Visa fullständig version : Kan BLIB installera billarm?
Errx 14th October 2004, 16:21 Tänkte köpa mig ett tufft larm, typ kontroll som skickar signaler och visar vart nån bryter sig in i bilen om det skulle inträffa, starta bilen med fjärrkontroll osv.
Med andra ord ett larm som inte jag kan fixa!
Så frågan är om bra ljud i bil skulle kunna göra en sådan installation om de får kopplingsschema och hur mycket dom skulle begära från ett sådan arbete. Han som jobbar där, blixt tror jag han heter får gärna svara på detta inlägg och även er andra som har erfarenhet av detta!
Mvh/Erik
ljung 14th October 2004, 16:25 jag hade oxå tänkt fråga vad nån tar för att instalera ett Accent CA-320
http://www.alarmera.se/caralarm.htm
vill ha funktionerna så den stänger elhissarna o det tror jag kan bli svårt att mecka själv
g_son 14th October 2004, 16:38 fasen ett sånt larm måste man ju ha..
men det är nog inte det lättaste o installera själv.
Errx 14th October 2004, 16:51 fasen ett sånt larm måste man ju ha..
men det är nog inte det lättaste o installera själv.
Ganska billigt att köpa så därför undrar jag över installationen.
Om man ska köpa ett billarm kan man lika gärna passa på och köpa nåt som är lite roligt också :hyper:
xeem 14th October 2004, 22:48 carguard har ju just såna larm. kolla http://www.cargard.com/larm/larm.htm#T70C
du kan ju alltid välja till olika moduler till larmet för att få de funktioner du vill ha.
angående elhissar som skall åka upp vid aktivering av larmet så bör det inte vara några problem för en larmmontör.
g_son 14th October 2004, 23:28 jag kan ju komma in med bilen till er annars Xeem hehe.. BILLIGT??? hehe
F.R.B.P.B.R.L 16th October 2004, 02:38 Ganska billigt att köpa så därför undrar jag över installationen.
Om man ska köpa ett billarm kan man lika gärna passa på och köpa nåt som är lite roligt också :hyper:
Om du är intresserad av ett cargard vet jag att grabbarna på brl kan fixa det hör av dig till dom
Blixt 16th October 2004, 10:39 Tänkte köpa mig ett tufft larm, typ kontroll som skickar signaler och visar vart nån bryter sig in i bilen om det skulle inträffa, starta bilen med fjärrkontroll osv.
Så frågan är om bra ljud i bil skulle kunna göra en sådan installation om de får kopplingsschema och hur mycket dom skulle begära från ett sådan arbete. Han som jobbar där, blixt tror jag han heter får gärna svara på detta inlägg och även er andra som har erfarenhet av detta!
Mvh/Erik
Det vore bra om du kunde komma ner och visa oss schemat på larmet så kan vi kolla på monteringskostnaden på ditt larm.
Eller så kolla vi på ett Cargard T70c med dom funktioner du vill ha.
Det larmet som finns på alarmera.se finns i flera namn men inget som blivit en stor säljare så satsa istället på ett mera känt fabrikat oavsett vart du köper det.
011-182570 (Stefan)
Tommy^_ 16th October 2004, 12:41 Bara för att larmet inte är en storsäljare så kan det ju va bra
Mikael 16th October 2004, 12:46 Tänkte köpa mig ett tufft larm, typ kontroll som skickar signaler och visar vart nån bryter sig in i bilen om det skulle inträffa, starta bilen med fjärrkontroll osv.
Mvh/Erik
Vad är det för larm du snackar om?
/Micke
syclone2550 16th October 2004, 12:58 Natt i den har stilen tror jag han menar:
http://asianwolf.com/caralarms.htm
Errx 17th October 2004, 17:53 Ja det är nåt i den stilen jag tänkte på, hittade liknande för 109usd +frakt på ebay.
Hur viktigt är det med kända märken när det gäller billarm, jag har förstått att det prioriteras högt inom bilstereo, men billarm? Antingen funkar det eller så funkar det inte? Eller har jag fel?
Errx 17th October 2004, 18:06 Blixt: Här är ett kopplingschema. Kan ni uppskatta ett ungefärligt pris utifrån detta?
http://www.angelfire.com/zine2/samito_electronics/diagramLCDnew.JPG
AndiOne 18th October 2004, 09:14 Fördelen med ett känt larm är väl att det är godkänt utav försäkringsbolagen.
Blixt 18th October 2004, 10:36 Det där larmet är inget vi vill installera.
Dels inte godkänt samt vem håller i service i Sverige?
Errx 19th October 2004, 15:14 Varken godkännt eller service i Sverige antar jag. Men jag köper det inte för att få lägre försäkring. Men vill ni inte för att ni inte kan installera det?
Volvo 240 19th October 2004, 15:33 åk upp till sthlms området och sväng in på DMC Sound i norrtälje så installerar dom ett DEFA larm med dom funktionerna du vill ha. Eller så ringer du dom på: 0176-55 55 8
Errx 19th October 2004, 16:30 Vad kostar allt som allt, installation och larmet?
Har de exakt de funktioner jag ville ha?
Blixt 19th October 2004, 16:34 Det är inte fråga om att kunna montera.
Vi försöker att unvika larm som inte säljs i sverige då man inte vet något om det.
Samt att vi inte kan ge dig som kund den service på detta larm som vi vill.
Hör av dig så kan vi kolla på andra larm med samma funktioner som du vill.
011-182570
F.R.B.P.B.R.L 19th October 2004, 18:23 BRL har defa och de kan installera det du vill ha
Errx 20th October 2004, 20:27 Det är inte fråga om att kunna montera.
Vi försöker att unvika larm som inte säljs i sverige då man inte vet något om det.
Samt att vi inte kan ge dig som kund den service på detta larm som vi vill.
Hör av dig så kan vi kolla på andra larm med samma funktioner som du vill.
011-182570
Vad tar ni för ett larm med dessa funktioner inkl installation då? Så jag vet ungefär innan jag kommer förbi BLIB?
Blixt 20th October 2004, 22:29 Ett cargard eller defa börjar på ca 3500:- sedan tillkommer.
gps,gsm,överfallsfunktion mm.
PureSpirit 20th October 2004, 22:44 Errx --> Det där löser du ju själv med larmet i näven och en stunds tittande på elschemat (vilket var ganska utförligt = hyfsat lätt)... Tog just ur ett larm ur en Nissan 200SX S13 och det var inte så avancerat...
mvh
Christoffer
hondapower 2nd December 2004, 20:41 allvarligt allså:
genom att köpa ett larm utan service,godkänande av SSF så ger du dig bara STORA PROBLEM!!
varför??
jo därför att det inte finns någon som kan ge dig service suport i sverige,du får inte en spänn på försäkringen om du får inbrott plus att när det gäller larm med GPS sökare och liknande saker du ville ha så måste man lösa ett abonemang hos en tel operatör som stödjer dom här funktionerna!!!
så min tanke till dig nu:lägg ner den här funderingen och köp ett VANLIGT larm som är SSF godkänt och som har service suport i staden du bor i!!!
kan även tillägga att denna typ av larm du pratar om har man normalt bara till VÄLDIGT FINA,DYRA bilar!!!!
men om du verkligen VILL ha detta larm så köp det och räkna med en massa skit,strul!!!
GOD JUL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ljung 14th December 2004, 23:26 jag skiter väll i om larmet är godkänt eller att försäkringen blir billig, huvudsaken är att det funkar !
jag skulle kunna köpa ett bara bara för smidigheten med fjärrlåsningen osv ;)
och det är väll klart larmet ska ha massa fin fina funktioner som stänger rutor taklucka och diverse saker, det är ju status !
MostWanted_NKPG 15th December 2004, 16:12 svaret på tråden är : tveksamt.
achdi514 21st December 2004, 01:21 Hej
Jag käner en billarm försäljare i Spanien, han har riktigt bra larm mad flera funktioner typ hissa upp fönstrarn när man låser och sånt. Men det heftiga med det larmet är styrkontrolen är lik de nya tyska bilar (VW AUDI ...)man kan ha nyckel inbygd i kontrollen.
Han tar bara 1000:- för den(inklusiv frakt)
Jag har en bild på larmet men jag vet inte hur infogar man bilder
Mikael 21st December 2004, 11:51 Ja har ett Foxguard CL10 som bl.a Billjudet säljer..
Kanonlarm tycker jag, innehåller från start:
immobiliser
Blå blinkfyr
Fjärrstart
låsa dörrar med tändning
stänga fönster
tända parkering samt innebelysning när du larmar av bilen
Rörelsedetektor mm mm...
Beskrivning på funktionerna finns här:
www.adde.dk/manualer/foxguardcl10.pdf.
Fjärren ser ut så här:
http://hem.bredband.net/tisse/LarmdosaFoxguard.jpg
Deras hemsida är:
www.foxguard.com
Det här larmet rekomenderar ja starkt!!
Mvh
achdi514 21st December 2004, 12:18 Ja har ett Foxguard CL10 som bl.a Billjudet säljer..
Kanonlarm tycker jag, innehåller från start:
immobiliser
Blå blinkfyr
Fjärrstart
låsa dörrar med tändning
stänga fönster
tända parkering samt innebelysning när du larmar av bilen
Rörelsedetektor mm mm...
Beskrivning på funktionerna finns här:
www.adde.dk/manualer/foxguardcl10.pdf.
Fjärren ser ut så här:
http://hem.bredband.net/tisse/LarmdosaFoxguard.jpg
Deras hemsida är:
www.foxguard.com
Det här larmet rekomenderar ja starkt!!
Mvh
vad tar de för en sånt larm? 3000:- 0_0 .Jag tycker att det är lite för dyrt plus
Kolla på det larmet NEW DC-5 på den här sidan:
http://www.beiaos.com/en/product.asp?class_id=55
Dosan är den här KB-26 på den här sidan:
http://www.beiaos.com/en/product.asp?class_id=34
Allt det här för bara 1000:- inklusiv frakt
outlaw 21st December 2004, 13:19 vad tar de för en sånt larm? 3000:- 0_0 .Jag tycker att det är lite för dyrt plus
Dyrt!?!?
det är ju gratis om du läser vad man får med tanke på att det säljes i sverige.
Mr Lightning 21st December 2004, 14:00 vad tar de för en sånt larm? 3000:- 0_0 .Jag tycker att det är lite för dyrt plus
Länkarna funkar ju inte !
achdi514 21st December 2004, 14:00 Dyrt!?!?
det är ju gratis om du läser vad man får med tanke på att det säljes i sverige.
DU har rätt om man är intreserad av ett godkänt larm, men jag tycker inte att ett larm är bra bara för att den säljs i sverige.
I somras har jag varit i franklike, där hade man mycket avanserade larm som kameror som filmar in i bilen när larmet går och massa fiffiga grejer men de här larmen är inte godkända här i sverige. vad ska man säga????
achdi514 21st December 2004, 14:04 Länkarna funkar ju inte !
Länken fungerar det tar lång tid att ladda ner sidan bara
940-Finspång 21st December 2004, 14:07 Jag har en fråga bara vad gör ett icke godkänt larm för nytta om man inte får ut något på försäkringen när man får inbrott...
om nån slår in rutan på bilen och larmet går visst tjuven kanske sticker men då står man där med trasiga lås och trasiga rutor är det inte bättre att ha ett godkänt larm och slippa betala självrisk då ???
MVH
achdi514 21st December 2004, 14:16 Jag har en fråga bara vad gör ett icke godkänt larm för nytta om man inte får ut något på försäkringen när man får inbrott...
om nån slår in rutan på bilen och larmet går visst tjuven kanske sticker men då står man där med trasiga lås och trasiga rutor är det inte bättre att ha ett godkänt larm och slippa betala självrisk då ???
MVH
Om larmet fungerar som den ska, kan man få det bli godkänt genom att visa upp det instalerat i bilen till försäkrings bolaget. Men det är säkert olika regler från bolag till bolag.
achdi514 21st December 2004, 14:30 En sak till, Är man bara intreserad av ett godkänt larm, biltema har ett larm för 400:- (den är godkänt) plus att vem som hälst skulle klara att montera det själv
petri 21st December 2004, 14:36 En sak till, Är man bara intreserad av ett godkänt larm, biltema har ett larm för 400:- (den är godkänt) plus att vem som hälst skulle klara att montera det själv
då borde man väl montera ett sådant 400 kronors för försäkringsbolaget, plus
något värstinglarm som ej är godkänt så att man kan sova gott om nätterna?
mvh
outlaw 21st December 2004, 15:09 vad ska man säga????
säg bara... hakuna matata:)
visst är det billigare utomlands, men själv tar jag det säkra före det osäkra, därför instalerade jag in ett godkännt larm i min bil istället för sissans orginal NATS larm, utifall det inte skulle godkännas av försäkringen vid inbrott.
Viggen-Finspång 21st December 2004, 16:06 Jag har en fråga bara vad gör ett icke godkänt larm för nytta om man inte får ut något på försäkringen när man får inbrott...
MVH
Man får kanske behålla grejorna och det ska man vara glad för idag. Eftersom stereo prylar m.m är inte mycket värt när försäkringsbolagen värderar..
Mr Lightning 21st December 2004, 17:57 Länken fungerar det tar lång tid att ladda ner sidan bara
Är larmet lika segt ?
achdi514 21st December 2004, 18:10 Är larmet lika segt ?
Har du lyckats ladda ner länken? annars kan jag skicka till dig bilden och informationen som står på sidan
Mikael 21st December 2004, 18:38 Foxguard kostar 1995 :-
O det går inte o fixa ett sånt GODKÄNT larm som har alla dom funktionerna från start billigare.. Så är det!
Sen har jag Salu Ansvar som F-bolag och dom resonerar som så att har man ett GODKÄNT larm med Immobliser så är det 0 KR i självrisk vid inbrott/stöld..
Kan inte bli bättre.. O det bästa är att skulle larmet börja strula så finns det aktoriserad personal här i stan som kan larmet!!
Mvh
940-Finspång 21st December 2004, 23:13 Man får kanske behålla grejorna och det ska man vara glad för idag. Eftersom stereo prylar m.m är inte mycket värt när försäkringsbolagen värderar..
ok när jag hade inbrott i min förra bil utan larm och vart av med sterion så fick jag exakt så mycket jag gav för sterion ny men dock fick jag betala självrisk men har man ett godkänt larm så slipper man ju självrisken ialla fall på mitt försäkringsbolag...
tycker det är bättre att skaffa ett godkänt eller göra som Pete sa ha 2 st olika larm '12'
Mvh
Blixt 21st December 2004, 23:40 Nu ska ni som TROR att ni vet allt om larm LÄSA NOGA.
OM ett larm köps utanför SVERIGES gränser går det inte att få det GODKÄNT av ett fösräkringsbolag!
Larm som nämns i denn atråd och INTE går att köpa i Sverige är EJ godkänt.
Så köp ni larm på semestern eller via nätet men ni kan inte få det godkänt.
Försäkringsbolagen har listor på ALLA larm som finns och ser direkt att det inte är ok då det inte är testat samt godkänt av stöldskyddsföreningen.
Kan skriva MASSOR om detta ämne men hoppas detta klargör lite mer.
badboy kink 22nd December 2004, 00:04 så du menar att om jag køper ett defa larm i norge med samma typbeteckning som i sverige så gæller ej det som godkænt av svenskt førsækringsbolag eller?? men jag har haft många bilar och aldrig haft inbrott så larm ær øverreklamerade vill dom ha din bil så tar dom din bil larm eller inte så enkelt ær det :evil:
Viggen-Finspång 22nd December 2004, 00:09 ok när jag hade inbrott i min förra bil utan larm och vart av med sterion så fick jag exakt så mycket jag gav för sterion ny men dock fick jag betala självrisk men har man ett godkänt larm så slipper man ju självrisken ialla fall på mitt försäkringsbolag...
tycker det är bättre att skaffa ett godkänt eller göra som Pete sa ha 2 st olika larm '12'
Mvh
Då hade du inte haft grejorna särskilt länge eller så har du ett grymt bra försäkringsbolag?
Självklart är det inget fel att ha ett godkänt larm så man slipper självrisken men larmet ska ju avskräcka oxå det är väl lite av idén och då har det ingen betydelse ifall det är godkänt eller ej.;)
Mvh
Mikael 22nd December 2004, 00:19 så du menar att om jag køper ett defa larm i norge med samma typbeteckning som i sverige så gæller ej det som godkænt av svenskt førsækringsbolag eller?? men jag har haft många bilar och aldrig haft inbrott så larm ær øverreklamerade vill dom ha din bil så tar dom din bil larm eller inte så enkelt ær det :evil:
Dom främsta 2 anledningarna till att ja vill ha larm på min bil är:
1. Slippa självrisk
2. låsa upp bilen med fjärren
Kan även lägga till:
3. då kan inte dom "ovana" stjäla min bil ifall ja har Immobliser.
4. kan starta bilen med fjärren
5. när ja larmar av bilen så kan ja tända upp parkeringsljusen o innerbelysningen o det är jävligt bra om det är kolmörkt där bilen står..
Blixt 22nd December 2004, 00:25 så du menar att om jag køper ett defa larm i norge med samma typbeteckning som i sverige så gæller ej det som godkænt av svenskt førsækringsbolag eller?? men jag har haft många bilar och aldrig haft inbrott så larm ær øverreklamerade vill dom ha din bil så tar dom din bil larm eller inte så enkelt ær det :evil:
Defa är ett Norskt bolag som har larm som klarar alla krav både i Norge som Sverige.
Ex på fler larm som finns i flera länder.
Laserline.
Foxguard
Defa
Finns flera men kan inte namnen på dessa.
badboy kink 22nd December 2004, 00:32 Dom främsta 2 anledningarna till att ja vill ha larm på min bil är:
1. Slippa självrisk
2. låsa upp bilen med fjärren
Kan även lägga till:
3. då kan inte dom "ovana" stjäla min bil ifall ja har Immobliser.
4. kan starta bilen med fjärren
5. när ja larmar av bilen så kan ja tända upp parkeringsljusen o innerbelysningen o det är jävligt bra om det är kolmörkt där bilen står..ja på ældre bilar kan det va ok men dom flesta nyare bilar har ju sentralås i nyckeln och førdrøjd innerbelysning samt startspærr jag har allt det på min snål hyundai som inte ens har klocka som standard men slælvrisk eliminering har jag genom mitt norska bolag med endast startspærr ej vid inbrott men vid støld av bil :evil:
badboy kink 22nd December 2004, 00:35 Defa är ett Norskt bolag som har larm som klarar alla krav både i Norge som Sverige.
Ex på fler larm som finns i flera länder.
Laserline.
Foxguard
Defa
Finns flera men kan inte namnen på dessa. oki doki men jag vet att många førsikringsbolag som finns i båda lænder har olika regler ang støld och tyveri
achdi514 22nd December 2004, 00:44 Nu ska ni som TROR att ni vet allt om larm LÄSA NOGA.
OM ett larm köps utanför SVERIGES gränser går det inte att få det GODKÄNT av ett fösräkringsbolag!
Larm som nämns i denn atråd och INTE går att köpa i Sverige är EJ godkänt.
Så köp ni larm på semestern eller via nätet men ni kan inte få det godkänt.
Försäkringsbolagen har listor på ALLA larm som finns och ser direkt att det inte är ok då det inte är testat samt godkänt av stöldskyddsföreningen.
Kan skriva MASSOR om detta ämne men hoppas detta klargör lite mer.
Hej Mr Blixt
Tycker du att det är rättvis att ett larm som inte är köpt från sverige inte ska va godkänt. Eller bara att det passar bra för de företagen som säljer larm som är värda 500:- för 1500:-. Jag trode att det bara Systembolaget som har monopol i Sveige.
visse00 22nd December 2004, 12:28 Hej Mr Blixt
Tycker du att det är rättvis att ett larm som inte är köpt från sverige inte ska va godkänt. Eller bara att det passar bra för de företagen som säljer larm som är värda 500:- för 1500:-. Jag trode att det bara Systembolaget som har monopol i Sveige.
Hur skulle du agera om du hade ett försäkringsbolag och det vällde in larm från utlandet som du inte kunde kontrollera för att se om det är godkänt?
Då vill du ju inte jämställa ett okänt larm med ett etablerat/godkänt?!? Eller?
En del larm som inte är godkända i Sverige håller säkert lika bra klass som ett som är godkänt här i Sverige men hur ska man som försäkringsbolag kunna kontrollera alla larm, det handlar ju ändå om rätt så mycket pengar för försäkringsbolaget om något skulle hända och då hade jag velat veta att larmet som satt i bilen iaf gjorde den nytta den kunde. Det är väl därför som de testar/godkänner larm!
Blixt 22nd December 2004, 23:48 Hej Mr Blixt
Du har inte tänkt på att stöldskyddsföreningen har krav som ska uppfyllas!
Sverige har trots allt en låg stöld/inbrotts procent jämt emot andra länder.
Har du frågor är det bara att ringa till Stöldskyddsföreningen och fråga varför inte dit larm är godkänt så får du se.
Finns en hel del med krav som ska uppfyllas för att det ska bli godkänt att säljas som ett "godkänt larm".
Vill inte hålla med om att det är monopol som du skriver utan en garanti på att en produkt fungerar.
Ska se om jag kan hitta ett utdrag på alla krav.
Ring på dagtid på 011-18270 så kan jag förklara en gång för alla hur det är.
achdi514 23rd December 2004, 14:10 Hej på er allihoppa
Först vill jag tacka er för alla svar jag har fått, Jag är helt övertygad över att ni har rätt. Det är inte jag som ska bestämma om ett larm ska va godkänt eller inte, det bolagen som betalar utt pengar i fall det händer nåt som få göra det. Anledning till min stälning var en inköp av ett utlänsk larm och eftersom jag är civil ingenjör studerande i Elektronik design vet jag att det är ingen skilnad (i fabrikation och funktion ) mellan mitt larm och Defa till exampell, men mitt larm är inte godkänt ändå :*( , Detta gjorde mig litte förbannad >=( men regler är regler och det får jag acceptera bara.
Tack en gång till.
achdi514 29th January 2005, 21:08 kolla
http://forum.stcs.nu/phpbb1/viewtopic.php?t=72664&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=&sid=8d92531107acb2e836b2b2189dd2aa51
|