 2005, 16:23 Några grejer till! Varför man väljer att ut o gasa på nätterna är ju för att det är mindre trafik. Om denhär lagen funkar i usa är ju helt oviktigt enligt mig.. där får man ta körkort när man är 16.. Dom skriver oxå att det inte kostar något extra att införa denna regel, det tror inte jag! Jag tror då polisen kommer kosta mycket för alla skattebetalare för att de ska kunna kontrollera detta så de kommer funka. g_son 8th January 2005, 17:00 bra sagt. om nu lagen skulle börja gälla så ska den gälla för alla som har ny taget körkort o inte baraför dom som är under 20. jag vill nog gära påstå att bara för man är äldre så är man fasen inte bättre. soultaqer 8th January 2005, 19:18 tror många av dom 'erfarna' skulle klaga om det var ett förslag att dom över 20år inte får köra på kvällarna för synen blir sämre osv när man är äldre och bla bla bla. exempel: du har ett litet barn som har t.ex andnöd.. du känner att jo jag tar mig snabbare till akuten innan ambulansen hinner komma hit, polisen stoppar dig för olaga körning? dum ide anser jag ); petri 8th January 2005, 19:33 jag vill nog gära påstå att bara för man är äldre så är man fasen inte bättre. Nej, man är kanske inte bättre, men man har betydligt mycket mer erfarenhet än när man är färsking och tagit kortet precis Mvh Braxen 8th January 2005, 19:47 Tommy! Skulle jag vara 18år och ska precis ta kortet, eller nyss har gjort det, så skulle jag nog också vara upprörd över att inte jag skulle få vara ute och köra hur jag vill. Men nu är jag ju inte i den sitsen då jag har mognat med ålderns gång och även har över 30.000mil körning bakom mig, och jag kan lungt påstå att lagförslaget är ett av de bättre som kommit på tal, för jag ser inte förslaget enbart ur min egen synvinkel, utan även till olyckorna mm (vilket de flesta ungdomar glömmer bort bara för att just dom blir drabbade). Och det inte var många av dem som tog körkort vid 18års åldern i min bekantskapskrets som jag ville åka med kvälls/natttid, för dom var riktiga moppe****on! Sedan finns det alltid folk som kan sköta sig oavsett hur gamla dom är, men det finns alltid en grupp som även testar sina gränser och faller för grupptrycket väldigt lätt. Visst kan problemmet skjutas upp, men med åldern följer också oftast mognad och en större förståelse för allt som händer runt omkring en också, så man hoppas ju att det kan gå över. Ta och titta på körkortsbehörighet A, alltså mc-behörighet! Vid 18års ålder får man som mest ha en mc som har 25 kilowatt och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kilowatt/kilogram, men sedan efter 2år så får man automatiskt köra supersporthojar. Vid 20års ålder får man direkt köra supersporthoj, och jag tror inte att det handlar om kroppsbyggnaden gör att man får köra ostrypta hojar! Utan det handlar om att det är en ålder där man borde ha mognat tillräckligt för att ta ansvar! Braxen 8th January 2005, 20:00 tror många av dom 'erfarna' skulle klaga om det var ett förslag att dom över 20år inte får köra på kvällarna för synen blir sämre osv när man är äldre och bla bla bla. exempel: du har ett litet barn som har t.ex andnöd.. du känner att jo jag tar mig snabbare till akuten innan ambulansen hinner komma hit, polisen stoppar dig för olaga körning? dum ide anser jag ); Nu är det ju så att synen inte försämras förens man passerat medelåldern, så ditt resonemang saknar betydelse, men att ungdomar kör vårdslöst ser man ju exempel på varje dag. Löjligt exempel på händelseförlopp, tror du verkligen att någon skulle bry sig om den ens har körkort eller inte om ens barn har andnöd? Tror du att man skulle bry sig om man har körförbud på bilen? Tror du att man skulle bry sig om man t.o.m. tar grannens bil i ett sådant fall!? Och dessutom så tror jag inte att ens barn har andnöd varje kväll i 730dagar, utan att barnet redan är inlagt för någon allvarlig sjukdom eller skada! Och dessutom så är det väldigt osannolikt att polisen skulle stå och skriva böter när ett barn ligger och håller på att dö i bilen! Braxen 8th January 2005, 20:02 jag vill nog gära påstå att bara för man är äldre så är man fasen inte bättre. Om du kör bil lika illa som många av alla 15åringar kör moped, så är det verkligen illa! Och om det skulle vara så med alla, så önskar jag att det skulle vara olagligt med fordon överhuvudtaget! Det är ju konstigt att ungdomar har högre premier än vuxna, om dom nu inte visat sig vara sämre i trafiken än äldre! Tommy^_ 9th January 2005, 01:52 Om du kör bil lika illa som många av alla 15åringar kör moped, så är det verkligen illa! Och om det skulle vara så med alla, så önskar jag att det skulle vara olagligt med fordon överhuvudtaget! Det är ju konstigt att ungdomar har högre premier än vuxna, om dom nu inte visat sig vara sämre i trafiken än äldre! En sak om det är att du kan inte jämföra bil med motorcykel. Personskador är 70% mer (har jag för mig) när det gäller mc. Och att du oxå jämför körstilen på en bil med en moppe så hoppas jag du menar bilmopederna. Vet ej hur de kör som har en men jag gissar att de inte genar över parker och tar gångvägar som motorväg Sen att försäkringarna är dyra förstår jag! Men jag tycker inte om det :) Och som Checker Performance skrev.. detdär om att han inte kunde köra fort med sin gammla volvo 140? Det som va nytt på den tiden är gammalt idag. Sen kom jag på att de som jobbar natt då ? Ska de få bidrag av någon slag? Edit:Jag anar Gudrun i mossen på dethär förslaget :lol: Braxen 9th January 2005, 14:01 Tommy! Det går alldeles utmärkt att använda sig av mc i denna diskussion, då det påvisar att man anses mogna med åldrandet. Men det finns ju alltid såna som bevisar motsatsen! När det gäller körstilen mellan moped och bil, så är det ju nästintill samma regler vid framförandet av dom. Men annars kan vi ju alltid jämföra moped och mc, och traktor och bil, skillnaderna på körsätten är väldigt stora, även fast en del säger att det inte är så (dom är jag rädd för att möta i trfaiken). Det jag ville vissa med exemplet var ju man mognar med åldern, annars så vore det ju dumt att ha olika åldergränser på saker som tar hänsyn till personers uppskattade mognad. Vad de som jobbar natt ska göra vet jag inte, men man får väl utfärda någon sorts tillåtelse för dem att enbart köra till och från jobbet. Vet dock inte hur det ska kontrolleras mm. Sedan går det att köra fort med en 140, tänk på att väghållningen på en sådan knappast är i närheten med en modern bil som har mer hk under huven. Så grovt sett så kan man nästan jämföra 100km/h i en 140, är som 200km/h i en ny bil. Sedan så tycker jag att förslaget har lyckats väldigt bra med att sätta igång en diskussion om att något måste göras för att få ner "olyckorna". Auner 9th January 2005, 15:42 Jag tycker att man borde förbjuda män över 20 att köra bil på helgerna eftersom det oftast är de som kör rattfulla då, och på de tiderna. badboy kink 9th January 2005, 20:21 Jag tycker att man borde förbjuda män över 20 att köra bil på helgerna eftersom det oftast är de som kör rattfulla då, och på de tiderna. att köra bil rattfull är redan förbjudet samt att dom flesta rattfyllekörningarna sker på morgonen mellan 7-10 enligt polisen men dom som åker fast gör det oftast på natten efter olyckor men varför tror du att försäkringspremierna är ca 40% dyrare för folk mellan 18-24 år? se i statistiken så förstår du varför förslaget har kommit badboy kink 9th January 2005, 20:25 Några grejer till! Varför man väljer att ut o gasa på nätterna är ju för att det är mindre trafik. Om denhär lagen funkar i usa är ju helt oviktigt enligt mig.. där får man ta körkort när man är 16.. Dom skriver oxå att det inte kostar något extra att införa denna regel, det tror inte jag! Jag tror då polisen kommer kosta mycket för alla skattebetalare för att de ska kunna kontrollera detta så de kommer funka.varje dödsolycka kostar skattebetalarna 4.8 millioner för det kan du anställa 12 årsverk hos polisen summan av detta om 12 poliser minskar antalet trafikdödade med en så har samhället tjänat pengar och det gör dom säkert... g_son 9th January 2005, 20:38 Om du kör bil lika illa som många av alla 15åringar kör moped, så är det verkligen illa! Och om det skulle vara så med alla, så önskar jag att det skulle vara olagligt med fordon överhuvudtaget! Det är ju konstigt att ungdomar har högre premier än vuxna, om dom nu inte visat sig vara sämre i trafiken än äldre! det handlar väl fortfarande inte om ålder?? det handlarväl mest om omdöme. o man kan inte påstå att bara för man är äldre så kör man bättre om man nu fick sitt körkort igår?? alltså jag anser att jag kör betydligt bättre än vad en kille eller tjej som tog sitt kort igår eller för ett halv år sen gör. oberoende av åldern. petri 9th January 2005, 22:21 alltså jag anser att jag kör betydligt bättre än vad en kille eller tjej som tog sitt kort igår eller för ett halv år sen gör. 95% av alla bilister anser sig väl vara bättre än medelsvensson... g_son 9th January 2005, 22:33 hehe det är ju i och för sig helt sant. men jag kan garantera att 99 procent av dom som haft körkortet i längre än fem år är bättre bakom ratten en dom som inte suttit där längre en ett par dagar eller ett knappt år. soultaqer 9th January 2005, 23:13 Nu är det ju så att synen inte försämras förens man passerat medelåldern, så ditt resonemang saknar betydelse, men att ungdomar kör vårdslöst ser man ju exempel på varje dag. Löjligt exempel på händelseförlopp, tror du verkligen att någon skulle bry sig om den ens har körkort eller inte om ens barn har andnöd? Tror du att man skulle bry sig om man har körförbud på bilen? Tror du att man skulle bry sig om man t.o.m. tar grannens bil i ett sådant fall!? Och dessutom så tror jag inte att ens barn har andnöd varje kväll i 730dagar, utan att barnet redan är inlagt för någon allvarlig sjukdom eller skada! Och dessutom så är det väldigt osannolikt att polisen skulle stå och skriva böter när ett barn ligger och håller på att dö i bilen! tycker du drar alla 'ungdomar' över en kant, vaddå att man ser ungdomar köra vårdslöst varje dag.. kollar du om dom är ungdomar eller tänker du 'han är en ungdom för att han kör vårdslöst?' tycker det är lite overkill att skriva tror inte ens barn har andnöd varje kväll i 730 dagar.. kanske händer nått så barnet plötsligt får andnöd? och polisen vet väl inte innan att någon t.ex ligger i baksätet med andnöd utan stoppar väl och sedan får reda på det, och säg t.ex att någon kör 150 mot akuten, ska dom skita i böter då? petri 9th January 2005, 23:24 hehe det är ju i och för sig helt sant. men jag kan garantera att 99 procent av dom som haft körkortet i längre än fem år är bättre bakom ratten en dom som inte suttit där längre en ett par dagar eller ett knappt år. Absolut, håller med till fullo. felicia6 9th January 2005, 23:27 Nu är det ju så att synen inte försämras förens man passerat medelåldern, så ditt resonemang saknar betydelse, men att ungdomar kör vårdslöst ser man ju exempel på varje dag. Löjligt exempel på händelseförlopp, tror du verkligen att någon skulle bry sig om den ens har körkort eller inte om ens barn har andnöd? Tror du att man skulle bry sig om man har körförbud på bilen? Tror du att man skulle bry sig om man t.o.m. tar grannens bil i ett sådant fall!? Och dessutom så tror jag inte att ens barn har andnöd varje kväll i 730dagar, utan att barnet redan är inlagt för någon allvarlig sjukdom eller skada! Och dessutom så är det väldigt osannolikt att polisen skulle stå och skriva böter när ett barn ligger och håller på att dö i bilen! Det man oxå ser exempel på varje dag herr brax är att många i medelåldern kör rattfulla nästan varje helg. Och innan du säger det så, JA, jag vet att det är olagligt redan, men det är ändå samma sak som att dom inte får köra på helgerna, för att dom enligt statistiken oftast kör rattfulla. Sen så tycker jag det är löjligt att dra alla över en kant och säga att dom kör vårdslöst, för ser man över hela gruppen som tar körkort då dom är 18 så sköter sig ändå majoriteten, även om kanske statistiken säger att gruppen 18 år kör mer vårdslöst än andra åldrar. Själv har jag kört många mil sen jag tog körkortet oxå, och jag tycker jag kör lika bra som jag gjorde då jag hade nytagit körkortet, förutom att då man haft körkortet ett tag så "struntar" man i en del regler.. För man har ju ändå tagit körkortet och "jag vet ju minsann att detta är bättre sätt än hur dom lär ut detta på körskolan osv.." Nu är inte jag sån, men jag har hört mååånga gånger dom som är lite äldre som har sagt så och gör sina egna små regler i trafiken. Tommy^_ 10th January 2005, 02:42 varje dödsolycka kostar skattebetalarna 4.8 millioner för det kan du anställa 12 årsverk hos polisen summan av detta om 12 poliser minskar antalet trafikdödade med en så har samhället tjänat pengar och det gör dom säkert... Det är nog sant. Men.. finns det någon statistik på åldrar som dör mest bakom ratten ? Enligt de flesta här så är man ungdom tills man är 20 år, vilket gör att man lätt kan räkna ut att det finns fler "vuxna" i trafiken. Om det då är flest ungdomar som dör i trafiken så tycker jag de borde skita i lagen och istället ändra åldern på att kunna ta körkort.. Tommy^_ 10th January 2005, 02:54 Tommy! Det går alldeles utmärkt att använda sig av mc i denna diskussion, då det påvisar att man anses mogna med åldrandet. Men det finns ju alltid såna som bevisar motsatsen! När det gäller körstilen mellan moped och bil, så är det ju nästintill samma regler vid framförandet av dom. Men annars kan vi ju alltid jämföra moped och mc, och traktor och bil, skillnaderna på körsätten är väldigt stora, även fast en del säger att det inte är så (dom är jag rädd för att möta i trfaiken). Det jag ville vissa med exemplet var ju man mognar med åldern, annars så vore det ju dumt att ha olika åldergränser på saker som tar hänsyn till personers uppskattade mognad. Vad de som jobbar natt ska göra vet jag inte, men man får väl utfärda någon sorts tillåtelse för dem att enbart köra till och från jobbet. Vet dock inte hur det ska kontrolleras mm. Sedan går det att köra fort med en 140, tänk på att väghållningen på en sådan knappast är i närheten med en modern bil som har mer hk under huven. Så grovt sett så kan man nästan jämföra 100km/h i en 140, är som 200km/h i en ny bil. Sedan så tycker jag att förslaget har lyckats väldigt bra med att sätta igång en diskussion om att något måste göras för att få ner "olyckorna". Som du nästan själv beskriver så är ju inte lagen genomförbar.. Men jag tycker det låter mer och mer som att du säger att alla ungdomar är detsamma. Jag vet att man mognar med åldern men 18 till 20.. ingen skillnad när det gäller att köra bil. Jag tror det mer handlar om erfarenhet, och den går inte få på annat sätt än att öva. Sen hoppas jag du vet vad jag menar med om jag säger att jag skulle järna vilja veta vad en ifrån vv säger om ditt körsätt. Ps. Om du inte vet vad jag menar så är det att jag tror inte du kör 100% rätt. Rätta mig om jag har fel. Tommy^_ 10th January 2005, 03:06 Jag tycker att de som är farligast i trafiken är de som har haft körkort FÖR länge. Och sen tänk efter.. vi bor i sverige! vad är natten ? på somrarna är det ljust länge länge, är det inte natt på sommaren alltså ? Och på vintrarna är det mörkt länge länge.. innebär det då att natten är ~kl 16:00 på vintern ? Robert Collin på aftonbladet borde inte ha med fordon att göra... han har för mycket skruvar lösa.. Auner 10th January 2005, 16:36 att köra bil rattfull är redan förbjudet samt att dom flesta rattfyllekörningarna sker på morgonen mellan 7-10 enligt polisen men dom som åker fast gör det oftast på natten efter olyckor men varför tror du att försäkringspremierna är ca 40% dyrare för folk mellan 18-24 år? se i statistiken så förstår du varför förslaget har kommit Som om det inte redan är förbjudet att köra för fort då? 0_0 Det var mest som ett exempel, har absolut inga fakta att rätta mig efter. Med statistik kan man bevisa allt, så det tänker jag inte ens gå in på. Såklart att man utvecklas som person efter att man har tagit körkort och får förståelse för hur allt funkar, ser alltför många av mina vänner som nyligen har tagit körkort som, ärligt talat, kör som ena idioter och inte fattar ett dyft i trafiken om respekt och förståelse för andra.. Men det hjälper ändå inte, jag vill inte ha en lag som begränsar mitt körande. |